Nová éra schvalování asistenčních systémů
Když BMW Group v posledních dnech října 2025 oznámilo, že jako první německá automobilka získalo mezinárodní schválení podle nové regulace DCAS, možná to mnohým majitelům elektromobilů řeklo pramálo. Za suchou byrokratickou zkratkou se však skrývá poměrně zásadní změna v přístupu k pokročilým asistenčním systémům v Evropě.
DCAS, neboli Driver Control Assistance Systems (Systémy pro asistenci řízení vozidla), je nová regulace OSN č. 171, která vstoupila v platnost v září 2024. Jedná se o mezinárodní právní rámec pro inovativní asistenční systémy úrovně 2 podle klasifikace SAE, tedy systémy, které sice řidiči pomáhají s řízením vozidla, ale plnou odpovědnost stále nese člověk za volantem.
Co to znamená v praxi pro řidiče?
Představte si, že jedete po dálnici a můžete si položit ruce do klína, zatímco auto si poradí s jízdou v pruhu i s předjížděním – stačí jen potvrdit záměr předjetí pohledem do zpětného zrcátka. Není to science fiction, ale realita, která se díky tomuto schválení stane dostupnou pro majitele nového BMW iX3 v desítkách zemí.
Systém Motorway Assistant (Dálniční asistent) v novém BMW iX3 umožňuje řidičům trvale sundat ruce z volantu při rychlostech až 130 km/h, přičemž řidič musí zůstat pozorný a připravený kdykoliv zasáhnout. Systém pomáhá s vedením vozidla ve vlastním jízdním pruhu a dokáže také automaticky měnit pruhy – vše, co řidič potřebuje udělat, je potvrdit manévr pouhým pohledem.
Ještě zajímavější je funkce pro městské prostředí. Nový City Assistant v BMW iX3 dokáže samostatně zastavit na červenou a automaticky znovu rozjet, když se rozsvítí zelená. Zatím pouze v Německu, ale rozšíření do dalších zemí se očekává v průběhu roku 2026.
Proč je schválení podle DCAS tak důležité?
Dosud musely automobilky jako BMW žádat o výjimky u jednotlivých národních úřadů v každé zemi, kde chtěly podobné systémy nabízet. Předchozí generace Motorway Assistantu v BMW řady 5 z roku 2023 například vyžadovala omezenou výjimku od německého Spolkového úřadu pro motorová vozidla.
S novým schválením podle DCAS tyto výjimky již nejsou potřeba. BMW může nyní nabízet své asistenční systémy s funkcí "hands-off" po celé Evropě a v dalších zemích, které uznávají regulaci OSN. Konkrétně se jedná o 60 zemí, včetně všech členských států EU, Spojeného království, Japonska, Jižní Koreje, Austrálie, Norska, Izraele, Švýcarska, Turecka a Jižní Afriky.
Bezpečnost na prvním místě
Nová regulace DCAS přináší přísné bezpečnostní požadavky. Systémy musí být schopny efektivně monitorovat zapojení řidiče a v případě, že systém detekuje nedostatečné soustředění, musí aktivovat kaskádové varování.
Dr. Mihiar Ayoubi, Senior Vice President pro vývoj zážitků z jízdy v BMW, k tomu říká: "Bezpečnostně orientovaná regulace DCAS zajišťuje, že můžeme zavést náš Motorway Assistant s funkcí 'hands-off' v mnoha dalších zemích. Náš cíl je dokonalá souhra mezi algoritmy založenými na pravidlech a umělou inteligencí – řidič zůstává zapojen a chování systému je vždy předvídatelné."
BMW Symbiotic Drive: Když člověk a stroj spolupracují
BMW představuje svůj přístup k asistenčním systémům pod názvem BMW Symbiotic Drive. Jedná se o filozofii, kde řidič a technologie pracují společně, nikoliv proti sobě. Nové BMW iX3 je dokonce prvním vozem na světě, který představuje takzvané "symbiotické brzdy".
Co to znamená? Pokud řidič lehce zasáhne do řízení nebo brzdění zatímco je asistent aktivní, systém se nevypne, ale interpretuje to jako dočasný vstup řidiče a po uvolnění pokračuje v asistenci. Tím se vytváří plynulý přechod mezi asistencí a řízením člověkem bez nutnosti neustálého znovuaktivování systému.
Za těmito technologiemi stojí více než dvě desítky patentových přihlášek BMW Group, což dokumentuje hloubku vývojové práce v této oblasti.
Dostupnost a cena
Systém Motorway & City Assistant není standardní výbavou BMW iX3, ale je k dispozici jako placená volitelná výbava za 1 450 eur. Po zakoupení lze systém využívat první dva roky zdarma, poté je možné prodloužit funkčnost o další dva roky opět bez poplatku. Následně lze funkce tohoto příslušenství prodloužit prostřednictvím BMW ConnectedDrive Store.
V době uvedení budou asistenční systémy na dálnici a ve městě dostupné současně s uvedením BMW iX3 na trh v Německu. Další země a funkce se objeví později. Motorway Assistant bude zpočátku dostupný v Německu, Rakousku, Itálii, Francii, Belgii, Nizozemsku, Lucembursku, Švýcarsku a Lichtenštejnsku.
Kontext: Kde je zbytek Evropy?
Zatímco BMW získává schválení pro své systémy, ostatní výrobci na podobnou certifikaci teprve čekají. Mercedes-Benz pracuje na systémech pro třídu S, ale prozatím BMW bere v této oblasti vedení. Pro Tesla, která stále čeká na povolení svého systému FSD v Evropě, je situace komplikovanější – Tesla potřebuje schválení nejen pro dálnice, ale i pro městskou jízdu, což je výrazně složitější proces.
Rozdíl je v tom, že BMW systémy jsou jasně kategorizovány jako Level 2, kde řidič stále nese plnou odpovědnost, zatímco marketing Tesly kolem FSD byl v některých evropských zemích, například ve Francii, kritizován za potenciálně zavádějící komunikaci ohledně úrovně autonomie.
Budoucnost je tady, jen pozvolna
Schválení BMW podle regulace DCAS ukazuje, že Evropa má funkční cestu k zavádění pokročilých asistenčních systémů. Není to anarchická situace amerického trhu, ale ani přílišně pomalý proces, který frustruje zákazníky i výrobce.
Pro majitele elektromobilů a fanoušky moderních technologií je to dobrá zpráva. Znamená to, že podobné systémy budou postupně dostupnější napříč značkami a modely, aniž by každá země musela vymýšlet vlastní pravidla. A to je přesně ten druh harmonizace, který evropský automobilový trh potřebuje.
Nové BMW iX3 jako první model nové generace Neue Klasse začne s výrobou koncem roku 2025 v nové továrně v Debrecenu v Maďarsku. Do roku 2027 by mělo následovat více než 40 modelů s různými variantami pohonů.
Otázkou zůstává, jak rychle ostatní automobilky využijí nového regulačního rámce a zda se Evropa dokáže postavit na roveň zbytku světa v oblasti pokročilých asistenčních systémů. BMW právě ukázalo, že to možné je.