Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Konec kabelů: Porsche ukázalo auto, které se nabíjí samo - stačí ho zaparkovat

Porsche Taycan | zdroj: newsroom.porsche.com

Německá automobilka představuje průkopnický systém indukčního nabíjení pro elektrické SUV. Technologie bude nejprve dostupná v Británii od roku 2026, následovat budou další evropské trhy.

Společnost Porsche oznámila významný technologický pokrok v oblasti elektromobility. Nadcházející Porsche Cayenne Electric se stane prvním vozidlem této značky, které bude nabízet možnost bezdrátového nabíjení prostřednictvím indukčních cívek.

Jak funguje Porsche Wireless Charger

Systém nazvaný Porsche Wireless Charger (PWC) umožňuje nabíjení elektromobilu bez nutnosti připojení kabelu. Technologie funguje na principu elektromagnetické indukce mezi podlahovou deskou a přijímačem umístěným v podvozku vozidla.

Technické parametry

  • Výkon: až 11 kW
  • Účinnost: přibližně 90 %
  • Provozní teplota: -40 až 50 °C
  • Rozměry podlahové desky: 117 × 78 cm
  • Výška desky: 60 mm
  • Hmotnost desky: 50 kg

Jednoduché ovládání

Proces nabíjení je navržen tak, aby byl co nejjednodušší. Při přibližování k nabíjecí desce se na displeji vozidla objeví kamerový obraz s přesným zaměřovacím systémem. Ten pomáhá řidiči zaparkovat přesně nad nabíjecí deskou.

Jakmile je vozidlo správně umístěno, vzduchové pérování automaticky sníží karoserii o několik centimetrů pro optimální vzdálenost mezi cívkami. Magnetické pole se následně aktivuje a začíná bezdrátový přenos energie.

Bezpečnost a ochranné prvky

Systém je vybaven několika bezpečnostními prvky. Obsahuje detektory pohybu a cizích předmětů, které automaticky přeruší nabíjení v případě, že se mezi vozidlem a deskou objeví překážka - například domácí zvíře nebo kovový předmět.

Zajímavost: Nabíjení není ovlivněno běžnými povětrnostními podmínkami jako je déšť, sníh nebo listí na desce.

Dostupnost a ceny v Británii

Podle informací z britského trhu budou všechna vozidla Cayenne Electric dodávaná do Spojeného království připravena na instalaci bezdrátového nabíjení. Samotný přijímač o hmotnosti 15 kg bude stát přibližně 2 000 liber, zatímco podlahová nabíjecí deska přijde na dalších 3 000 liber.

Celkové náklady na kompletní systém bezdrátového nabíjení se tak budou pohybovat kolem 5 000 liber (přibližně 145 000 korun).

Plány pro evropský trh

Zatímco v Británii bude systém dostupný již od roku 2026, pro ostatní evropské země včetně České republiky Porsche zatím konkrétní termíny neupřesnilo. Automobilka pouze uvádí, že "další trhy po celém světě budou následovat".

"Snadnost používání, vhodnost pro každodenní použití a nabíjecí infrastruktura jsou stále rozhodujícími faktory, pokud jde o přijetí elektromobility," uvedl Michael Steiner, člen představenstva Porsche odpovědný za vývoj.

Indukční nabíjení představuje významný krok vpřed v oblasti pohodlí elektromobility. Majitelé elektromobilů tak budou moci své vozidlo nabíjet tak jednoduše, jako dnes nabíjejí svůj smartphone na bezdrátové podložce.

Kontext elektromobility v České republice

V České republice se elektromobilita stále rozvíjí. Podle současných dat provozuje ČEZ, E.ON a další společnosti téměř 5 000 veřejných dobíjecích bodů. Více než 75 % majitelů elektromobilů v Česku využívá domácí nabíjení, nejčastěji prostřednictvím wallboxů.

Cena domácího nabíjení se pohybuje kolem 6 Kč za kWh, což při průměrné spotřebě představuje náklady přibližně 120 Kč na 100 kilometrů. Bezdrátové nabíjení by mohlo tento způsob dobíjení učinit ještě pohodlnějším. Dočkáme se jej i u nás?

Budoucnost bezdrátového nabíjení

Porsche není jediným výrobcem, který pracuje na indukčním nabíjení. Mercedes-Benz již nabízí podobnou technologii pro některé modely řady S, a italský Fiat dokonce testuje systém pro nabíjení za jízdy prostřednictvím cívek zabudovaných přímo do silnice.

Experti očekávají, že se bezdrátové nabíjení postupně stane standardní výbavou prémiových elektromobilů a postupně se rozšíří i do nižších tříd vozidel.

Technické výzvy

Hlavními výzvami indukčního nabíjení zůstávají náklady na instalaci a mírně nižší účinnost ve srovnání s klasickým kabelovým nabíjením. Porsche však deklaruje účinnost až 90 %, což je srovnatelné s běžnými AC nabíječkami.

S rostoucím počtem elektromobilů a rozvojem infrastruktury lze očekávat, že se bezdrátové nabíjení postupně stane běžnou součástí domácností i veřejných parkovišť napříč Evropou.

Video soubor
zdroj: porsche.com

Zdroj: autocar.co.uk, electrive.com, porsche.com

Štítky

  • EV novinky
  • Porsche
  • Elektromobilita
  • nabíjení
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 4 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Tesla právě vyrobila 100 000. Model Y v Berlíně: Jak ovlivní ceny elektromobilů v Česku?

Průlomová zpráva z Gigafactory Berlin otřásá evropským trhem s elektromobily. Tesla dosáhla monumentálního milníku a v srpnu 2025 vyrobila... >>

100MW stanice láme rekordy: Kamion získá 100 km dojezdu za 5 minut

Huawei zprovoznil první 100megawattovou nabíjecí stanici pro kamiony na světě. Za pouhých 5 minut nabíjení získá řidič energii pro 100 km... >>

Nový světový rekord v dojezdu elektromobilu: Chevrolet Silverado EV ujel 1704 km na jedno nabití

Inženýři General Motors stanovili nový světový rekord v dojezdu elektromobilu na jedno nabití. Upravený Chevrolet Silverado EV Work Truck... >>

Nio ES8: Nová generace vlajkového SUV s větší kapacitou baterie

Čínský výrobce elektromobilů Nio představí novou generaci modelu ES8 již 21. srpna na speciální akci v Čcheng-tu. Vůz nabídne... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Manchester, UK - SouthStockport, United Kingdom
8 míst • 250 kW
Forli, ItalyForli, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Le Touquet, FranceLe Touquet-Paris-Plage, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Moers, GermanyMoers, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ajaccio, Korsika, FranceSarrola-Carcopino, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hamburg, GermanyHamburg, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Katowice, PolandKatowice, Poland
4 míst • 150 kW
Ceprano, ItalyCeprano, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ursensollen, GermanyUrsensollen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Amstetten, AustriaAmstetten, Austria
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.