Byl to týden plný překvapení. Ještě nedávno se mluvilo o plánech a konceptech, ale dnes, na konci roku 2025, už z bran britského závodu vyjíždějí první kusy vozu, který má za úkol vrátit Nissan na trůn elektromobility. Nový Nissan LEAF je tady a s tím původním má společné už jen jméno.
A aby toho nebylo málo, server CleanTechnica potvrdil, že právě tato nová platforma bude základem i pro dalšího netrpělivě vyhlíženého hráče – elektrický Nissan Juke.
Nový LEAF: Konec hatchbacku, vítej crossovere
Zapomeňte na oblé tvary předchozích generací. Nový Leaf, jehož design vychází z odvážného konceptu Chill-Out, se transformoval do stylového crossoveru se splývavou zádí. Reaguje tak na neúprosný trend trhu, který žadá vyšší posez a robustnější vzhled.
Co už víme o novém Leafu:
- Dojezd: Díky vylepšené aerodynamice a nové chemii baterií atakuje hranici 600 km (WLTP).
- Nabíjení: Standardem je konečně CCS2 s výkonem až 130 kW, což eliminuje největší slabinu předchůdce (CHAdeMO).
- Vzhled: Čisté linie, digitální světelná maska a zapuštěné kliky dveří.
Juke EV: Rebel s dospělou technikou
Zpráva o zahájení výroby Leafu je klíčová i pro fanoušky modelu Juke. Bylo potvrzeno, že chystaný Juke EV nebude jen „přestavěným spalovákem“, ale plnohodnotným sourozencem nového Leafu. Využije stejnou modulární platformu (pravděpodobně CMF-EV), což mu zajistí parametry, o kterých se konkurentům v segmentu B-SUV může jen zdát.
Zatímco Leaf sází na uhlazenou eleganci (koncept Chill-Out), Juke si ponechá svou dravost inspirovanou konceptem Hyper Punk. Ostré hrany a extravagantní interiér zůstanou, ale pod kapotou bude bít dospělé elektrické srdce s aktivním termomanagementem a vysokou efektivitou.
Sunderland jako pevnost Nissanu
Obě novinky jsou součástí obřího projektu EV36Zero, do kterého Nissan investoval přes miliardu liber. Továrna v Sunderlandu se stala soběstačným ekosystémem s vlastní výrobou baterií a obnovitelnými zdroji energie.
Pro českého zákazníka to má zásadní význam – vozy vyrobené v Británii se vyhnou clům, která hrozí dovozům z Číny, a dodací lhůty budou výrazně kratší. První kusy nového Leafu by se na českých silnicích mohly objevit už na jaře 2026, elektrický Juke bude následovat v těsném závěsu.
Pozdě, ale s parádou
Nissan dlouho vyčkával. Možná až příliš dlouho. Ale zdá se, že čekání se vyplatilo. Místo uspěchaných polovičatých řešení přichází s dvojicí modelů, které sdílejí špičkovou techniku, ale míří na naprosto odlišné zákazníky. Leaf pro rodiny a pragmatiky, Juke pro individualisty. Pokud se potvrdí české ceny startující pod hranicí 900 tisíc korun, má se konkurence (včetně té čínské) čeho bát.
Zdroje: CleanTechnica, Tiskové centrum Nissan Europe