Evropská unie a Česká republika mají širokou škálu nabíjecích konektorů pro elektromobily (EV). Každý typ konektoru má své specifické vlastnosti a je navržen pro různé typy nabíjení. V současné době je v EU více než 700 000 nabíjecích stanic, což svědčí o rostoucí infrastruktuře pro elektromobily.
Typy nabíjecích konektorů v EU a ČR:
Type 2 (Mennekes)
- Popis: Typ 2 je standardní nabíjecí konektor používaný v Evropě. Má sedm pinů a umožňuje nabíjení jak jednofázovým, tak třífázovým střídavým proudem (AC).
- Maximální výkon: Až 22 kW pro AC nabíjení.
- Vozidla: Většina evropských EV, jako jsou BMW, Volkswagen, Audi, a další.
- Použití: Veřejné a domácí nabíjecí stanice.
Obrázek
CCS (Combined Charging System)
- Popis: Kombinuje Type 2 konektor pro AC nabíjení a dva další piny pro rychlé DC nabíjení.
- Maximální výkon: Až 350 kW pro DC rychlé nabíjení.
- Vozidla: Široce používaný v Evropě, například u vozidel od Volkswagen, BMW, Audi, a Tesla Model 3 a Y.
- Použití: Veřejné rychlonabíjecí stanice.
Obrázek
CHAdeMO
- Popis: Japonský standard pro DC rychlé nabíjení. Používá se v některých asijských vozidlech.
- Maximální výkon: Až 400 kW (novější verze).
- Vozidla: Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV.
- Použití: Veřejné rychlonabíjecí stanice, především v Asii a některých částech Evropy.
Tesla Supercharger
- Popis: Proprietární konektor společnosti Tesla, který umožňuje jak AC, tak DC nabíjení přes stejný port.
- Maximální výkon: Až 250 kW pro DC rychlé nabíjení.
- Vozidla: Všechna Tesla vozidla (Model S, 3, X, Y).
- Použití: Tesla Supercharger stanice.
Tesla konektor spíše hledejte v USA.
V Evropě je nejběžnější použití Type 2 a CCS konektorů, což zajišťuje kompatibilitu s většinou dostupných elektrických vozidel. Infrastruktura rychlonabíjecích stanic se stále rozšiřuje, což podporuje přechod k elektromobilitě a usnadňuje dlouhé cesty elektromobilem.