2025
0
2
Vodíková technologie neobstála v konkurenci elektromobility
Automobilová skupina Stellantis učinila radikální rozhodnutí a ukončila svůj program vývoje vodíkové technologie palivových článků. Společnost, která sdružuje značky jako Peugeot, Citroën, Opel, Jeep či Ram, tak reaguje na nedostatečnou infrastrukturu pro tanky vodíku, vysoké investiční náklady a slabé pobídky pro zákazníky.
V kontextu, kdy společnost mobilizuje síly k plnění náročných předpisů o emisích CO2 v Evropě, se Stellantis rozhodl ukončit svůj program vývoje vodíkové technologie palivových článků. Vodíkový trh zůstává nišovým segmentem bez vyhlídek na střednědobou ekonomickou udržitelnost.
Historie vodíkových ambicí Stellantis
Vznik Stellantis a vodíkové ambice
Po fúzi PSA Group a Fiat Chrysler Automobiles vzniká Stellantis s plány na diverzifikaci pohonů včetně vodíkové technologie.
Vývoj vodíkových užitkových vozů
Stellantis intenzivně pracuje na vývoji vodíkových verzí užitkových vozů ve spolupráci s technologickou společností Symbio.
Příprava výroby řady Pro One
Dokončují se přípravy na sériovou výrobu vodíkových užitkových vozů Pro One v závodech Hordain ve Francii a Gliwice v Polsku.
Ukončení vodíkového programu
V červenci 2025 Stellantis oficiálně ukončuje celý program vývoje vodíkové technologie a ruší plánované uvedení vozů Pro One na trh.
Důvody ukončení vodíkového programu
Stellantis identifikoval několik klíčových překážek, které učinily vodíkovou technologii neudržitelnou pro komerční využití v následujícím desetiletí. Největší problém představuje omezená dostupnost vodíkové infrastruktury, která znemožňuje masové přijetí této technologie zákazníky.
Infrastrukturní výzvy
- 🚗 Nedostatek čerpacích stanic: Minimální pokrytí vodíkovými stanicemi v Evropě
- ⚡ Vysoké náklady: Výstavba infrastruktury vyžaduje masivní investice
Ekonomické faktory
- 💰 Kapitálová náročnost: Vysoké investiční náklady na vývoj technologie
- 📊 Nišový trh: Omezená poptávka bez vyhlídek na růst
Tržní podmínky
- 🎯 Slabé pobídky: Nedostatečná podpora nákupu vodíkových vozů
- 🔋 Konkurence elektromobility: Rychlejší rozvoj a přijetí BEV technologií
Dopady na výrobu a zaměstnanost
Stellantis zdůraznil, že ukončení vodíkového programu neovlivní zaměstnanost ve výrobních závodech. Závody v Hordain ve Francii a Gliwice v Polsku, které byly připraveny na výrobu vodíkových užitkových vozů střední a velké velikosti, budou přesměrovány na jiné projekty.
Přesměrování výzkumu a vývoje
Výzkumné a vývojové aktivity související s vodíkovou technologií budou přesměrovány na jiné projekty v rámci elektrifikační strategie Stellantis. Společnost se tak plně zaměří na:
- Elektromobily - rozšíření portfolia čistě elektrických vozů
- Plug-in hybridy - pokračování v hybridní technologii
- Bateriové technologie - vývoj pokročilých bateriových systémů
- Nabíjecí infrastruktura - podpora rozvoje dobíjecí sítě
Současný stav vodíkového segmentu přináší finanční výzvy pro všechny zainteresované strany. Stellantis proto zahájil diskuse s akcionáři společnosti Symbio, technologického partnera pro vodíkové palivové články, aby vyhodnotil tržní dopady a zachoval nejlepší zájmy všech stran.
Budoucnost elektrifikace Stellantis
Ukončení vodíkového programu neznamená oslabení elektrifikační strategie Stellantis. Naopak, společnost se nyní plně zaměří na elektrické a hybridní pohony, které vykazují větší tržní potenciál a rychlejší přijetí zákazníky. Toto rozhodnutí umožní Stellantis lépe reagovat na náročné evropské předpisy o emisích CO2 a efektivněji investovat do technologií s jasnou budoucností.
Tento článek vychází z oficiální tiskové zprávy Stellantis. Všechny uvedené informace odpovídají faktům zveřejněným automobilkou.
Zdroj: stellantis.com