Technické parametry: Co nabízí Volvo EX30 Cross Country?
K testu jsme získali vrcholnou variantu Cross Country s nejvyšší výbavou Ultra, která představuje nejdravější verzi tohoto kompaktního SUV. Vůz stojí na platformě SEA2 (Sustainable Experience Architecture), kterou Volvo sdílí s čínským vlastníkem Geely.
Klíčové technické specifikace testovaného vozu:
- Pohon: Twin Motor AWD (pohon všech kol)
- Výkon: 315 kW (428 koní), točivý moment 543 Nm
- Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 sekundy
- Maximální rychlost: 180 km/h
- Kapacita baterie: 69 kWh (hrubá), NMC technologie
- Dojezd WLTP kombinovaný: až 436 km
- Dojezd WLTP město: až 578 km
- Spotřeba WLTP kombinovaná: 18,3 kWh/100 km
- Maximální nabíjecí výkon DC: 153 kW
- Pohotovostní hmotnost: 1 960 kg
- Rozměry: 4 233 × 1 850 × 1 567 mm
- Cena testované konfigurace: 1 373 310 Kč
Pro srovnání: Základní varianta Single Motor startuje na 865 000 Kč s dojezdem 335 km a zrychlením 5,7 s. Designová verze Black Edition nabízí vyšší výbavu Plus za něco přes milion korun s dojezdem až 475 km. Naše testovaná Cross Country s Twin Motor Performance představuje technologickou a výkonovou špičku portfolia – s brutálním zrychlením 3,7 s jde o zcela jinou kategorii dynamiky.
První dojmy: Když design vypráví příběh
Kvalita zpracování exteriéru i interiéru je čistě prémiová. Přední část vozu, kterou Katharina Sachs (hlavní exteriérová designérka EX30) označuje jako „štít" místo tradiční mřížky, jasně komunikuje: toto je plně elektrické Volvo. A na tomto štítu najdete zajímavý detail – topografickou mapu pohoří Kebnekaise, nejvyšší hory Švédska. Tento gravírovaný reliéf není jen designový prvek, ale odkaz na drsnou skandinávskou přírodu, která inspirovala celý projekt.
„Miluji drsnou přírodu. Ráda chodím na túry, jezdím na kajaku, beru si stan a prostě zůstávám v přírodě. A také s oblibou vyrážím na sever Švédska, kde vás i v létě může na vrcholku hory zastihnout sněhová bouře. Mimochodem, toto švédské vědomí přírody se snažíme vnést i do našich produktů," vysvětluje Katharina Sachs v rozhovoru pro eVOLVOlution.
Matně černá přední část s plastovými ochranami blatníků, skidplates a zvýšený podvozek dávají vozu robustní vzhled. Přesto zůstává elegantní – typicky severský minimalismus.
Interiér: Centralizace všeho
Vstup do interiéru je překvapením pro ty, kteří očekávají tradiční ovládací prvky. Žádná kaplička. Pouze tablet a volant. Katharina Sachs o tom říká: „Například v interiéru máme téma centralizace, kdy jsme v podstatě všechny potřebné funkce umístili doprostřed vozu, a tím pádom odlehčili ostatní části. Tím vzniklo mnohem více prostoru, který je u tak malého auta vítaný."
Tento „Tesla styl" nebude vyhovovat každému. Centrální displej je dostatečně velký a intuitivní, ale při jízdě je nutné odvádět pozornost od silnice k ovládání funkcí na dotykovém displeji. HeadUp display by zde rozhodně našel své místo.
Na volantu najdete ovládání blinkerů, stěračů, tempomatu a volby jízdy. Pro někoho ideální, pro jiné frustrující kompromis.
Recyklované materiály v interiéru jsou překvapivě kvalitní a příjemné na dotek. Dvířka obsahují vzory inspirované švédskou žulou – další odkaz na skandinávskou přírodu. Sedadla jsou pohodlná s dobrou oporou.
Panoramatická střecha: Koncertní síň pod nebem
Jedno z nejvýraznějších pozitiv testovaného vozu je panoramatická střecha, která výrazně prosvětluje interiér a dodává pocit prostoru. A pak je tu audio systém. Poslech hudby ve voze je jako v koncertní síni – prostorová akustika je naprosto vynikající. Možná že se vám z auta při relaxování pod touto střechou nebude chtít ani ven.
Jízdní vlastnosti: Dravost, kterou nečekáte
Volvo EX30 má výborné jízdní vlastnosti. Je vidět, že bylo stavěno i na sportovnější jízdu. Vůz skvěle sedí v zatáčkách, je velmi dynamický a zrychlení u tak malého vozu je překvapivé.
S výkonem 315 kW (428 koní) a zrychlením 0-100 km/h za pouhých 3,7 sekundy patří mezi nejrychlejší vozy ve své třídě. To je výkon srovnatelný se sportovními vozy! Možná že to až nedává smysl – ono spojení takového výkonu a "Cross Country" na polní cesty. Je to jako obléct sprinterského běžce do outdoorového vybavení – ano, poběží rychle, ale ne tak rychle, jak by mohl. Technicky to funguje, ale využijete to plně?
Podvozek je příjemně pevný bez přílišné tvrdosti. Díky pohonu všech kol a zvýšené světlé výšce si vůz poradí s nezpevněnými povrchy, což oceníte na cestách za přírodou. Ovladatelnost je znamenitá a vůz předvádí jistotu i při prudších manévrech.
Reálná spotřeba a dojezd: Cross Country daň
Při testování jsme se rozhodli jet do Potštejna. Urazili jsme vzdálenost 331 km s průměrnou rychlostí 69,4 km/h. Vyráželi jsme s plně nabitou baterií (100 %) a přijížděli s 32 % – ale po cestě jsme jednou nabíjeli z 22 % na 70 %.
Upřímně, vozidlo nepatří k nejúspornějším. Určitě za to může "Cross Country daň" – zvýšení podvozku a plastové ochranné prvky šly na úkor aerodynamiky. Dalším důvodem vyšší spotřeby bude výkon vozu. Je třeba pamatovat, že vůz nabízí 315 kW, což je vysoké číslo pro městské SUV.
Celkem jsme s vozem urazili téměř 600 km. Na základě našich zkušeností lze reálně očekávat dojezd někde kolem 280 km při smíšené jízdě včetně dálnice v chladnějším počasí. Ovšem to bychom jeli až do vybití baterie, což není úplně dobré. Spíše bychom ujeli okolo 255 km a zůstalo by nám zhruba 10% baterie. Jde pouze o odhad.
Nabíjení: Podprůměrná křivka
Samozřejmě jsme zkoušeli nabíjení. Vůz by měl nabíjet maximálně 153 kW, což z počátku skutečně funguje. Bohužel nabíjecí křivka nakonec nebyla moc dobrá a již brzy se nabíjení dostalo na 100 kW, respektive k 70 kW.
Takže hodnotíme nabíjení vozu jako podprůměrné. Minimálně v dnešní době, kdy má konkurence 800V architektury a nabíjení přes 200 kW, by si EX30 zasloužilo lepší nabíjecí křivku.
Chybějící funkce v aplikaci
K nabíjení ještě jedna věc – je poměrně běžné, že lze nabíjení u elektromobilu vzdáleně ukončit pomocí mobilní aplikace. U EX30 jsme tuto možnost nenašli. Snad jedině změnou úrovně, do jaké se má baterie nabíjet. Ale takto tato funkce není zamýšlena a jde z naší strany spíše o lidovou tvořivost.
Co nás při testování překvapilo a zklamalo
Plusy:
- Brutální zrychlení 3,7 s (0-100 km/h) – srovnatelné se sportovními vozy
- Vynikající jízdní dynamika a sportovní charakter
- Skvělé audio – koncertní síň na kolech
- Panoramatická střecha – pocit prostoru a světla
- Prémiový design exteriéru i interiéru s milými detaily (Kebnekaise, švédská žula)
- Kvalitní recyklované materiály
- Zvýšená světlá výška pro lehký terén
- Jedinečná kombinace – málokterý elektromobil této velikosti nabízí takový výkon a schopnost zvládat nezpevněné povrchy
Mínusy:
- Podprůměrné nabíjení – křivka klesá příliš rychle
- Nelze ukončit nabíjení přes mobilní aplikaci
- Ovládání zadních oken přes tlačítko "rear" – za jízdy to není jednoduché a rychlé
- Chybí kaplička a fyzická tlačítka – vše přes tablet
- Absence HeadUp displaye
- Vyšší spotřeba kvůli výkonu a Cross Country úpravám
- Vysoká cena 1 373 310 Kč za testovanou verzi může být pro některé překážkou
Pro koho je Volvo EX30 Cross Country určeno?
Elektromobil EX30 Cross Country je vhodný pro někoho, kdo potřebuje menší vůz s větší světlou výškou a dynamikou. Jde o specifické spojení vlastností, které není na trhu běžné.
Pokud hledáte:
- Kompaktní městský elektromobil s možností výletu mimo asfalt
- Sportovní jízdní charakter v malém balení
- Skandinávský design s důrazem na udržitelnost
- Prémiovou kvalitu zpracování
...pak je EX30 Cross Country zajímavou volbou.
Pokud ale preferujete:
- Maximální efektivitu a nejnižší spotřebu
- Rychlé nabíjení s plochou křivkou
- Tradiční ovládání s fyzickými tlačítky
- Nižší pořizovací cenu
...pak možná základní varianta Single Motor nebo úplně jiný model bude lepší volbou.
Závěrečné hodnocení
„Můj záměr byl od začátku vytvořit kompaktní malé SUV a současně dosáhnout stejně silného výrazu, jako mají velká auta. To je ten často zmiňovaný šálek espressa: malý, ale velmi silný a výrazný vůz," popisuje Katharina Sachs vizi za EX30.
A tento cíl se určitě podařilo naplnit. Volvo EX30 Cross Country má své charisma. Jde o sice malý elektromobil, ale šikovný a výrazný. Jeho sportovní duch může bavit nejednoho řidiče, který hledá něco víc než jen prostředek dopravy z bodu A do bodu B.
Bohužel má své mouchy. Těmi nejzásadnějšími je pomalejší nabíjení a některé nedostatky v ovládání (aplikace, zadní okna). Je na každém, jak moc mu to vadí.
Na trhu rozhodně není moc vozů této velikosti, s tímto výkonem a schopností si poradit s nezpevněnými povrchy. A právě tato jedinečnost dělá z EX30 Cross Country zajímavou alternativu pro ty, kteří nechtějí jen další běžné SUV.