Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Zatímco Evropa přešlapuje, Maďarsko šlape na plyn. Megatovárna CATL startuje novou éru

CATL baterie - ilustrační foto
Foto: CATL baterie - ilustrační foto
Fotka autora Miriam
Miriam 28 Prosinec, 2025
Zatímco zbytek Evropy bilancuje náročný rok v automotive sektoru, Maďarsko potvrzuje svou pozici unikátního "meeting pointu", kde se potkávají německé technologie s čínskou dravostí.

Ještě před pár lety by to znělo jako odvážné sci-fi. Dnes je to realita, kterou nelze ignorovat. Maďarsko se v závěru roku 2025 definitivně etablovalo jako klíčový hráč na mapě evropské elektromobility. Hlavním tématem dnešních dní je dokončování obřího závodu čínského giganta CATL, ale pozadu nezůstávají ani další hráči jako BMW či BYD. Co přesně se u našich nedalekých sousedů děje a proč si světové automobilky vybraly právě tuto zemi?

CATL v Debrecínu: Od montáže k sériové výrobě

Největší světový výrobce baterií, čínská společnost CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited), se v Maďarsku blíží k zásadnímu milníku. Podle aktuálních informací a německého serveru Ecomento.de plánuje společnost spustit plnou sériovou výrobu bateriových článků ve své továrně v Debrecínu na jaře 2026.

Je však důležité rozlišovat mezi jednotlivými fázemi výroby. Zatímco výroba samotných článků (cell production) je v "cílové rovince" a čeká na jarní start, montáž bateriových modulů v areálu probíhá již od roku 2024. Závod, který má v první fázi dosáhnout kapacity 40 GWh, je podle vedení společnosti již nyní plně zarezervován zákazníky. Mezi hlavní odběratele budou patřit prémiové německé značky, které mají své továrny doslova "za plotem".

"Debrecínská investice je pro CATL klíčovým krokem k posílení evropské přítomnosti. Přinášíme sem naše nejpokročilejší výrobní technologie," uvedlo vedení společnosti pro média v prosinci 2025.

BMW a Neue Klasse: Debrecín jako pupek světa

Není to jen o bateriích. Pokud se ptáte, kdo bude tyto baterie využívat, odpověď najdete jen pár kilometrů daleko. Německá automobilka BMW v září 2025 oficiálně otevřela svou továrnu v Debrecínu – první závod na světě koncipovaný výhradně pro elektromobily platformy Neue Klasse.

Tato továrna, která funguje bez využití fosilních paliv, již v těchto dnech, na konci roku 2025, produkuje předsériové a první sériové vozy (zejména očekávaný model iX3). Synergie je zřejmá: BMW potřebuje baterie a CATL je připraven je dodat s minimálními logistickými náklady.

BYD v Szegedu: Čínský drak se zabydluje

Aby toho nebylo málo, na jihu země v Szegedu (Segedín) roste další gigant. Čínská automobilka BYD, která bojuje s Teslou o post světové jedničky v prodeji NEV (New Energy Vehicles), zde buduje svou první evropskou továrnu na osobní auta.

V prosinci 2025 dorazila do Szegedu první várka výrobních technologií a linek. I zde je harmonogram neúprosný – zkušební provoz se očekává v prvním čtvrtletí roku 2026. Maďarsko se tak stává jedinou zemí na světě, kde vedle sebe vyrábí "velká německá trojka" (Audi v Győru, Mercedes v Kecskemétu, BMW v Debrecínu) a špička čínského autoprůmyslu.

Proč právě Maďarsko?

Při pohledu na mapu investic se nabízí otázka: Proč všichni míří právě sem? Odpověď je kombinací několika faktorů, které vláda Viktora Orbána dlouhodobě prosazuje v rámci politiky "otevření se Východu":

  • Masivní státní pobídky: Maďarsko nabízí jedny z nejštědřejších investičních pobídek v EU.
  • Strategická poloha: Země funguje jako logistický most mezi východními dodavateli a západními trhy.
  • Levná energie a práce: I přes růst mezd zůstává cena práce konkurenceschopná oproti západní Evropě.
  • Ekosystém: Přítomnost dodavatelů láká další výrobce. Kde je BMW a Mercedes, tam chce být i CATL či EVE Energy.

Tento rozmach s sebou nese i výzvy. Místní obyvatelé v Debrecínu v minulosti protestovali proti výstavbě továrny CATL kvůli obavám o spodní vody a životní prostředí. Společnost však v roce 2025 deklarovala použití nových technologií pro recyklaci vody ("grey-water usage"), aby tyto obavy zmírnila.

Rok 2025 končí a Maďarsko má našlápnuto stát se v roce 2026 skutečnou evropskou centrálou elektromobility. Zda to bude stačit na udržení konkurenceschopnosti Evropy jako celku, ukáží až následující měsíce.

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Nissan Leaf | zdroj: nissannews.com

Legenda je zpět a k nepoznání. Nový Nissan Leaf sjíždí z linek, špičkovou techniku daruje i Juku
Na tento moment automobilový svět čekal. Britský závod v Sunderlandu ožil a z výrobních linek začaly sjíždět první kusy zcela nového Nissanu Leaf. Zapomeňte na starý hatchback, třetí generace se mění ...

Baterie

VW snížil náklady v německých závodech o 30 %, BMW chystá nový i3
Volkswagen dokázal dramaticky snížit výrobní náklady ve svých klíčových německých závodech o třetinu díky optimalizaci platforem. Mezitím BMW připravuje nový elektromobil i3 a EnBW zlevňuje nabíjení n...

Tesla

Leasingová tsunami nadělila řidičům nečekaný dárek. Ceny ojetin jsou na dně, AutoScout24 hlásí možný konec propadu
Dostali jste chuť na elektromobil, ale ceny vás dosud odrazovaly? Letošní závěr roku přinášejí nečekané překvapení. Díky „leasingové tsunami“ se trh zaplnil kvalitními ojetinami a ceny modelů jako VW ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Ford a Renault spojují síly: Levné elektromobily v roce 2028?

Dva tradiční evropští výrobci sahají po společném řešení tváří v tvář invazi čínských elektromobilů. Ford a Renault dnes... >>

Šéf Volva varuje EU: Odklad zákazu spalovacích aut 2035 ohrozí Evropu

Automobilky Volvo a Polestar důrazně apelují na Evropskou unii, aby neustupovala od plánovaného zákazu prodeje nových vozidel se spalovacími... >>

Nová dotace na elektromobily v Německu: Až 100 000 Kč pro rodiny s dětmi

Německá vláda se dohodla na spuštění nového dotačního programu pro nákup a leasing elektromobilů i plug-in hybridů, který má... >>

Hyundai investuje 18 miliard Kč do baterií: Klíč k budoucím EV a hybridům

Hyundai Motor Group masivně investuje do budoucnosti elektromobility. V Jižní Koreji zahájila výstavbu Future Mobility Battery Campus, svého... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Ioannina, GreeceIoannina, Greece
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Alicante, SpainAlicante, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Rønde, DenmarkRønde, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dortmund-Nord, GermanyDortmund, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hamburg, GermanyHamburg, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.