Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Volkswagen zastavuje výrobu ID.4 v USA: 160 zaměstnanců jde domů kvůli dramatickému poklesu prodejů

Ilustrační foto
Německý automobilový gigant Volkswagen dočasně přerušuje výrobu svého elektrického SUV ID.4 v jediném americkém závodě v Tennessee. Rozhodnutí přichází poté, co prodeje modelu klesly o dramatických 65 procent meziročně.

Klíčová čísla

  • 160 zaměstnanců bude dočasně propuštěno
  • 65% pokles prodejů ve druhém čtvrtletí
  • Méně než 2 000 vozů prodáno mezi dubnem a červnem
  • 80% platu obdrží propuštění zaměstnanci

Výrobní pauza začne koncem října

Automobilka oznámila zaměstnancům svého závodu v Chattanooze v Tennessee v úterý ráno, že koncem října dočasně zastaví výrobu elektromobilu ID.4. Rozhodnutí se dotkne přibližně 160 pracovníků, kteří budou posláni na neplacené volno.

Volkswagen však neponechá své zaměstnance bez podpory. Společnost doplní státní podporu v nezaměstnanosti tak, aby postižení pracovníci obdrželi 80 procent svého základního platu a zachovali si všechny benefity.

"Toto přizpůsobení v žádném případě nemění náš závazek vůči ID.4, našemu rostoucímu portfoliu elektromobilů nebo našemu závazku vůči týmu v Chattanooze," uvedl mluvčí Volkswagenu Michael Lowder. "Jedná se o rozhodnutí řízené trhem, založené na sladění našeho objemu výroby s poptávkou na trhu." | zdroj: electrive.com

Dramatický pokles prodejů

Čísla hovoří jasně – Volkswagen prodal ve druhém čtvrtletí 2025 méně než 2 000 vozů ID.4, což představuje pokles o 65 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy se prodalo téměř 5 700 kusů.

Přitom ještě v lednu 2025 se ID.4 umístil jako třetí nejprodávanější elektromobil v USA za modely Tesla Model Y a Model 3. Volkswagen tehdy prodal téměř 5 000 kusů ID.4, což naznačovalo potenciál pro prodej až 60 000 vozů ročně.

Ztráta daňových úlev jako hlavní příčina

Jedním z klíčových faktorů poklesu prodejů je ztráta nároku na federální daňové úlevy ve výši 7 500 dolarů. Ačkoliv je ID.4 vyráběn v USA, od ledna nesplňuje přísnější požadavky na domácí původ komponentů baterií.

Situaci ještě zhoršuje fakt, že federální daňové úlevy pro elektromobily definitivně skončí 30. září 2025. To staví ID.4 do ještě nevýhodnější pozice oproti konkurenčním elektrickým SUV, která stále splňují podmínky pro získání úlev.

Historický kontext: Toto není první přerušení výroby ID.4 v Chattanooze. V září 2024 Volkswagen dočasně zastavil produkci kvůli svolávací akci týkající se téměř 100 000 vozů s vadnými elektronickými klikami dveří. Tehdy bylo dočasně propuštěno 200 zaměstnanců.

Širší kontext elektromobilového trhu

Problémy ID.4 odrážejí obecnější výzvy amerického trhu s elektromobily. Podle analytiků celkové prodeje elektromobilů v USA ve druhém čtvrtletí klesly o 6,3 procenta, ačkoliv za první polovinu roku byly vyšší o 1,5 procenta.

Nezaměstnanost v oblasti Chattanoozy dosáhla v červenci 4 procent, což je nejvyšší úroveň za čtyři roky. Několik velkých společností v regionu oznámilo od července propouštění, od největší zdravotní pojišťovny státu po dodavatele energie a automobilové subdodavatele.

Budoucí vyhlídky

Volkswagen nespecifikoval, jak dlouho bude přerušení výroby trvat. Společnost však neupřesnila ani délku nucené dovolené zaměstnanců. Zůstává tedy nejasné, zda se výroba obnoví ještě letos, nebo se jedná o delší přerušení.

Pozitivní zprávou by mohlo být, že Chattanooga je údajně jednou z možností pro stavbu vlastního amerického výrobního závodu značky Audi – jako "dvojčete" stávajícího závodu Volkswagenu se sdíleným využitím logistiky a infrastruktury.

Závod v Tennessee vyrábí kromě ID.4 také spalovací SUV Atlas a od léta 2022 elektrický ID.4 určený pro americký trh na platformě MEB.

Mohlo by vás zajímat: Tesla Model Y drží dominanci: Žebříček Q2/2025 ukazuje dramatické změny na americkém trhu elektromobilů

Zdroj: electrive.com

Štítky

  • VW
  • EV novinky
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 5 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Fordův nový elektrický pick-up za 30 000 dolarů: Menší baterie, větší dostupnost

Ford připravuje revoluční elektrický pick-up za zhruba 30 000 dolarů, který vsadí na menší baterii a vyšší efektivitu. Využitím lithium... >>

Mazda hlásí růst prodejů o 5,6 % navzdory poklesu výroby v červenci 2025

Japonská automobilka Mazda Motor Corporation zveřejnila smíšené výsledky za červenec 2025. Zatímco globální prodeje vzrostly o 5,6 %,... >>

Pochopte tarify: Jak se v roce 2025 vyznat v cenách za nabíjení a neplatit zbytečně navíc?

S koncem prázdnin a blížícím se podzimem 2025 se elektromobilisté v Česku stále častěji ptají: Kde je nabíjení nejlevnější a jak se... >>

Nio Firefly zahajuje dodávky v Evropě: Bezpečný a prémiový elektromobil

Čínský výrobce Nio spouští prodej svého prémiového malého elektromobilu Firefly v Evropě, konkrétně v Norsku a Nizozemsku od 14. srpna.... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Törökbálint, HungaryTörökbálint, Hungary
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Soest, GermanySoest, Germany
7 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Quentin, FranceSaint-Quentin, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Skarnes, NorwaySkarnes, Norway
16 míst • 150 kW • ne-Tesla
Wittenburg, GermanyWittenburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Reiskirchen, GermanyReiskirchen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Imperia, ItalyImperia, Italy
10 míst • 150 kW • ne-Tesla
Mandelieu-la-Napoule, FranceMandelieu-la-Napoule, France
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Radom, PolandRadom, Poland
4 míst • 120 kW
Neuville-en-Ferrain, FranceNeuville-en-Ferrain, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.