Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Život s elektromobilem v paneláku v roce 2025: Jaké jsou reálné možnosti nabíjení?

Nabíjení na ulici v Anglii | zdroj: ubitricity.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 1 Říjen, 2025
Pořízení elektromobilu přestává být hudbou daleké budoucnosti a stává se reálnou volbou pro stále více českých řidičů. Pro obyvatele rodinných domů je rovnice jednoduchá: nabíječka v garáži a levný proud přes noc, případně z FVE. Co ale ti, kteří parkují na sídlišti nebo ve společných garážích bytových domů? Podívali jsme se na to, jaké jsou v roce 2025 skutečné možnosti a na co se musí připravit majitel elektromobilu „v paneláku“.

Ideál na dosah: Vlastní wallbox ve společné garáži

Nejpohodlnější a z dlouhodobého hlediska nejlevnější řešení je nabíjení doma. Ve společných garážích bytových domů to však není tak jednoduché jako instalace poličky. Klíčový je souhlas společenství vlastníků jednotek (SVJ) nebo družstva. Legislativa se v posledních letech posunula a získání souhlasu je snazší, obzvlášť pokud dům prochází rekonstrukcí. Od roku 2025 navíc nová legislativa vyžaduje u nebytových budov s více než 20 parkovacími místy instalaci alespoň jedné nabíjecí stanice, což naznačuje směr, kterým se bude ubírat i legislativa pro bytové domy.

Po získání souhlasu přichází na řadu technické řešení. Je nutné posoudit kapacitu elektrické sítě v domě a případně ji posílit. Samotná cena wallboxu se pohybuje v rozmezí 10 000 až 30 000 Kč, ale k tomu je třeba připočítat náklady na instalaci, revizi a případné úpravy elektroinstalace, které mohou celkovou cenu navýšit o další desítky tisíc korun. Výhodou je pak ale bezkonkurenční cena za kilowatthodinu, která se při využití levného tarifu může pohybovat i pod 4 Kč/kWh.

Veřejné nabíječky: Záchranná síť (nejen) ve městech

Pokud domácí nabíjení není možné, stává se hlavním zdrojem energie síť veřejných nabíjecích stanic. V České republice ji budují především velcí hráči jako ČEZ, PRE a E.ON. Hustota sítě je největší v Praze a dalších velkých městech, kde na nabíječku narazíte u obchodních center, na parkovištích nebo i v rezidenčních zónách. Naopak v menších městech a na vesnicích může být dostupnost stále omezená a vyžaduje od řidiče více plánování.

Ceny se liší podle poskytovatele a rychlosti nabíjení:

  • AC stanice (pomalé nabíjení): Ideální pro delší stání, například přes noc nebo během pracovní doby. Výkon se pohybuje do 22 kW a cena se v roce 2025 pohybuje okolo 8-11 Kč/kWh pro registrované zákazníky.
  • DC stanice (rychlé nabíjení): Určené pro rychlé doplnění energie na cestách. Výkon je 50 kW a více. Zde je cena logicky vyšší, nejčastěji v rozmezí 10-18 Kč/kWh.

Současný počet elektromobilů na českých silnicích znamená, že fronty u nabíječek jsou spíše výjimečné. Situace by se však mohla změnit s masivnějším nástupem elektromobility. Prozatím je ale veřejná síť pro obyvatele sídlišť plně funkčním řešením, i když finančně náročnějším než domácí nabíjení.

Pohled do budoucna: Nabíjení z lampy na ulici

Inovativním řešením, které se začíná testovat i v českých městech, je integrace nabíjecích bodů do sloupů veřejného osvětlení. Pilotní projekty, například v Praze, ukazují potenciál této technologie. Pro obyvatele, kteří parkují přímo na ulici, by to znamenalo revoluční zjednodušení. Jedná se o pomalejší AC nabíjení, které je ideální pro doplnění energie přes noc.

V roce 2025 je tato technologie stále v plenkách a nelze na ni plošně spoléhat. Je to však velmi slibná cesta, jak v budoucnu zpřístupnit nabíjení tisícům dalších domácností bez vlastního parkovacího stání.

Obrázek
Nabíjení na ulici v Německu | zdroj: ubitricity.com
Nabíjení na ulici v Německu | zdroj: ubitricity.com

Inspirace ze zahraničí: Jak to dělají v Norsku a Dánsku?

Zatímco v Česku je nabíjení v bytových domech stále rozvíjející se disciplínou, v zemích jako Norsko, kde podíl elektromobilů na prodejích nových vozů dlouhodobě přesahuje 80 %, jde o dávno vyřešený problém. Jejich přístup stojí na dvou pilířích: legislativní podpoře a chytrých technologiích.

Klíčovým nástrojem v Norsku je zákonem dané „právo na nabíjení“ (tzv. right to charge). To v praxi znamená, že společenství vlastníků nebo družstvo nemůže majiteli elektromobilu zamítnout instalaci nabíjecího bodu bez velmi pádného, objektivního důvodu (například pokud by instalace ohrozila bezpečnost budovy nebo byla technicky neproveditelná). Tím se zcela odstraňuje největší bariéra, kterou je získání souhlasu.

Na legislativu navazuje finanční podpora. V minulosti norská vláda poskytovala štědré dotace přímo bytovým domům na vybudování základní infrastruktury pro nabíjení. Běžným modelem je instalace centrálního systému s dynamickým řízením zátěže (load balancing). Ten inteligentně rozděluje dostupný výkon mezi více nabíjených vozů, aby nedošlo k přetížení hlavní přípojky domu. Každý rezident si pak na připravenou infrastrukturu připojí vlastní wallbox a spotřebovaná energie je mu účtována individuálně přes podružný elektroměr.

Podobně v Dánsku, zejména v Kodani, je kladen velký důraz na hustou síť veřejných AC nabíječek přímo v rezidenčních ulicích. Města tak aktivně řeší situaci pro obyvatele starších budov bez garáží. Tyto ověřené modely – kombinace zákonné opory, chytrých technických řešení a dostupné veřejné sítě – jsou jasnou inspirací, jakou cestou se může v následujících letech vydat i Česká republika.

Kromě legislativní podpory a systémů pro bytové domy se tyto země intenzivně zaměřují i na řešení pro ty, kteří parkují přímo na ulici. A právě zde přichází na řadu celá řada inovativních přístupů.

A ano, nabíjení z veřejného osvětlení je jedním z nich. Tato technologie, často označovaná jako "lamp post charging", se úspěšně rozšířila například ve Velké Británii a pilotní projekty běží i ve skandinávských městech. Její největší výhodou je využití již existující elektrické sítě. Pro města je tak výrazně levnější a rychlejší instalovat nabíjecí body do stávajících lamp, než kopat nové přípojky. Jde typicky o pomalejší AC nabíjení s výkonem okolo 5-7 kW, což je pro noční nabíjení rezidentů naprosto ideální.

Nejde ale o jedinou technologii. V hustě obydlených čtvrtích se velmi osvědčily i další formy:

  • Nenápadné nabíjecí sloupky (Bollards): Místo klasických, robustních nabíjecích stanic se v rezidenčních zónách často instalují tenké, designově čisté sloupky na okraj chodníku. Nezabírají mnoho místa, nenarušují vzhled ulice a poskytují standardní AC nabíjení pro jedno či dvě auta. Tento přístup je masivně rozšířený například v Nizozemsku.
  • Výsuvné nabíječky z chodníku: V historických centrech měst, kde je kladen důraz na estetiku, se prosazují takzvané "pop-up" nabíječky. Jsou kompletně skryté v úrovni chodníku a vysunou se pouze v momentě, kdy je řidič aktivuje pomocí mobilní aplikace. Po ukončení nabíjení opět zmizí pod povrchem.
Obrázek
Nabíjení na ulici v Holandsku | zdroj: ubitricity.com
Nabíjení na ulici v Holandsku | zdroj: ubitricity.com

Celková strategie v těchto zemích tedy nespočívá v hledání jednoho univerzálního řešení, ale v chytré kombinaci různých technologií. Pro každý typ zástavby – ať už jde o moderní bytový komplex s garážemi, sídliště s velkými parkovišti, nebo historickou ulici s parkováním podél chodníku – existuje vhodné a efektivní řešení.

Verdikt: Jde to, ale s plánováním

Život s elektromobilem v bytovém domě v roce 2025 je rozhodně možný, vyžaduje však spíše drobnou změnu návyků než neustálé plánování. S dojezdy moderních vozů, které se běžně pohybují okolo 500 km (WLTP), dávno neplatí mýtus o každodenním hledání nabíječky. Při průměrném denním nájezdu okolo 50 kilometrů totiž jedno plné nabití s přehledem pokryje celý pracovní týden. Potřebné doplnění energie tak lze pohodlně vyřešit během víkendového nákupu u obchodního centra, kde se rychlonabíjecí stanice stávají standardem. Nejde tedy o každodenní starost, ale spíše o efektivní sladění jedné činnosti s druhou. Klíčové samozřejmě zůstává, aby rozvoj infrastruktury udržel krok s rostoucím počtem elektromobilů na našich silnicích. A pokud se 

Zdroje: Ceník E.ON Drive, Ceník ČEZ futurego, ubitricity.com

Štítky

  • EV novinky
  • tipy a rady
  • Elektromobilita
  • nabíjení
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Převrat: podle studie Evropané chtějí radši čínská než americká auta

Bomba v autoprůmyslu: První studie 2025 odhaluje, že Evropané preferují čínské vozy (47%) před americkými (44%). BYD +311%, MG porazila... >>

Polestar 5 vstupuje na scénu: 884 koní, 670 km dojezdu a minimalistický design

Po pěti letech vývoje je tu Polestar 5 – elektrický sedan vyšší třídy s revoluční hliníkovou platformou, špičkovou technologií a... >>

Tesla Model Y drží dominanci: Žebříček Q2/2025 ukazuje dramatické změny na americkém trhu elektromobilů

Americký trh elektromobilů prožil ve druhém čtvrtletí 2025 jedno z nejdramatičtějších období ve své historii. Tesla Model Y dominovala s... >>

Elektromobily: 7 překvapivých faktů, které změní váš pohled!

Elektromobily zažívají revoluci! Ceny klesají, technologie baterií se zlepšují a nabíjení je snazší než kdy dřív. Objevte 7... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Riga, LatviaRiga, Latvia
4 míst • 250 kW
Napoli, Italy - Westnapoli, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Barsbüttel, GermanyBarsbüttel, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Forte dei Marmi, ItalyForte dei Marmi, Italy
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Pfungstadt, GermanyPfungstadt, Germany
15 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zvolen, SlovakiaSielnica, Slovakia
4 míst • 125 kW • ne-Tesla
Saint-Contest, FranceSaint-Contest, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Miskolc, HungaryMiskolc, Hungary
8 míst • 125 kW • ne-Tesla
Blokhus, DenmarkBlokhus, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Milan, Italy - CarugateCarugate, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.