Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

250 mld. € investic, jen 15 % EV: ACEA a CLEPA žádají obrat politik EU

Elektromobily a EU
Foto: Elektromobily a EU
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 27 Srpen, 2025
Shrnutí: Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) a dodavatelů (CLEPA) varují v otevřeném dopise z 27. srpna 2025 před rizikem neúspěchu automobilové transformace EU. Před strategickým dialogem 12. září požadují zásadní změnu politiky od rigidních emisních cílů k holistickému, tržně orientovanému přístupu.

250 mld. €

Investice do zelené transformace do roku 2030

15%

Současný tržní podíl elektroaut v EU

15%

Clo na evropské vozy exportované do USA

Poslední šance na změnu kurzu před zářijovým dialogem

Evropský automobilový průmysl stojí před kritickým okamžikem. V dramatickém dopise adresovaném předsedkyni Evropské komise z konce srpna 2025 varují zástupci výrobců a dodavatelů před rizikem neúspěchu celé transformace evropské mobility. Strategický dialog plánovaný na 12. září označují jako "poslední šanci EU upravit své politiky podle dnešních tržních, geopolitických a ekonomických realit".

Chceme, aby tato transformace fungovala – ale frustruje nás nedostatek holistického a pragmatického politického plánu pro transformaci automobilového průmyslu. Jsme požádáni o transformaci se svázanými rukama za zády.

— Ola Källenius, prezident ACEA a CEO Mercedes-Benz

Současná realita trhu daleko od cílů

Navzdory masivním investicím a stovkám nových modelů elektroaut zůstává tržní podíl bateriových elektrických vozidel daleko od potřebných hodnot. Aktuální čísta z léta 2025 ukazují alarmující situaci:

  • Osobní automobily: Pouze kolem 15% tržního podílu
  • Užitková vozidla: Přibližně 9% tržního podílu
  • Nákladní automobily: Pouhých 3,5% tržního podílu

Podle průmyslových lídrů velká část zákazníků zůstává obezřetná ohledně přechodu na alternativní pohony, což je způsobeno především nedostatkem podpory ze strany politik EU.

Kritické výzvy podle automobilového průmyslu

Závislost na Asii

  • 🔋 Baterie: Téměř úplná závislost na asijských dodavatelích
  • 💰 Investice: Nedostatečné evropské kapacity
  • ⛓️ Dodavatelský řetězec: Strategická zranitelnost

Infrastruktura a náklady

  • ⚡ Dobíjení: Nerovnoměrné rozložení infrastruktury
  • 💡 Energie: Vyšší ceny elektřiny než konkurence
  • 🏭 Výroba: Vyšší výrobní náklady v Evropě

Obchodní překážky

  • 🇺🇸 USA: 15% clo na evropské vozy
  • 🌍 Export: Zatěžující tarify klíčových partnerů
  • 📉 Konkurenceschopnost: Zhoršující se pozice

Požadavky na změnu politiky před zářím 2025

Automobilový průmysl předkládá jasný požadavek: "Transformační plán Evropy pro automobilový průmysl se musí pohnout za hranice idealismu a uznat současné průmyslové a geopolitické reality." Klíčové změny zahrnují:

Revize emisních cílů CO2

Průmysl označuje rigid­ní cíle CO2 pro osobní a užitkové vozy na roky 2030 a 2035 za "v dnešním světě již neproveditelné". Požaduje přepočítání současné trajektorie snižování CO2 v silniční dopravě tak, aby:

  • Zajistila plnění klimatických cílů EU
  • Ochránila průmyslovou konkurenceschopnost Evropy
  • Udržela sociální soudržnost
  • Posílila strategickou odolnost dodavatelských řetězců
Srpen 2025

Varování před neúspěchem transformace
ACEA a CLEPA vydaly společný dopis varující před rizikem promeškání přechodu na elektromobilitu kvůli nevhodným politikám EU.

12. září 2025

Klíčový strategický dialog
Průmysl označuje nadcházející dialog jako "poslední šanci EU" na úpravu politik podle současných realit.

Do roku 2027

Revize předpisů pro nákladní vozidla
Průmysl volá po okamžité revizi CO2 regulace pro nákladní auta a autobusy, která nemůže čekat do roku 2027.

Do roku 2030

Plánované investice
Více než 250 miliard eur investic do zelené transformace už bylo ze strany průmyslu odsouhlaseno.

Technologická neutralita jako klíčový princip

Průmysl požaduje, aby se technologická neutralita stala základním regulačním principem, který zajistí, že všechny technologie mohou přispět k dekarbonizaci:

Elektroauta povedou transformaci, ale musí být také prostor pro plug-in hybridy, range extendy, vysoce účinné vozidla se spalovacími motory, vodík a dekarbonizovaná paliva.

— Společné stanovisko ACEA a CLEPA ze srpna 2025

Kritická role plug-in hybridů

Dopis zvláště zdůrazňuje význam plug-in hybridních vozidel (PHEV) pro dosahování dekarbonizačních cílů. Průmysl varuje, že pokud EU zpřísní stávající pravidla pro takzvaný "utility factor" (faktor využitelnosti), který zohledňuje vzdálenost, kterou plug-in hybridy ujedou na elektrický pohon, mohlo by to kontraproduktivně dát výhodu konkurentům.

Požadavky na ambiciózní poptávkovou podporu

Pro učinění přechodu na elektromobilitu "zřejmou volbou pro kritickou masu evropských spotřebitelů a firem" jsou podle průmyslu potřeba mnohem ambicióznější, dlouhodobé a konzistentní poptávkové pobídky:

  • Nižší náklady na energii pro dobíjení elektroaut
  • Nákupní dotace pro spotřebitele
  • Daňové úlevy na elektroauta
  • Výhodnější přístup do městských prostorů
  • Firemní vozy – rozšíření fiskálních a nákupních pobídek
  • Nákladní doprava – cílená opatření pro vyrovnání celkových nákladů vlastnictví

Tři pilíře úspěšné transformace podle průmyslu

Dopis definuje tři klíčové dimenze, které musí fungovat současně, jinak "celá transformace selže":

Úspěšná dekarbonizace

  • Překročení cílů pro nová vozidla
  • Řešení emisí ze stávající flotily
  • Urychlení obnovy vozového parku

Úspěšná ekonomika

  • Udržení ziskovosti výrobců
  • Konkurenceschopnost pro budoucí investice
  • Zjednodušení EU regulací

Úspěšná odolnost

  • Investice do baterií a polovodičů
  • Partnerství se spolehlivými spojenci
  • Snížení závislostí

Nové vedení v kritické době

Dopis podepsali dva klíčoví lídři evropského automobilového průmyslu:

  • Ola Källenius – prezident ACEA a CEO Mercedes-Benz
  • Matthias Zink – prezident CLEPA a CEO Powertrain and Chassis ve Schaeffler

Jejich společné vystoupení symbolizuje jedinečnou jednotu mezi výrobci automobilu a dodavateli v požadavku na zásadní změnu evropských politik.

Klíčové poselství: "Svět se od nastaveného kurzu dramaticky změnil – a strategie EU pro automobilový sektor se s ním musí změnit také. Musíme překročit úzký předpoklad, že tato transformace závisí pouze na CO2 cílech pro nová vozidla."

Často kladené otázky o dopise automobilového průmyslu

Proč automobilový průmysl označuje strategický dialog 12. září jako "poslední šanci"?

Podle průmyslu současné politiky EU nefungují – tržní podíl elektroaut stagnuje na 15 % u osobních vozů, průmysl čelí vysokým nákladům a závislosti na Asii. Dialog v září je podle nich poslední příležitostí EU upravit politiky podle aktuálních ekonomických a geopolitických realit, jinak riskuje zničení jednoho z nejúspěšnějších evropských průmyslů.

Jaké konkrétní změny automobilový průmysl požaduje od EU?

Průmysl požaduje přechod od rigidních emisních cílů k holistickému přístupu zahrnujícímu: technologickou neutralitu (prostor pro hybridy a další technologie), ambiciózní poptávkové pobídky (dotace, daňové úlevy), nižší náklady na energii, revizi "neproveditelných" CO2 cílů na 2030 a 2035, a okamžitou revizi předpisů pro nákladní vozidla.

Kolik investuje evropský automobilový průmysl do zelené transformace?

Podle dopisu z srpna 2025 se výrobci a dodavatelé zavázali investovat více než 250 miliard eur do zelené transformace do roku 2030. Současně uvedli na trh stovky nových modelů elektroaut, ale stěžují si na nedostatek podpory ze strany EU politik pro dokončení transformace.

Tento článek vychází z originálního dopisu Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) a Evropského sdružení dodavatelů automobilových komponentů (CLEPA) adresovaného předsedkyni Evropské komise ze dne 27. srpna 2025.

Zdroj: Originální dopis ACEA a CLEPA ze dne 27. srpna 2025

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Tesla - výroba v továrně | ilustrační foto

Může nový patent Tesly výrazně zlevnit elektromobily?
Nový patent Tesly publikovaný 27. listopadu popisuje technologii, která by mohla snížit cenu baterií až o polovinu. Konec obřích továrních pecí, toxických chemikálií a astronomických účtů za elektřinu...

Škoda Elroq | zdroj: skoda-storyboard.com

Fenomén Elroq: Za necelý rok 100 000 aut. Škoda vládne prodejům v klíčových zemích
Mladoboleslavská automobilka má v rukou skutečný hit. Necelý rok po zahájení výroby sjel z linky jubilejní Elroq s pořadovým číslem 100 000. Elektrické SUV se stalo prodejním fenoménem, který překvapi...

Ilustrační foto

Nová dotace na elektromobily v Německu: Až 100 000 Kč pro rodiny s dětmi
Německá vláda se dohodla na spuštění nového dotačního programu pro nákup a leasing elektromobilů i plug-in hybridů, který má odstartovat v roce 2026. Cílí na domácnosti s nižšími a středními příjmy, s...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Záchrana softwaru Volkswagenu: spolupráce s Rivianem funguje po roce lépe než kdokoli čekal

Majitelé prvních elektrických Volkswagenů to znají: zamrzající displeje, nefunkční prvky, frustrující chyby. Za tím stála softwarová... >>

Když prodejce neví, co prodává: Příběh o Subaru Solterra a problém s elektromobily v autosalonech

Zákazník v autosalonu se zeptal, zda Subaru Solterra má jízdu na jeden pedál. Prodejce ho odbyl povýšeně: "Auto má dva pedály." Incident... >>

Německá ekonomická mašinérie ztrácí motor: Propad v inovacích zasáhl i automobilový průmysl

oprvé od roku 2011 vypadlo Německo z první desítky nejinovátnějších zemí světa. Zatímco Čína prudce akceleruje a USA posilují svůj... >>

Konec cel pro čínská auta? BYD staví závod v Maďarsku a chce ovládnout evropský trh

Obchodní válka s Čínou má nového hráče. Automobilka BYD našla recept na unijní cla a startuje výrobu 300 tisíc vozů ročně přímo v... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Kirchheim, GermanyKirchheim, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brno, Czech RepublicBrno, Czech Republic
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Riga, LatviaRiga, Latvia
4 míst • 250 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.