Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

SAIC-GM a CATL představily ultra-rychlou 6C baterii

EV baterie ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 26 Září, 2024

Elektromobilita opět zažívá průlom, tentokrát díky spolupráci SAIC-GM a čínského výrobce baterií CATL. V současné době tyto dvě společnosti odhalily novou lithium-železo-fosfátovou (LFP) baterii s ultra-rychlým nabíjením 6C. Tato technologie umožní plné nabití baterie za neuvěřitelných 10 minut, což představuje výrazný pokrok oproti současným standardům.

Co znamená 6C nabíjení?

Hodnota "C" v kontextu nabíjení baterií představuje poměr kapacity baterie k nabíjecímu výkonu. Například u baterie s kapacitou 80 kWh a hodnotou 1C by bylo možné nabíjet maximálně 80 kW. 6C znamená, že stejnou baterii lze nabíjet až šestkrát rychleji, tedy teoreticky až 480 kW. Díky tomu může být elektromobil vybavený touto baterií dobitý za pouhých 10 minut, což by uživatelům poskytlo dojezd několika set kilometrů během krátké doby.

Jaké jsou současné časy nabíjení?

V dnešní době elektromobily využívající rychlé nabíjení zvládnou doplnit energii z 10 % na 80 % kapacity baterie obvykle během 30 minut. To platí například pro běžné stanice s výkonem okolo 150 kW. U novějších modelů vozidel, které využívají 4C nebo 5C technologie, se doba nabíjení zkracuje na přibližně 20 minut, přičemž k tomu je potřeba stanice s výkonem přes 300 kW. Nabíjení při 6C je tedy obrovským krokem kupředu, i když takto výkonné nabíjecí stanice zatím nejsou široce dostupné.

Technologie za ultra-rychlým nabíjením

Nová 6C baterie využívá vylepšenou architekturu s vysokonapěťovým systémem blížícím se hodnotě 900 V. Tento systém, který bude pravděpodobně integrován do platformy Ultium od General Motors, umožňuje rychlejší přenos energie a zvyšuje efektivitu nabíjení. Zároveň je tato technologie založena na pokročilém systému chlazení baterií, který zajišťuje, že nedochází k přehřívání během extrémně rychlého nabíjení. Právě chlazení je klíčovým prvkem pro dosažení vyšších nabíjecích rychlostí bez rizika poškození baterie.

Výzvy v infrastruktuře

Ačkoli 6C nabíjení zní revolučně, současná infrastruktura není připravena na takto vysoké nabíjecí výkony. Aby uživatelé mohli využít potenciál této technologie naplno, je třeba nabíjecí stanice s výkonem alespoň 360 kW, přičemž většina dnes dostupných stanic disponuje maximálním výkonem 150-250 kW. Zároveň budou muset být stanice navrženy tak, aby dokázaly udržet vysoký výkon během celé doby nabíjení, což je aktuálně technicky náročné.

Závěr

Nová 6C baterie od CATL a SAIC-GM je významným krokem kupředu v oblasti elektromobility. Umožní nabíjet elektromobily rychlostí, která byla dříve nemyslitelná. Nicméně, než se tato technologie stane běžnou součástí trhu, bude potřeba dobudovat odpovídající infrastrukturu. Vývoj 6C baterií přináší naději na budoucnost, kde se elektromobily budou nabíjet stejně rychle, jako dnes tankujeme klasické spalovací vozy.

Zdroj: cnevpost.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Zeekr X | zdroj: zeekr.eu/press

Nový Zeekr X má 489 koní a v Číně stojí půl milionu. Teď míří do Evropy
Čínská prémiová značka Zeekr, patřící pod Geely, oficiálně odhalila model Zeekr X. Parametry vyrážejí dech: jde o kompaktní SUV s výkonem až 489 koní. Zatímco se chystá do Evropy, na domácím trhu star...

Elektromobil a baterie

BMW získává výhodu: Solid-state baterie nabije za 9 minut
Samsung SDI spojuje síly s BMW a americkou Solid Power na validaci solid-state baterií. Sulfidová technologie slibuje 500 Wh/kg, dojezd přes 960 km a eliminaci požárního rizika. Partnerství, které trv...

Výzkum a vývoj

Baterie v elektromobilu vydrží o 10 % déle díky české metodě. V servisech budou už snad za 2 roky
Při koupi ojetého elektromobilu nevíte, jak dlouho baterie vydrží. Servis tipuje, prodejce slibuje. Kateřina Nováková z ČVUT to změnila – vyvinula metodu, která stav baterie změří přesně, i bez znalos...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Testujeme XPeng G6 Performance: První dojmy a reálná spotřeba - Den 1

První den s XPENG G6 Performance a pocity jsou nečekaně silné. Tohle čínské SUV útočí přímo na Teslu Model Y, ale dělá to chytře: je o... >>

Je tohle bod zlomu pro elektromobily v Česku? Čísla ze stovek dobíjecích stanic mluví jasně

Pražská energetika odhalila čísla, která potvrzují to, co mnozí tušili. Elektromobilita v Česku nabírá na síle takovým tempem, že... >>

Baterie v elektromobilu vydrží o 10 % déle díky české metodě. V servisech budou už snad za 2 roky

Při koupi ojetého elektromobilu nevíte, jak dlouho baterie vydrží. Servis tipuje, prodejce slibuje. Kateřina Nováková z ČVUT to změnila –... >>

Ford prodal 20 tisíc Mach-E za čtvrtletí. Klasický Mustang prohrává 2:1

Americká automobilka dosáhla rekordního růstu EV o 51 procent právě před zánikem dotací 7 500 dolarů. Zatímco elektrický crossover slaví... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Sant Cugat, SpainBarcelona, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Muratpaşa Antalya, TürkiyeAntalya, Turkey
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Debrecen, HungaryDebrecen, Hungary
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Berlin, Germany - Märkische SpitzeBerlin, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mantova, ItalyBagnolo San Vito, Italy
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.