Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

První kostka domina padla. Renault odtajnil v Americe plán, jak čelit Číně

Elektromobily Renault | zdroj: media.renault.cz
Foto: Elektromobily Renault | zdroj: media.renault.cz
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 7 Říjen, 2025
Tradiční evropský automobilový průmysl čelí drtivému tlaku technologicky vyspělých a cenově agresivních čínských výrobců. Francouzský gigant Renault, jehož prodeje byly v srpnu 2025 na evropském trhu poprvé překonány souhrnným prodejem čínských značek, proto přistupuje k pragmatické a mnohovrstevnaté strategii. Ta zahrnuje nejen vývoj vlastních vozů, ale i dosud nevídanou míru spolupráce, která může v budoucnu zahrnovat i výrobu čínských aut v továrnách Renaultu.

Automobilový svět se v roce 2025 mění před očima. Pryč jsou doby, kdy byla Čína vnímána pouze jako "montovna světa". Dnes udává tempo v oblasti elektromobility a její značky jako BYD, MG, Jaecoo či Omoda si sebevědomě ukrajují stále větší podíl na evropském trhu. Data analytické společnosti JATO Dynamics za srpen 2025 ukázala tvrdou realitu: více než 43 500 vozů registrovaných čínskými značkami v Evropě překonalo prodeje Renaultu (37 800 vozů) i prémiového Audi. Pro tradiční výrobce je to jasný signál, že dosavadní přístup nestačí.

Partnerství jako nová realita

Renault na tuto výzvu nereaguje pouze snahou o zrychlení vlastního vývoje, ale volí cestu strategických partnerství. Nejde přitom o žádnou novinku. Již v roce 2022 oznámil Renault partnerství s čínským gigantem Geely. Z této spolupráce vzešla společná entita Horse, zaměřená na vývoj a výrobu vysoce efektivních hybridních pohonných jednotek, které budou využívat obě automobilky.

Tento model spolupráce ukazuje, že hranice mezi konkurenty se stírají. Renault si uvědomuje, že v některých oblastech je výhodnější spojit síly než investovat miliardy eur do vývoje, ve kterém má čínská strana náskok.

Výroba pro konkurenci? Zatím v Jižní Americe

Největší pozornost však v posledních týdnech budí spekulace o tom, že by Renault mohl své výrobní kapacity nabídnout přímo čínským značkám. Podle informací francouzského motoristického serveru Caradisiac z počátku října 2025 probíhají jednání mezi Renaultem a další velkou čínskou automobilkou Chery.

Předmětem diskuzí je možnost výroby modelů Chery ve výrobních závodech Renaultu v Kolumbii a Argentině. Tyto vozy by se následně prodávaly pod značkou Renault na jihoamerických trzích. Ačkoliv se zatím nejedná o evropské továrny, tento krok je vnímán jako precedent. Ukazuje ochotu Renaultu maximálně vytěžit svou globální průmyslovou síť, a to i za cenu výroby vozů pro jinou značku.

Není to jen o linkách, ale i o know-how

Spolupráce však proudí oběma směry. Nejde jen o to, že by si Číňané "pronajímali" evropské linky. Renault si je dobře vědom čínského náskoku v efektivitě vývoje a nákladech na elektromobily. Důkazem je rozhodnutí najmout přibližně 200 čínských inženýrů, kteří mají pomoci s vývojem nové generace cenově dostupného elektrického Twinga.

Cílem je zkrátit dobu vývoje a dramaticky snížit výrobní náklady, aby byl vůz schopen konkurovat levným čínským modelům. Know-how získané od čínských expertů má být následně integrováno do evropských vývojových center a továren. Je to tiché přiznání, že v určitých aspektech se Evropa musí od Číny učit.

Budoucnost francouzských továren a nejistota po odchodu stratéga

Zatímco se diskutuje o potenciální výrobě pro čínské partnery, Renault masivně investuje do budoucnosti svých klíčových francouzských závodů. Projekt "ElectriCity" na severu Francie má za cíl vytvořit největší a nejefektivnější centrum pro výrobu elektromobilů v Evropě s plánovanou roční kapacitou 400 000 vozů.

Strategii partnerství a zároveň masivních investic do vlastních kapacit formoval především dnes již bývalý CEO skupiny Renault, Luca de Meo. Ten však v červnu 2025 překvapivě oznámil svůj odchod. Právě de Meo byl hlasitým zastáncem pragmatického přístupu a spolu se Stellantisem také lobboval u Evropské unie za mírnější regulace pro malé vozy, což by evropským výrobcům usnadnilo konkurenční boj. Jeho odchod vnáší do budoucího směřování automobilky prvek nejistoty.

Renault tak stojí na křižovatce. Čelí existenční výzvě ze strany dravé čínské konkurence, ale zároveň v ní vidí příležitost pro strategická partnerství, která mohou pomoci zachovat výrobu a udržet konkurenceschopnost. To, zda se dveře evropských továren Renaultu skutečně otevřou pro výrobu čínských značek, ukáží následující měsíce. Již dnes je ale zřejmé, že evropský automobilový průmysl už nikdy nebude jako dřív.

Zdroj: caradisiac.com, jato.com, media.renaultgroup.com

Štítky

  • EV novinky
  • Renault
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Tesla Model 3 | ilustrační foto

Elektromobily ve městě: Proč se vyplatí přesedlat na elektřinu
Městská doprava prochází revolucí a elektromobily se stávají stále atraktivnější volbou pro každodenní cestování. Tichý provoz, nulové emise a rostoucí síť dobíjecích stanic – to jsou jen některé z dů...

Dálnice

Konec výhod pro elektromobily: Nová vláda zruší dálnice zdarma? A přitom jich letos otevře skoro 67 kilometrů
Zatímco se ještě letos otevře rekordních 66,7 kilometru nových dálnic a dokončí se poslední část D1, majitelé elektromobilů čelí nepříjemné změně. Programové prohlášení vlády Andreje Babiše jasně říká...

Slevy elektromobilů - ilustrační foto

Další cenový šok. MG4 padá na 589 tisíc. Trh se přizpůsobuje agresivním cenám Leapmotoru a Tesly.
Tohle mnozí nečekali. Agresivní slevy mění český trh s elektromobily. Zatímco MG bourá psychologickou hranici cenou 589 900 Kč za MG4, nové SUV Leapmotor B10 startuje na 690 000 Kč. Podívali jsme se, ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Nio ES6 slaví 300 000 dodávek: Speciální edice přináší prémiovou výbavu za vyšší cenu

Nio představuje speciální edici svého elektrického SUV ES6, "Milestone Edition", u příležitosti blížícího se milníku 300 000 dodaných... >>

866 km dojezdu? Nový Mercedes CLA-EV útočí na Teslu Model 3! Zjistěte, proč.

Svět elektromobilů zažívá zemětřesení! Mercedes-Benz představuje svůj nový elektrický CLA, který s ohromujícím dojezdem 866 km a cenou... >>

Elektromobily rostou o 24 %, ale nerealistická očekávání kazí pohled. Co říkají čísla

Růst 24 % a podíl 16,1 % – bateriové elektromobily v EU postupují vpřed solidním tempem. Proč tedy někdo mluví o zklamání?... >>

Musk odhalil karty: Prodeje aut už Teslu tolik nezajímají. Všechno sází na Robotaxi

Finanční výsledky Tesly za Q3 2025 byly sice bedlivě sledované, ale to hlavní přišlo až po nich. Elon Musk během hovoru s investory... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Wiesbaden, GermanyWiesbaden, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nyborg, DenmarkNyborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Muratpaşa Antalya, TürkiyeAntalya, Turkey
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lovosice, Czech RepublicLovosice, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.