Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

BMW předběhlo Teslu. První německá značka s certifikací pro jízdu bez dotyku volantu

BMW asistenční systém | zdroj: press.bmwgroup.com
Foto: BMW asistenční systém | zdroj: press.bmwgroup.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 3 Listopad, 2025
Zatímco Evropa stále diskutuje o povolení systému Tesla FSD, německá automobilka BMW Group překvapivě utíká konkurenci. Jako první německý výrobce získala mezinárodní schválení podle nové regulace DCAS pro své asistenční systémy v novém elektrickém BMW iX3. Znamená to konec zdlouhavých schvalovacích procesů jednotlivých států a otevírá cestu k rychlejšímu zavádění moderních asistenčních technologií napříč Evropou.

Nová éra schvalování asistenčních systémů

Když BMW Group v posledních dnech října 2025 oznámilo, že jako první německá automobilka získalo mezinárodní schválení podle nové regulace DCAS, možná to mnohým majitelům elektromobilů řeklo pramálo. Za suchou byrokratickou zkratkou se však skrývá poměrně zásadní změna v přístupu k pokročilým asistenčním systémům v Evropě.

DCAS, neboli Driver Control Assistance Systems (Systémy pro asistenci řízení vozidla), je nová regulace OSN č. 171, která vstoupila v platnost v září 2024. Jedná se o mezinárodní právní rámec pro inovativní asistenční systémy úrovně 2 podle klasifikace SAE, tedy systémy, které sice řidiči pomáhají s řízením vozidla, ale plnou odpovědnost stále nese člověk za volantem.

Co to znamená v praxi pro řidiče?

Představte si, že jedete po dálnici a můžete si položit ruce do klína, zatímco auto si poradí s jízdou v pruhu i s předjížděním – stačí jen potvrdit záměr předjetí pohledem do zpětného zrcátka. Není to science fiction, ale realita, která se díky tomuto schválení stane dostupnou pro majitele nového BMW iX3 v desítkách zemí.

Systém Motorway Assistant (Dálniční asistent) v novém BMW iX3 umožňuje řidičům trvale sundat ruce z volantu při rychlostech až 130 km/h, přičemž řidič musí zůstat pozorný a připravený kdykoliv zasáhnout. Systém pomáhá s vedením vozidla ve vlastním jízdním pruhu a dokáže také automaticky měnit pruhy – vše, co řidič potřebuje udělat, je potvrdit manévr pouhým pohledem.

Ještě zajímavější je funkce pro městské prostředí. Nový City Assistant v BMW iX3 dokáže samostatně zastavit na červenou a automaticky znovu rozjet, když se rozsvítí zelená. Zatím pouze v Německu, ale rozšíření do dalších zemí se očekává v průběhu roku 2026.

Proč je schválení podle DCAS tak důležité?

Dosud musely automobilky jako BMW žádat o výjimky u jednotlivých národních úřadů v každé zemi, kde chtěly podobné systémy nabízet. Předchozí generace Motorway Assistantu v BMW řady 5 z roku 2023 například vyžadovala omezenou výjimku od německého Spolkového úřadu pro motorová vozidla.

S novým schválením podle DCAS tyto výjimky již nejsou potřeba. BMW může nyní nabízet své asistenční systémy s funkcí "hands-off" po celé Evropě a v dalších zemích, které uznávají regulaci OSN. Konkrétně se jedná o 60 zemí, včetně všech členských států EU, Spojeného království, Japonska, Jižní Koreje, Austrálie, Norska, Izraele, Švýcarska, Turecka a Jižní Afriky.

Bezpečnost na prvním místě

Nová regulace DCAS přináší přísné bezpečnostní požadavky. Systémy musí být schopny efektivně monitorovat zapojení řidiče a v případě, že systém detekuje nedostatečné soustředění, musí aktivovat kaskádové varování.

Dr. Mihiar Ayoubi, Senior Vice President pro vývoj zážitků z jízdy v BMW, k tomu říká: "Bezpečnostně orientovaná regulace DCAS zajišťuje, že můžeme zavést náš Motorway Assistant s funkcí 'hands-off' v mnoha dalších zemích. Náš cíl je dokonalá souhra mezi algoritmy založenými na pravidlech a umělou inteligencí – řidič zůstává zapojen a chování systému je vždy předvídatelné."

BMW Symbiotic Drive: Když člověk a stroj spolupracují

BMW představuje svůj přístup k asistenčním systémům pod názvem BMW Symbiotic Drive. Jedná se o filozofii, kde řidič a technologie pracují společně, nikoliv proti sobě. Nové BMW iX3 je dokonce prvním vozem na světě, který představuje takzvané "symbiotické brzdy".

Co to znamená? Pokud řidič lehce zasáhne do řízení nebo brzdění zatímco je asistent aktivní, systém se nevypne, ale interpretuje to jako dočasný vstup řidiče a po uvolnění pokračuje v asistenci. Tím se vytváří plynulý přechod mezi asistencí a řízením člověkem bez nutnosti neustálého znovuaktivování systému.

Za těmito technologiemi stojí více než dvě desítky patentových přihlášek BMW Group, což dokumentuje hloubku vývojové práce v této oblasti.

Dostupnost a cena

Systém Motorway & City Assistant není standardní výbavou BMW iX3, ale je k dispozici jako placená volitelná výbava za 1 450 eur. Po zakoupení lze systém využívat první dva roky zdarma, poté je možné prodloužit funkčnost o další dva roky opět bez poplatku. Následně lze funkce tohoto příslušenství prodloužit prostřednictvím BMW ConnectedDrive Store.

V době uvedení budou asistenční systémy na dálnici a ve městě dostupné současně s uvedením BMW iX3 na trh v Německu. Další země a funkce se objeví později. Motorway Assistant bude zpočátku dostupný v Německu, Rakousku, Itálii, Francii, Belgii, Nizozemsku, Lucembursku, Švýcarsku a Lichtenštejnsku.

Kontext: Kde je zbytek Evropy?

Zatímco BMW získává schválení pro své systémy, ostatní výrobci na podobnou certifikaci teprve čekají. Mercedes-Benz pracuje na systémech pro třídu S, ale prozatím BMW bere v této oblasti vedení. Pro Tesla, která stále čeká na povolení svého systému FSD v Evropě, je situace komplikovanější – Tesla potřebuje schválení nejen pro dálnice, ale i pro městskou jízdu, což je výrazně složitější proces.

Rozdíl je v tom, že BMW systémy jsou jasně kategorizovány jako Level 2, kde řidič stále nese plnou odpovědnost, zatímco marketing Tesly kolem FSD byl v některých evropských zemích, například ve Francii, kritizován za potenciálně zavádějící komunikaci ohledně úrovně autonomie.

Budoucnost je tady, jen pozvolna

Schválení BMW podle regulace DCAS ukazuje, že Evropa má funkční cestu k zavádění pokročilých asistenčních systémů. Není to anarchická situace amerického trhu, ale ani přílišně pomalý proces, který frustruje zákazníky i výrobce.

Pro majitele elektromobilů a fanoušky moderních technologií je to dobrá zpráva. Znamená to, že podobné systémy budou postupně dostupnější napříč značkami a modely, aniž by každá země musela vymýšlet vlastní pravidla. A to je přesně ten druh harmonizace, který evropský automobilový trh potřebuje.

Nové BMW iX3 jako první model nové generace Neue Klasse začne s výrobou koncem roku 2025 v nové továrně v Debrecenu v Maďarsku. Do roku 2027 by mělo následovat více než 40 modelů s různými variantami pohonů.

Otázkou zůstává, jak rychle ostatní automobilky využijí nového regulačního rámce a zda se Evropa dokáže postavit na roveň zbytku světa v oblasti pokročilých asistenčních systémů. BMW právě ukázalo, že to možné je.

Štítky

  • EV novinky
  • FSD
  • Asistenční technologie
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Elektromobil a čistá energie

Tesla chystá masivní výrobu Optimuse, ale ztrácí klíčové manažery Modelu Y a Cybertrucku
Tesla se připravuje na obrovskou expanzi Gigafactory Texas, kde má vzniknout nová výrobní hala pro humanoidní roboty Optimus s cílem produkovat až 10 milionů kusů ročně. Paradoxně, v tentýž den společ...

Baterie

CATL a GAC podepsaly desetiletou smlouvu na výměnu baterií
Čínský gigant CATL uzavřel s automobilkou GAC desetiletou strategickou dohodu o rozvoji technologie výměny baterií. Spolupráce zahrnuje společnou výstavbu stanic a pronájem baterií v rámci ekosystému ...

Tesla Supercharger

Konečně! Google Mapy ukazují volné Superchargery v reálném čase. Funguje to i v Česku
Každý řidič elektromobilu to zná. Plánování delší trasy a otravné přepínání mezi Google Mapami a aplikací Tesla, jen abyste zjistili, zda budete stát frontu. Tomu je teď konec. Google v tichosti spust...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tesla Roadster: 8 let čekání končí. Nebo ne? Musk stanovil datum na dubnový žert

Zákazníci čekají od roku 2017, někteří už ruší objednávky. Teď Elon Musk oznámil představení na 1. dubna 2026 – ten samý den, kdy... >>

Překvapení z Asie: Jak nové elektromobily mění pravidla hry a kolik ušetříte?

Elektromobilita zažívá revoluci, a to zejména díky inovacím z Asie. Nové modely, jako je Onvo L60, přinášejí nevídanou kombinaci... >>

Volvo zaplatí celý rok elektřiny a spouští ofenzivu před startem EX60

Švédská automobilka Volvo odstraňuje jednu z největších bariér přechodu na elektromobilitu – náklady na provoz. Od února 2026 nabídne... >>

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět

Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hamburg - Service Center, GermanyHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Meggenhofen, AustriaTrappenhof, Austria
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Offenburg, Germany - Wilhelm-Röntgen-StraßeOffenburg, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lorient, FranceCaudan, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Fidenza, ItalyFidenza, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.