Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

EU odložila rozhodnutí o zákazu spalovacích motorů na 17. prosince

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 10 Prosinec, 2025

Nejistota kolem budoucnosti automobilového průmyslu pokračuje

Automobilový průmysl celé Evropy čeká na zásadní rozhodnutí Evropské komise. Původně měla předsedkyně Ursula von der Leyen oznámit stanovisko k plánovanému zákazu spalovacích motorů již dnes, 10. prosince. Podle informací německého magazínu Automobilwoche se však termín posunul na 17. prosince.

V sázce je budoucnost celého odvětví. EU plánuje od roku 2035 povolit pouze auta s nulovými emisemi CO2, což by fakticky znamenalo konec prodeje nových benzinových a naftových vozů. Otázkou zůstává, zda komise pod tlakem automobilek a některých členských států od tohoto plánu neustoupí.

Politické tlaky z různých stran

Situaci komplikují protichůdné signály z Bruselu. EU komisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas nedávno prohlásil: "Jsme otevřeni všem technologiím." Mnozí v tom spatřují náznak možného ústupu od původních plánů.

Na druhé straně stojí Zelení, kteří von der Leyen pomohli k znovuzvolení v roce 2024 a jsou silnými zastánci Green Dealu. Podle zdrojů z automobilového průmyslu má předsedkyně komise v okolí také výrazné podporovatele elektromobility, například poradce Hauke Engel.

Možné kompromisní řešení

Brusel údajně zvažuje komplexnější přístup, který by nekombinoval pouze automobilový sektor. Jedna z variant počítá s propojením zákazu spalovacích motorů s přísnými kvótami pro firemní flotily a dokonce s klauzulí "Buy European" na podporu evropských výrobců.

Konkrétně se hovoří o možnosti, že EU povolí i po roce 2035 auta s emisemi CO2, jako jsou plug-in hybridy. Zároveň by však zavedla povinné kvóty elektromobilů pro firemní flotily:

  • Minimálně 50 % elektromobilů do roku 2027
  • Až 90 % elektromobilů do roku 2030

Klíčová role firemních flotil

Podle odborníků jsou firemní registrace často přehlíženým, ale zásadním faktorem. V Evropě tvoří většinu nových registrací právě podnikové nákupy. V Německu, největším autotrhu EU, dosahuje podíl firemních registrací dokonce dvou třetin.

"Diskutované zavedení požadavků na podnikové flotily považuji z hlediska regulační, obchodní a průmyslové politiky za zcela špatný signál," vyjádřil se europoslanec Jens Gieseke z Evropské lidové strany (EPP).

Napětí uvnitř největší frakce

Situaci komplikuje i fakt, že von der Leyen nechává ve tmě vlastní politickou frakci EPP, přestože na její hlasy spoléhá. Největší skupina v Evropském parlamentu tak sleduje s rostoucím znepokojením, jak se jejich předsedkyně rozhodne.

Rozhodnutí 17. prosince tak bude mít dalekosáhlé důsledky nejen pro automobilky, ale i pro miliony řidičů napříč Evropou. Ukáže, zda EU zůstane u ambiciózních klimatických cílů, nebo zvolí pragmatičtější cestu s ohledem na současné ekonomické výzvy.

Zdroj: www.elektroauto-news.net

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Elektromobily | ilustrační foto

Tesla má na zádech nový stín. Čínský Zeekr v Austrálii okamžitě vystřelil mezi elitu
Listopadová čísla z Austrálie přinesla nečekané drama. Ačkoliv si Tesla Model Y udržuje trůn, o největší rozruch se postaral úplný nováček. Čínské SUV Zeekr 7X se téměř okamžitě po uvedení probojovalo...

VW ID elektromobily | zdroj: volkswagen-newsroom.com

Zvrat v Bruselu: Volkswagen bojuje o záchranu Cupry Tavascan, cla mohou padnout
Měla to být tvrdá rána pro čínskou konkurenci, ale střepina zasáhla i evropského giganta. Koncern Volkswagen se ocitl v pasti obchodní války, která prodražuje a ohrožuje stylové SUV Cupra Tavascan. Te...

Nissan | zdroj: nissannews.com

Japonci se nevzdávají: Nissan chystá protiútok na čínském trhu s modelem NX8
Japonský Nissan zintenzivňuje úsilí na čínském trhu s elektromobily, kde v posledních letech ztrácí pozice vůči domácím výrobcům. Jeho joint venture Dongfeng Nissan získal certifikaci pro nový model N...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

V Polsku skoro čtvrt milionu, v Česku nula. Jak se z nás stal evropský otloukánek elektromobility

Francie vyplatí na elektromobily až 142 500 Kč, Itálie 267 000 Kč, Německo chystá program s podporou 100 000 Kč. Přibližně 20 z 27 zemí... >>

Rána pro konkurenci, radost pro řidiče. MG4 Electric v Česku startuje na 589 900 Kč

Dlouho to vypadalo jako sen, teď je to realita. Plnohodnotný elektrický hatchback za cenu pod 600 tisíc korun vstupuje na český trh. MG... >>

Tesla začala rozdávat dárky: AI naviguje, fotí selfie

Majitelé Tesel se dnes ráno probudili k překvapení – jejich auta během noci získala AI asistenta, který ovládá navigaci přirozenou... >>

Elektromobil v zimě: Proč nejen Norové nemají problém, i když mrzne až praští?

Mohlo by se zdát, že Skandinávie je pro bateriová auta pohřebištěm. Přesto v Norsku tvoří 90 % prodejů. Důvod není jen ekologický –... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hanau-West, GermanyHanau, Germany
3 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wittlich, Germany - Justus-von-Liebig-StraßeWittlich, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Moncalieri, Italy - Corso SavonaMoncalieri, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Warsaw, PolandWarsaw, Poland
2 míst • 120 kW
Afragola, Italy - Napoli NorthAfragola (NA), Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.