Zatímco svět elektromobility netrpělivě vyhlíží další velký technologický skok, Nissan zintenzivňuje své úsilí. Automobilka, která stála u zrodu masového trhu s elektromobily díky modelu Leaf, nyní věří, že má klíč k překonání hlavních překážek bránících širšímu přijetí elektromobilů: dojezdu, rychlosti nabíjení a ceny.
V rámci své dlouhodobé vize Nissan Ambition 2030 automobilka potvrdila, že vývoj baterií s pevným elektrolytem (ASSB) probíhá podle plánu. Cílem je spustit pilotní výrobní linku ve svém závodě v Jokohamě již v roce 2025 a první sériové elektromobily vybavené touto technologií uvést na trh ve fiskálním roce 2028.
Co solid-state baterie slibují?
Technologie solid-state baterií nahrazuje tekutý nebo gelový elektrolyt v současných lithium-iontových bateriích pevným materiálem. Tato změna má přinést zásadní výhody. Nissan se domnívá, že jeho technologie umožní dosáhnout energetické hustoty přibližně dvojnásobné ve srovnání s konvenčními li-ion bateriemi.
Pro řidiče to znamená jediné: výrazně delší dojezd na jedno nabití. Automobilka rovněž uvádí, že nabíjení bude až třikrát rychlejší. Podle dřívějších odhadů by se mohlo jednat o nabití z 10 na 80 % kapacity za pouhých 15 minut.
Klíčovým faktorem je také cena. Nissan cílí na snížení nákladů na bateriové sady o 50 %. Chce toho dosáhnout mimo jiné použitím levnějších materiálů a eliminací potřeby drahých kovů, jako je kobalt. Jak uvádí portál InsideEVs, Nissan věří, že se mu podařilo vyřešit i dřívější problémy této technologie, jako byla například kratší životnost nebo tvorba dendritů.
Intenzivní závod v odvětví
Nissan zdaleka není jedinou automobilkou, která do této technologie vkládá obrovské naděje. V těsném závěsu je především konkurenční Toyota, která rovněž plánuje komerční nasazení solid-state baterií v horizontu let 2027-2028, i když možná zpočátku v menších sériích nebo v hybridních vozech.
Významné investice do vývoje oznámily také koncerny jako Volkswagen (prostřednictvím partnerství s QuantumScape), Honda, Hyundai, BMW. Nissan však zdůrazňuje, že si klíčové komponenty vyvíjí kompletně sám, což mu má poskytnout konkurenční výhodu. Pozadu nezůstávají ani čínští výrobci.
Realistický pohled
Navzdory optimismu Nissanu a dalších hráčů zůstává zavedení solid-state baterií do masové výroby obrovskou výzvou. Analytici upozorňují, že největší překážkou není ani tak samotný laboratorní vývoj, jako spíše škálování výroby do milionů kusů při zachování stability, životnosti a především slibované nízké ceny.
Technické obtíže, jako je udržení stabilního kontaktu mezi elektrodami a pevným elektrolytem při změnách teploty, jsou stále předmětem intenzivního výzkumu. Pokud se však Nissanu podaří dodržet ambiciózní časový plán do roku 2028, mohl by znovu významně promluvit do podoby trhu s elektromobily.