Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Tesla Model Y drží dominanci: Žebříček Q2/2025 ukazuje dramatické změny na americkém trhu elektromobilů

Ilustrační foto
Shrnutí: Druhé čtvrtletí 2025 přineslo na americký trh elektromobilů překvapivé změny. Tesla Model Y si udržela dominantní pozici s 86 120 prodanými kusy, zatímco celkové prodeje EV poklesly o 6,3% na 310 839 vozů. Největším úspěchem byla Chevrolet Equinox EV, která se stala nejprodávanějším elektromobilem mimo Tesla.

310,839

Celkový počet prodaných EV

-6.3%

Meziroční pokles prodejů

43%

Podíl Tesly Model Y a 3 na trhu

Tesla zůstává králem, ale soupeři dotahují

Americký trh elektromobilů prožil ve druhém čtvrtletí 2025 jedno z nejdramatičtějších období ve své historii. Tesla Model Y dominovala s 86 120 prodanými kusy, následovaná modelem Model 3 s 48 803 kusy. Společně tyto dva modely reprezentovaly 43% všech elektromobilů prodaných v USA během druhého čtvrtletí, což je sice stále dominantní pozice, ale výrazně menší než v předchozích letech.

Navzdory řadě výzev na začátku roku, včetně dočasného pozastavení dodávek Model Y během přechodu na novou výrobu a politického odporu vůči CEO Elonu Muskovi, si Tesla udržela vedoucí pozici na trhu.

Největší vítězové a poražení Q2/2025

🏆 Vítězové

General Motors zažil průlomové čtvrtletí. Společnost více než zdvojnásobila své prodeje elektromobilů ve srovnání s Q2 2024 a ukončila čtvrtletí s více než 78 000 prodanými kusy. Hvězdou se stal Chevrolet Equinox EV s 17 420 prodanými kusy, který se etabloval jako nejprodávanější non-Tesla elektromobil.

Honda a Acura rovněž zaznamenaly výrazný růst. Honda Prologue, postavený na GM platformě Ultium, dosáhl významných prodejů díky štědrým výrobním pobídkám.

📉 Poražení

Hyundai Motor Group čelila překvapivému poklesu. Skupina Kia zaznamenala dramatický propad o 53,5% nebo téměř 16 000 vozů v první polovině roku. I populární Hyundai Ioniq 5, dříve jeden z nejúspěšnějších modelů, vykázal 12% pokles na 10 481 kusů.

Tesla paradoxně patří mezi částečně poražené navzdory dominanci. Cybertruck zaznamenal 50% pokles prodejů meziročně ve Q2, což potvrzuje, že se jedná o extrémně niche produkt.

Kompletní žebříček nejprodávanějších EV Q2/2025

Top 10 nejprodávanějších modelů

  • 1. Tesla Model Y: 86 120 kusů
  • 2. Tesla Model 3: 48 803 kusů
  • 3. Chevrolet Equinox EV: 17 420 kusů
  • 4. Hyundai Ioniq 5: 10 481 kusů
  • 5. Ford Mustang Mach-E: 10 178 kusů
  • 6. Nissan Ariya: 7 471 kusů
  • 7. Honda Prologue: 6 756 kusů
  • 8. Chevrolet Blazer EV: 6 549 kusů
  • 9. Rivian R1S: 6 148 kusů
  • 10. Ford F-150 Lightning: 5 842 kusů

Zajímavá pozorování

  • BMW i4: Vstoupil do top 10 s 5 724 kusy
  • Acura ZDX: 5 522 kusů - překvapivý úspěch
  • Cadillac Lyriq: 5 017 kusů - solidní výkon
  • Audi e-tron: 4 716 kusů - pokles luxusních EV
  • Tesla Cybertruck: 4 506 kusů - významný propad

Faktory ovlivňující trh na podzim 2025

Klíčovým faktorem ovlivňujícím současný trh je blížící se konec federálních daňových úlev. Pobídky dosáhly rekordních hodnot ve Q2, průměrně 14,8% z transakčních cen, přibližně 8 500 dolarů na vozidlo. S očekávaným ukončením podpory vlády na konci září 2025 se očekává výrazný nárůst prodejů ve třetím čtvrtletí.

Ekonomické faktory

Existuje značná nejistota spotřebitelů ohledně ekonomiky a kam směřují ceny, zejména s tarify dopadajícími na trh. Mnoho běžných Američanů se obrací k stále populárnějším hybridům místo k čistě elektrickým vozům.

Trendy v oblasti leasingu a financování

Zajímavým trendem je způsob, jakým zákazníci pořizují elektrické vozy. BMW i4 má téměř 90% podíl leasingu, zatímco Honda Prologue dosahuje 83,83% podílu leasingu. Tento trend souvisí s daňovými zvýhodněními, která se uplatňují při leasingu i u vozů nevyráběných v USA.

Regionální výroba a strategie značek

Úspěch některých modelů souvisí s místem výroby. Hyundai Ioniq 5 se nyní vyrábí v továrně Hyundai v Georgii, což mu umožňuje kvalifikovat se pro plnou daňovou úlevu 7 500 dolarů. To významně ovlivňuje konkurenceschopnost na trhu.

Q1 2025

Růst celkového trhu
Prodeje EV vzrostly o 11,4% na téměř 300 000 kusů, což představovalo 7,5% celkového trhu.

Q2 2025

První pokles od pandemie
Prodeje klesly o 6,3% na 310 839 kusů, což je teprve třetí meziroční pokles v historii.

Q3 2025

Očekávaný boom
Analytici předpovídají nárůst prodejů, protože zákazníci se snaží získat daňové úlevy před jejich zrušením.

Q4 2025+

Nejistá budoucnost
Bez federální podpory se očekává zpomalení růstu a změna konkurenční dynamiky.

Pohled do budoucnosti: Co čekat v H2 2025

Druhá polovina roku 2025 bude kritická pro americký EV trh. S federálními daňovými úlevami končícími v září se očekává, že Q3 2025 dosáhne nových rekordů v podílu EV na trhu. Otázkou však zůstává, zda dokáží tradiční výrobci využít tento poslední boom k získání většího tržního podílu od Tesly.

Klíčové faktory na podzim 2025

  • Politické změny: Nová administrativa výrazně ovlivní budoucí směřování trhu
  • Cenová konkurence: Bez daňových úlev budou muset výrobci najít jiné způsoby, jak učinit EV dostupné
  • Technologický pokrok: Rychlost nabíjení a dosah zůstávají klíčovými faktory pro adopci
  • Infrastruktura: Rozšiřování nabíjecí sítě bude zásadní pro růst trhu
Klíčové pozorování: Navzdory poklesu v Q2 zůstává dlouhodobý trend růstu elektromobility silný. Prvních šest měsíců roku 2025 dosáhlo rekordních 607 089 prodaných EV, což ukazuje robustnost trhu.

Co si z tohoto žebříčku vzít? Americký trh elektromobilů se nachází na křižovatce. Tesla si zatím udržuje dominanci, ale tradiční výrobci rychle dotahují. Úspěch General Motors ukazuje, že při správné strategii a atraktivním oceňování mohou etablované značky uspět. Zároveň pokles celkových prodejů signalizuje, že trh dosáhl bodu, kdy bude potřeba nových pobídek nebo technologických průlomů pro další růst.

Zdroje: CleanTechnica, Teslarati, Cox Automotive

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 2 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Leapmotor expanduje: Dodávky baterií pro komerční elektromobily

Čínský výrobce elektromobilů Leapmotor začal dodávat bateriové packy komerčním výrobcům nově energetických vozidel (NEV).... >>

Proč Volvo bojuje s softwarem: Elektromobily v srpnu 2025 čelí kritické zkoušce

Volvo přiznává alarmující množství softwarových chyb v elektromobilech EX90. Šéf společnosti Håkan Samuelsson varuje: "Úroveň byla... >>

Čáslav dostala první 300kW nabíječku: 50 kW stojí stejně jako 300 kW

Region Čáslavi se konečně dočkal první rychlonabíjecí infrastruktury. Nový hub u Kauflandu překvapuje nejen výkonem až 300 kW, ale... >>

Daňové změny otřásají trhem elektromobilů v USA

Konec federálních daňových úlev pro elektromobily v USA od září 2025 výrazně zasáhne startupy jako Rivian, Lucid nebo Slate. Zatímco... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Weimar, GermanyWeimar, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lugano, Switzerland - SudGrancia, Switzerland
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Valencia, Spain - PaternaPaterna, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Gran, NorwayGran, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ljubljana, SloveniaLjubljana, Slovenia
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Reiskirchen, GermanyReiskirchen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo - Sentrum P-hus, NorwayOslo, Norway
18 míst • 250 kW • ne-Tesla
Poysdorf, AustriaPoysdorf, Austria
6 míst • 125 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Contest, FranceSaint-Contest, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.