Čínská dominance na trhu baterií pokračuje
Globální trh baterií pro elektromobily zažívá dynamický růst a čínské společnosti v něm hrají klíčovou roli. Za období ledna až října 2025 dosáhly celkové instalace baterií pro elektromobily objemu 933,5 GWh, což představuje meziroční nárůst o 35,2 procenta oproti 690,7 GWh ve stejném období předchozího roku.
Společnost CATL si udržela pozici jednoznačného lídra s instalovaným objemem 355,2 GWh baterií, což znamená meziroční růst o 36,6 procenta. Tržní podíl 38,1 procenta činí z CATL jediného dodavatele, který překračuje hranici 30 procent globálního trhu. Tento výsledek je dokonce mírně lepší než loňských 37,6 procenta za stejné období.
BYD drží druhou pozici
Druhé místo obsadila další čínská společnost BYD s instalovaným objemem 157,9 GWh, což představuje meziroční nárůst o 36,1 procenta. Tržní podíl 16,9 procenta je sice vyšší než loňských 16,8 procenta, ale nižší než 17,9 procenta, které BYD dosahovalo v prvních devíti měsících letošního roku.
Společně tyto dvě čínské společnosti instalovaly 513,1 GWh baterií a ovládají tak 55 procent celkového globálního trhu. Tato dominance potvrzuje vedoucí pozici Číny v oblasti technologií pro elektromobilitu.
Jihokorejské společnosti pod tlakem
Třetí pozici si udržela jihokorejská LG Energy Solution s instalovaným objemem 86,5 GWh a tržním podílem 9,3 procenta. Přestože společnost zaznamenala meziroční růst o 12,8 procenta, její tržní podíl klesl z loňských 11,1 procenta a také z 9,8 procenta dosažených v prvních devíti měsících roku 2025.
Čtvrté místo obsadila čínská společnost CALB s instalovaným objemem 44,3 GWh a tržním podílem 4,7 procenta. Pátou pozici získala další čínská firma Gotion High-tech s podílem 4,1 procenta, čímž předstihla jihokorejskou SK On, která klesla na šesté místo s podílem 4,0 procenta.
Říjnové výsledky potvrzují trendy
Říjnové údaje ukazují pokračující posílení pozic čínských výrobců. CATL zvýšila svůj měsíční tržní podíl na 43,00 procenta, což je nárůst o 0,19 procentního bodu oproti září. BYD dosáhla říjnového podílu 21,29 procenta s růstem o 0,22 procentního bodu.
Zbývající pozice v první desítce obsadily japonská Panasonic (3,8 %), jihokorejská Samsung SDI (2,7 %), čínské společnosti Eve Energy (2,6 %) a Svolt Energy (2,5 %). Panasonic přitom v prvních devíti měsících roku držela šestou pozici s podílem 4,1 procenta.
Význam pro budoucnost elektromobility
Tyto údaje potvrzují klíčovou roli baterií v rozvoji elektromobility. Baterie tvoří nejdražší komponentu elektromobilu a jejich dostupnost a cena přímo ovlivňují rychlost adopce elektrických vozidel po celém světě. Dominance čínských výrobců tak má zásadní vliv na globální automotive průmysl.
Růst trhu o více než třetinu za rok také ukazuje na pokračující expanzi elektromobility. S rostoucím počtem modelů elektromobilů a rozšiřující se nabíjecí infrastrukturou se očekává další dynamický růst poptávky po bateriích v následujících letech.
Zdroj: cnevpost.com