Mercedes-Benz posouvá hranice elektromobility do nových rozměrů. Po sérii 25 rychlostních rekordů na testovacím okruhu v italském Nardò dokázal koncept Mercedes-AMG GT XX svou výjimečnost i u nabíjecí stanice. Prototyp dosáhl nebývalého nabíjecího výkonu přes jeden megawatt, čímž stanovil nový standard pro rychlonabíjení elektromobilů.Ostatně Mercedes-Benz v poslední době představuje jednu novinku za druhou. Mezi ty poslední patří představení modelu GLC EV 2026.
Rekordní nabíjení: více než 1 000 kW
V týdnu následujícím po legendárním výkonu na okruhu Nardò dosáhl CONCEPT AMG GT XX na prototypové nabíjecí stanici maximálního nabíjecího výkonu 1 041 kW. Tento výsledek představuje absolutní rekord, který se řadí mezi další úspěchy tohoto výjimečného vozidla.
Maximální nabíjecí výkon
Megawattová hranice dosažena za 0,5 s
Proud
Přes speciálně vyvinutý CCS kabel
Energie za minutu
Ekvivalent 125 km dojezdu WLTP
Trvání megawattového výkonu
Nepřetržitě nad 1 000 kW
Neuvěřitelně vysoký nabíjecí výkon byl k dispozici okamžitě – megawattová hranice byla dosažena pouhých 0,5 sekundy po zahájení nabíjení. Koncept dokázal udržet nabíjecí výkon nad 1 000 kW po dobu přibližně dvou a půl minuty, což dokazuje výjimečnou vytrvalost systému.
Technologické inovace umožňující megawattové nabíjení
Vysoce výkonná baterie inspirovaná Formulí 1
Klíčem k tomuto úspěchu je inovativní vysokovýkonná baterie vyvinutá od základů v Affalterbachu. Baterie využívá cylindrické NCMA články (nikl/kobalt/mangan/hliník) s vysokou, štíhlou konstrukcí, která umožňuje efektivní chlazení a vysokou hustotu energie přes 300 Wh/kg.
Klíčové technologie baterie:
- Více než 3 000 cylindrických NCMA článků pro optimální výkon
- Laserem svařované hliníkové pouzdro článků pro lepší vodivost
- Přímé chlazení elektricky nevodivým olejem udržující optimální teplotu
- Napětí nad 800 V snižující hmotnost a zkracující časy nabíjení
- Inteligentní termální management pro maximální výkon
Axial Flux motory: budoucnost elektrického pohonu
Vozidlo je poháněno třemi inovativními axial flux motory vyvinutými společností YASA, stoprocentní dceřinou společností Mercedes-Benz AG. Tyto motory nabízejí systémový výkon přes 1 000 kW (1 360 koní) a umožňují dosažení rychlostí nad 360 km/h.
Revoluce v nabíjecí infrastruktuře
Dalším klíčem k úspěchu je revoluční nabíjecí infrastruktura vyvinutá Mercedes-Benz ve spolupráci s italskou společností Alpitronic. Srdcem této infrastruktury byla speciálně vyvinutá prototypová nabíjecí stanice kombinující to nejlepší ze dvou technologií.
MCS nabíjecí stanice původně navržená pro nákladní automobily byla převedena do systému, který funguje se štíhlým CCS kabelem a přitom bezpečně přenáší obrovský proud. Toto řešení představuje technologický průlom pro nabíjecí infrastrukturu osobních vozidel.
Budoucnost veřejného nabíjení
Poznatky z megawattového nabíjení přímo ovlivní vývoj nové vysokovýkonné rychlonabíječky. Ta bude dostupná v nabíjecích parcích Mercedes-Benz v Evropě a Severní Americe od roku 2026. Mercedes-Benz a Alpitronic tak potvrzují svou inovační sílu a stanovují nové standardy pro veřejné nabíjení.
Platforma AMG.EA: základ budoucích modelů
CONCEPT AMG GT XX slouží jako technologický demonstrátor pro novou vysokovýkonnou architekturu AMG.EA, která vstoupí do sériové výroby již příští rok. Axial flux motory a přímo chlazená baterie budou zavedeny do produkčních vozidel, což přinese inovace inspirované Formulí 1 do budoucích silničních vozů AMG.
Architektura AMG.EA je speciálně navržena pro vysokovýkonné elektrické vozidla a bude základem nejen pro nástupce současného AMG GT 4-door, ale také pro nové elektrické SUV s výkonem přes 1 000 koní.
Srovnání s současnou konkurencí
Pro lepší představu o významu tohoto rekordu je třeba uvést, že většina současných špičkových rychlonabíjecích elektromobilů, včetně modelů Tesla a Porsche, dosahuje maximálního nabíjecího výkonu mezi 270 a 350 kW. Mercedes-AMG GT XX tak překonal současný standard trojnásobně.
Tento technologický skok přibližuje elektromobily k rychlosti doplňování energie srovnatelné s tankováním benzínu nebo nafty, což je jeden z hlavních požadavků spotřebitelů pro přechod na elektrickou mobilitu.