Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Proč může být dojezd 600+ km marketingový trik, který vás může ve skutečnosti zpomalit?

Nabíjení elektromobilu
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 27 Září, 2025
Diskuze o elektromobilech se často zužují na jedinou otázku: „Jak daleko to dojede?“ Maximální dojezd se stal modlou a hlavním marketingovým tahákem. Doba se ale mění. S moderními bateriemi, které i u dostupnějších vozů běžně nabízejí dojezd přes 400 kilometrů dle normy WLTP, se ukazuje, že pro drtivou většinu cest je mnohem důležitějším parametrem rychlost dobíjení. Právě ta totiž rozhoduje o skutečném komfortu na delších trasách.

Méně je někdy více: Papírové kilometry vs. reálný čas

Představte si jednoduchou volbu. Na jedné straně stojí elektromobil s udávaným dojezdem 600 kilometrů, který ale stráví na nabíječce z 10 na 80 % kapacity baterie dlouhých 30 minut. Na straně druhé je vůz, který na papíře ujede „jen“ 500 kilometrů, ale stejné nabití zvládne za bleskových 15 minut. Který z nich je lepší pro dálkovou cestu, například z Prahy do Chorvatska?

Mnozí by instinktivně ukázali na první variantu. Více kilometrů přece znamená méně starostí. Jenže realita je složitější. Udávaný dojezd WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) je laboratorní hodnota. V reálném světě jej ovlivňuje řada faktorů: venkovní teplota, styl jízdy, profil trasy nebo zatížení vozu. Onen papírový rozdíl 100 kilometrů se tak v praxi může smrsknout na 60 či 70 kilometrů.

Při cestě na dovolenou tak s oběma vozy budete muset dříve či později zastavit zhruba v podobných místech. A právě zde se projeví síla rychlého nabíjení. Zatímco s druhým vozem strávíte na nabíječce čtvrt hodiny, což je ideální čas na protažení, kávu a toaletu, s prvním vozem budete čekat dvojnásobnou dobu. Během jedné delší cesty tak můžete ztratit desítky minut jen neefektivním čekáním.

Psychologie cestování a efektivita

Rychlé nabíjení mění i samotný způsob plánování a vnímání cesty. Místo snahy „vyždímat“ z baterie každý kilometr a dojet na nabíjecí stanici s minimálním zbytkem energie, umožňuje strategie kratších a častějších zastávek. Řidič si může dopřát komfort zastavit po dvou hodinách jízdy na 10–15 minut, doplnit energii sobě i vozu a pokračovat dál svěží. Taková cesta je méně stresující a často i rychlejší.

Moderní nabíjecí infrastruktura, zejména v Evropě, navíc houstne. Najít ultrarychlou nabíječku s výkonem 250 kW a více už dávno není problém na hlavních tazích. Schopnost vozu tento výkon využít se tak stává zásadní konkurenční výhodou. Elektromobil, který dokáže přijmout vysoký výkon po co nejdelší dobu, vám ušetří nejcennější komoditu – čas.

Obrázek
Miri

Líbil se vám článek?

Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet. Pro další skvělý obsah nás nezapomeňte sledovat na našich nových sociálních sítích! Najdete nás na Instagramu, Facebooku a YouTube. Děkujeme za podporu!

Na co se tedy zaměřit?

Při výběru nového elektromobilu je samozřejmě potřeba brát v úvahu dojezd, ale neměl by to být jediný a hlavní parametr. Pro každodenní popojíždění po městě a okolí s přehledem stačí i vozy s dojezdem kolem 350-450 km. Pokud ale plánujete pravidelně jezdit delší trasy, zaměřte svou pozornost na tyto údaje:

  • Maximální nabíjecí výkon (v kW): Udává, jak rychle dokáže auto energii přijímat. Hodnoty nad 150 kW jsou dnes standardem pro komfortní dálkové cestování.
  • Nabíjecí křivka: Není důležitý jen maximální výkon, ale i to, jak dlouho si jej vůz udrží. Ideální je plochá křivka, kdy auto nabíjí vysokým výkonem po většinu doby.
  • Čas nabití z 10 na 80 %: Tento údaj je mnohem praktičtější než teoretický maximální výkon. Odhaluje reálnou rychlost nabíjení v nejčastěji využívaném rozsahu.

Dojezd přes 500 kilometrů je skvělý bonus, ale pokud je vykoupen pomalým nabíjením, jeho přínos na dlouhých cestách klesá. Paradoxně se tak může stát, že s vozem s kratším dojezdem, ale špičkovým nabíjením, dorazíte do cíle dříve a odpočatější. Éra posedlosti dojezdem pomalu končí. Nastupuje doba, kdy o vítězi rozhoduje efektivita a čas. 

Souhlasíte? Uvítáme vaše komentáře na našem Facebooku.

 

Štítky

  • EV novinky
  • tipy a rady
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Má v sobě geny Volva a útočí na prémii. Odhalili jsme, proč byste měli znát značku Zeekr

Zapomeňte na předsudky. Do Evropy vstoupila nová síla, se kterou je třeba počítat. Značka Zeekr kombinuje švédské know-how, špičkovou... >>

Překvapivý zvrat v Číně: Elektromobily s 800 km dojezdem vytlačují hybridy rychleji, než kdokoli čekal

Čínský automobilový trh prochází zásadní změnou, která předurčuje budoucnost elektromobility. Zatímco ještě loni automobilky masivně... >>

Německý trh se mění před očima: Elektromobily dosáhly 30% podílu, zatímco Tesla zažívá volný pád

Německo potvrzuje roli lídra v elektromobilitě. Srpnová čísla odhalují masivní nárůst elektrifikovaných vozů, které již tvoří... >>

Volkswagen zastavuje výrobu ID.4 v USA: 160 zaměstnanců jde domů kvůli dramatickému poklesu prodejů

Německý automobilový gigant Volkswagen čelí tvrdé realitě amerického trhu. Prodeje elektromobilu ID.4 se ve druhém čtvrtletí propadły o... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eurotunnel, France -  Flexiplus LoungeCoquelles, France
2 míst • 125 kW • ne-Tesla
Sagunto, SpainSagunto, Spain
8 míst • 250 kW
Dinan, FranceDinan, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Krakow, PolandKraków, Poland
15 míst • 250 kW
Voss Handelshus, NorwayVoss, Norway
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mandelieu-la-Napoule, FranceMandelieu-la-Napoule, France
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lleida, SpainTorrefarera, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.