Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Evropané platí za technologii, kterou nemohou používat. Petice za Tesla FSD získává tisíce podpisů

Autonomní řízení
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 3 Listopad, 2025
Hlavní body článku: Evropští majitelé Tesel požadují povolení systému FSD Supervised, který je již dostupný v sedmi zemích včetně USA a Číny. Bezpečnostní data z roku 2025 ukazují, že vozidla s aktivním FSD mají výrazně nižší míru nehod než průměrný řidič. Izrael nedávno oznámil podporu schvalování FSD, zatímco Evropa čeká na rozhodnutí regulačních orgánů UNECE a jednotlivých zemí.

Petice nabírá na síle

Začátkem listopadu 2025 byla na platformě Change.org spuštěna petice požadující povolení systému Tesla Full Self-Driving Supervised v Evropě. Iniciativa odráží rostoucí frustraci evropských majitelů vozů Tesla, kteří za technologii zaplatili, ale nemohou ji plně využívat.

Podobnou cestu zvolili i majitelé v Izraeli, kde petice podepsaná více než tisícovkou ověřených majitelů Tesel vedla k pozitivní reakci. Izraelská ministryně dopravy Miri Regev koncem října 2025 oznámila, že její ministerstvo považuje podporu inovativních technologií za klíčovou a zahájilo proces expeditivního schvalování FSD.

Co je Full Self-Driving Supervised

Je důležité zdůraznit, že FSD Supervised není plně autonomní systém. Jedná se o pokročilý asistenční systém úrovně 2, který vyžaduje neustálou pozornost řidiče. Řidič zůstává plně odpovědný za řízení vozidla a musí být připraven kdykoliv převzít kontrolu.

Systém umožňuje vozidlu samostatně měnit jízdní pruhy, rozpoznávat křižovatky a semafory, navigovat v dopravním provozu a parkovat, to vše pod dohledem řidiče. Na rozdíl od starších verzí Autopilotu nabízí FSD výrazně pokročilejší schopnosti včetně jízdy ve městě.

Bezpečnostní data z roku 2025

Klíčovým argumentem pro povolení FSD jsou bezpečnostní statistiky z druhého čtvrtletí 2025, které Tesla zveřejnila v červenci. Podle těchto dat došlo při jízdě s aktivním systémem Autopilot nebo FSD k jedné nehodě na každých 6,69 milionu najetých mil.

Pro srovnání: národní průměr USA činí jednu nehodu na přibližně 702 tisíc mil, což znamená, že vozidla Tesla s aktivním FSD jsou téměř desetkrát bezpečnější než průměrný řidič. I vozy Tesla bez aktivního Autopilotu vykazují lepší bezpečnostní statistiky – jednu nehodu na 1,34 milionu mil, což je stále téměř dvojnásobek národního průměru.

Analýza Bloomberg Intelligence uvedla, že FSD dosahuje 0,15 nehod na milion mil, zatímco americký průměr je 3,90 nehod na milion mil – rozdíl 26násobný.

Kde již FSD funguje

V současnosti je systém FSD Supervised dostupný v sedmi teritoriích: Spojených státech, Kanadě, Mexiku, Portoriku, Číně, Austrálii a na Novém Zélandu. V Austinu v Texasu Tesla již provozuje pilotní program robotaxi bez řidiče za volantem, byť zatím s bezpečnostním operátorem na palubě.

V Číně, kde Tesla čelí přísné regulaci, musí každá aktualizace FSD projít regulačním schválením. Navzdory tomu se Tesle podařilo systém v zemi zavést, což dokazuje, že je možné najít cestu i v náročných regulačních prostředích.

Regulační překážky v Evropě

Evropský trh čelí složitému procesu schvalování. Klíčovou překážkou je regulace UNECE (Hospodářská komise OSN pro Evropu), která vyžaduje souhlas všech členských států.

V březnu 2025 byla na fóru WP.29 přijata novela regulace UNECE 171, která má umožnit takzvané „systémem iniciované manévry" (System-Initiated Maneuvers) na dálnicích. Tato změna měla vstoupit v platnost 26. září 2025. Regulace by vozidlům umožnila autonomně měnit jízdní pruhy na dálnici, zatímco řidič zůstává plně odpovědný za dohled.

Problémem však zůstává, že tato regulace se vztahuje pouze na dálnice, nikoliv na městské komunikace. To znamená, že i v případě schválení by evropští řidiči nemohli využívat funkce jako „Start FSD from Park" nebo navigaci na parkovací místo v cíli cesty.

Tesla čeká na schválení od nizozemských dopravních úřadů, což by mohlo otevřít cestu pro zaveden FSD v celé EU. Elon Musk v květnu 2025 vyjádřil frustraci s tempem schvalování a uvedl: „Tesla čeká na schválení EU (povzdech)."

Argumenty pro i proti

Zastánci povolení FSD v Evropě argumentují především bezpečnostními daty. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu v USA (NHTSA) uvádí, že implementace pokročilých asistenčních systémů může snížit míru nehod až o 14 procent.

Kritici však upozorňují na několik problémů. Evropští regulátoři požadují jasnější odpověď na otázku odpovědnosti v případě nehody. Francie v červnu 2025 dokonce nařídila Tesle upravit marketingové materiály týkající se FSD, protože mohly být zavádějící ohledně úrovně autonomie.

Izraelský technologický portál Ctech upozornil, že i v zemích, kde je FSD povolen, se objevují incidenty. Australská televize 60 Minutes vysílala reportáž o bezpečnostních obavách jen dva měsíce po legalizaci systému v zemi.

Lobbistické tlaky

Petice na Change.org také zmiňuje vliv lobbistických skupin, které by mohly ztrácet příjmy, pokud by byl FSD povolen. Jde především o tradiční automobilový průmysl a média, která na něm závisejí. Autoři petice přirovnávají současnou situaci k tomu, jak automobilový průmysl v 70. letech 20. století odmítal zavádění bezpečnostních pásů, což vedlo k tisícům zbytečných úmrtí.

Co dál

Tesla nadále provádí testy FSD v několika evropských zemích. V červnu 2025 společnost zveřejnila video z testování v Římě a u Vítězného oblouku v Paříži, což ukazuje, že systém je technicky připraven i na evropské silnice.

Evropská komise nyní přijímá nový přístup k schvalování ADAS systémů v rámci regulace DCAS Phase 3. Komise nově vyžaduje data ze systémů, které již fungují ve Spojených státech a mohou provádět systémem iniciované manévry bez nutnosti pokaždé žádat řidiče o potvrzení. Tento přístup založený na datech by mohl proces výrazně urychlit.

Realistické odhady hovoří o možném povolení FSD v Evropě do konce roku 2025, pravděpodobnější však je začátek roku 2026. Nejprve pravděpodobně dojde k povolení testování se zaměstnanci Tesly, poté k postupnému rozšiřování na veřejnost.

Debata o povolení FSD v Evropě není jen technickou záležitostí, ale dotýká se širších otázek bezpečnosti, inovací a regulačního přístupu k novým technologiím. Zatímco bezpečnostní data z USA a dalších zemí vypadají přesvědčivě, evropští regulátoři musí zvážit lokální specifika, včetně odlišných dopravních podmínek a legislativního rámce.

Pro evropské majitele Tesel, kteří za technologii zaplatili, je situace frustrující. Pro regulátory jde o nalezení rovnováhy mezi podporou inovací a zajištěním bezpečnosti na silnicích. V sázce je nejen konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, ale potenciálně i životy na silnicích.

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • FSD
  • Domácí
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Indukční nabíjení Electreon | zdroj: electreon.com

Francouzská dálnice A10 nabízí až 300 kW bezdrátového nabíjení. Je to víc než většina Tesla Superchargerů
Co když by vaše elektromobil nikdy nemusel zastavit u nabíječky? Francie právě spustila první dálniční úsek, kde se vozidla dobíjejí přímo za jízdy – a výkon 300 kW předčí i slavné Tesla Superchargery...

XPENG G6

Test XPENG G6 (Den 2): 180 km do Krušných hor v chladu a protivětru. Kolik zbylo baterie?
Pokračujeme v redakčním testu elektromobilu XPENG G6. Druhý den nás čeká delší přesun z Mělnicka přes Karlovy Vary až do Krušných hor. Plán je jasný: přibližně 180 km v chladném podzimním počasí, v pl...

Elektromobil a baterie

Solid-state baterie: Naděje, nezávislost nebo jen další drahá hračka pro bohaté?
Sliby o zázračných solid-state bateriích znějí jako sen. Dojezd 1300 km, nabití za deset minut. Po říjnových oznámeních Toyoty, Chery a Nissanu to vypadá, že revoluce je za dveřmi. Má to ale dva háčky...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Konec úzkosti z dojezdu: Čínské MPV zvládne Prahu–Řím bez tankování

Představte si sedmimístný vůz, který ujede z Prahy do Říma a ještě mu zbude. Xpeng 6. listopadu odhalí X9 EREV – svůj první hybrid s... >>

Čína šokovala Nürburgring. Elektrický supersport BYD Yangwang U9 zajel rekord a pokořil evropskou elitu

Legendární „Zelené peklo“ má nového krále. A není to Porsche ani Rimac. Elektrický supersport BYD Yangwang U9 právě zajel nový rekord... >>

Češi kupují elektromobily o 41 % rychleji než loni. A ve Francii se právě stalo něco historického

Zatímco český trh s elektromobily exploduje tempem, které překvapilo i některé analytiky, Francie právě překročila hranici, o které se... >>

Mercedes pokryl auto barvou. Vyrábí z ní elektřinu

V Šanghaji odhalil Mercedes-Benz koncept, který vypadá jako z předválečné éry, ale skrývá technologie ze sci-fi. Solární barva... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Brugge, BelgiumBrugge, Belgium
14 míst • 250 kW • ne-Tesla
Durham, UKBowburn, United Kingdom
19 míst • 250 kW • ne-Tesla
Carcassonne, FranceCarcassonne, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Fano, ItalyFano, Italy
6 míst • 130 kW • ne-Tesla
Stralsund, GermanyStralsund, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.