Automobilový svět se v roce 2025 mění před očima. Pryč jsou doby, kdy byla Čína vnímána pouze jako "montovna světa". Dnes udává tempo v oblasti elektromobility a její značky jako BYD, MG, Jaecoo či Omoda si sebevědomě ukrajují stále větší podíl na evropském trhu. Data analytické společnosti JATO Dynamics za srpen 2025 ukázala tvrdou realitu: více než 43 500 vozů registrovaných čínskými značkami v Evropě překonalo prodeje Renaultu (37 800 vozů) i prémiového Audi. Pro tradiční výrobce je to jasný signál, že dosavadní přístup nestačí.
Partnerství jako nová realita
Renault na tuto výzvu nereaguje pouze snahou o zrychlení vlastního vývoje, ale volí cestu strategických partnerství. Nejde přitom o žádnou novinku. Již v roce 2022 oznámil Renault partnerství s čínským gigantem Geely. Z této spolupráce vzešla společná entita Horse, zaměřená na vývoj a výrobu vysoce efektivních hybridních pohonných jednotek, které budou využívat obě automobilky.
Tento model spolupráce ukazuje, že hranice mezi konkurenty se stírají. Renault si uvědomuje, že v některých oblastech je výhodnější spojit síly než investovat miliardy eur do vývoje, ve kterém má čínská strana náskok.
Výroba pro konkurenci? Zatím v Jižní Americe
Největší pozornost však v posledních týdnech budí spekulace o tom, že by Renault mohl své výrobní kapacity nabídnout přímo čínským značkám. Podle informací francouzského motoristického serveru Caradisiac z počátku října 2025 probíhají jednání mezi Renaultem a další velkou čínskou automobilkou Chery.
Předmětem diskuzí je možnost výroby modelů Chery ve výrobních závodech Renaultu v Kolumbii a Argentině. Tyto vozy by se následně prodávaly pod značkou Renault na jihoamerických trzích. Ačkoliv se zatím nejedná o evropské továrny, tento krok je vnímán jako precedent. Ukazuje ochotu Renaultu maximálně vytěžit svou globální průmyslovou síť, a to i za cenu výroby vozů pro jinou značku.
Není to jen o linkách, ale i o know-how
Spolupráce však proudí oběma směry. Nejde jen o to, že by si Číňané "pronajímali" evropské linky. Renault si je dobře vědom čínského náskoku v efektivitě vývoje a nákladech na elektromobily. Důkazem je rozhodnutí najmout přibližně 200 čínských inženýrů, kteří mají pomoci s vývojem nové generace cenově dostupného elektrického Twinga.
Cílem je zkrátit dobu vývoje a dramaticky snížit výrobní náklady, aby byl vůz schopen konkurovat levným čínským modelům. Know-how získané od čínských expertů má být následně integrováno do evropských vývojových center a továren. Je to tiché přiznání, že v určitých aspektech se Evropa musí od Číny učit.
Budoucnost francouzských továren a nejistota po odchodu stratéga
Zatímco se diskutuje o potenciální výrobě pro čínské partnery, Renault masivně investuje do budoucnosti svých klíčových francouzských závodů. Projekt "ElectriCity" na severu Francie má za cíl vytvořit největší a nejefektivnější centrum pro výrobu elektromobilů v Evropě s plánovanou roční kapacitou 400 000 vozů.
Strategii partnerství a zároveň masivních investic do vlastních kapacit formoval především dnes již bývalý CEO skupiny Renault, Luca de Meo. Ten však v červnu 2025 překvapivě oznámil svůj odchod. Právě de Meo byl hlasitým zastáncem pragmatického přístupu a spolu se Stellantisem také lobboval u Evropské unie za mírnější regulace pro malé vozy, což by evropským výrobcům usnadnilo konkurenční boj. Jeho odchod vnáší do budoucího směřování automobilky prvek nejistoty.
Renault tak stojí na křižovatce. Čelí existenční výzvě ze strany dravé čínské konkurence, ale zároveň v ní vidí příležitost pro strategická partnerství, která mohou pomoci zachovat výrobu a udržet konkurenceschopnost. To, zda se dveře evropských továren Renaultu skutečně otevřou pro výrobu čínských značek, ukáží následující měsíce. Již dnes je ale zřejmé, že evropský automobilový průmysl už nikdy nebude jako dřív.
Zdroj: caradisiac.com, jato.com, media.renaultgroup.com