Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

SAIC-GM a CATL představily ultra-rychlou 6C baterii

EV baterie ilustrační foto

Elektromobilita opět zažívá průlom, tentokrát díky spolupráci SAIC-GM a čínského výrobce baterií CATL. V současné době tyto dvě společnosti odhalily novou lithium-železo-fosfátovou (LFP) baterii s ultra-rychlým nabíjením 6C. Tato technologie umožní plné nabití baterie za neuvěřitelných 10 minut, což představuje výrazný pokrok oproti současným standardům.

Co znamená 6C nabíjení?

Hodnota "C" v kontextu nabíjení baterií představuje poměr kapacity baterie k nabíjecímu výkonu. Například u baterie s kapacitou 80 kWh a hodnotou 1C by bylo možné nabíjet maximálně 80 kW. 6C znamená, že stejnou baterii lze nabíjet až šestkrát rychleji, tedy teoreticky až 480 kW. Díky tomu může být elektromobil vybavený touto baterií dobitý za pouhých 10 minut, což by uživatelům poskytlo dojezd několika set kilometrů během krátké doby.

Jaké jsou současné časy nabíjení?

V dnešní době elektromobily využívající rychlé nabíjení zvládnou doplnit energii z 10 % na 80 % kapacity baterie obvykle během 30 minut. To platí například pro běžné stanice s výkonem okolo 150 kW. U novějších modelů vozidel, které využívají 4C nebo 5C technologie, se doba nabíjení zkracuje na přibližně 20 minut, přičemž k tomu je potřeba stanice s výkonem přes 300 kW. Nabíjení při 6C je tedy obrovským krokem kupředu, i když takto výkonné nabíjecí stanice zatím nejsou široce dostupné.

Technologie za ultra-rychlým nabíjením

Nová 6C baterie využívá vylepšenou architekturu s vysokonapěťovým systémem blížícím se hodnotě 900 V. Tento systém, který bude pravděpodobně integrován do platformy Ultium od General Motors, umožňuje rychlejší přenos energie a zvyšuje efektivitu nabíjení. Zároveň je tato technologie založena na pokročilém systému chlazení baterií, který zajišťuje, že nedochází k přehřívání během extrémně rychlého nabíjení. Právě chlazení je klíčovým prvkem pro dosažení vyšších nabíjecích rychlostí bez rizika poškození baterie.

Výzvy v infrastruktuře

Ačkoli 6C nabíjení zní revolučně, současná infrastruktura není připravena na takto vysoké nabíjecí výkony. Aby uživatelé mohli využít potenciál této technologie naplno, je třeba nabíjecí stanice s výkonem alespoň 360 kW, přičemž většina dnes dostupných stanic disponuje maximálním výkonem 150-250 kW. Zároveň budou muset být stanice navrženy tak, aby dokázaly udržet vysoký výkon během celé doby nabíjení, což je aktuálně technicky náročné.

Závěr

Nová 6C baterie od CATL a SAIC-GM je významným krokem kupředu v oblasti elektromobility. Umožní nabíjet elektromobily rychlostí, která byla dříve nemyslitelná. Nicméně, než se tato technologie stane běžnou součástí trhu, bude potřeba dobudovat odpovídající infrastrukturu. Vývoj 6C baterií přináší naději na budoucnost, kde se elektromobily budou nabíjet stejně rychle, jako dnes tankujeme klasické spalovací vozy.

Zdroj: cnevpost.com

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 26 Září, 2024

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Xpeng G7: SUV s vlastním AI čipem láme rekordy v prodeji

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng zahájil dodávky nového SUV G7, které během prvních devíti minut od uvedení získalo přes 10 000... >>

Tesla v Číně ukončila osmiměsíční propad prodejů

Tesla zaznamenala v Číně za červen 2025 prodej 71 599 elektromobilů, což představuje meziroční růst o 0,8 %. Tento výsledek ukončil... >>

Nové elektromobily Mazda a Xiaomi zaznamenávají masivní zájem na čínském trhu

Mazda hlásí přes 33 000 předobjednávek pro svůj elektrický SUV model EZ-60 od zahájení prodeje v dubnu, s plány na expanzi do Evropy.... >>

Xiaomi expanduje v elektromobilitě: Evropské testy SU7 Ultra a čínské dodávky YU7

Čínská technologická společnost Xiaomi posiluje svou pozici v elektromobilním průmyslu. Její vlajkový model SU7 Ultra prošel první... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.
TOPlist