Když značka Cupra poprvé ukázala koncept malého městského elektromobilu, mnozí pochybovali, zda se agresivní design a sportovní duch přenesou i do sériové výroby. Dnes se však potvrzuje, že Španělé neztratili nic ze své odvahy. Z výrobní linky v Martorellu sice první zákaznické kusy sjedou až v roce 2026, ale finální předsériové testy nám dávají jasný obrázek o tom, s čím máme tu čest.
Více než jen „převlečený“ koncernový sourozenec
Raval není jen další elektromobil na platformě MEB. Inženýři Cupry si dali záležet, aby se vůz choval jinak než jeho chystaní koncernoví sourozenci jako Volkswagen ID.2. Klíčem je platforma MEB+ s pohonem předních kol, která byla specificky naladěna pro sportovnější zážitek. Auto sedí o 15 milimetrů níže než standardní vozy na této platformě a rozchod kol byl rozšířen o 10 milimetrů.
Wayne Griffiths, šéf značky, sliboval emoce, a technické údaje tomu nasvědčují. „Raval je pozvánkou pro novou generaci, která hledá něco odlišného,“ zaznělo již dříve, a nyní vidíme, jak se tato vize promítla do železa a křemíku.
Technika: Výkon, který ve městě pocítíte
Základní verze s označením Dynamic nabídne výkon 155 kW (210 koní) a dojezd okolo 450 km. To jsou hodnoty, které v segmentu malých městských vozů zajišťují více než dostatečnou dynamiku. Nicméně, pravá zábava začíná u verze VZ Extreme.
- Výkon: 166 kW (226 koní)
- Zrychlení 0-100 km/h: Očekává se pod 7 sekund
- Dojezd: Cca 400 km (WLTP)
- Podvozek: Adaptivní tlumiče DCC Sport a elektronický diferenciál
Právě přítomnost elektronicky řízeného diferenciálu u verze VZ je zásadní. V kombinaci se širšími pneumatikami (235 mm na 19palcových kolech) má Raval potlačit typickou nedotáčivost předokolek a nabídnout ostřejší průjezdy zatáčkami.
Interiér a technologie
Uvnitř Cupra sází na digitalizaci a kvalitní audio. Spolupráce se značkou Sennheiser přináší do verze Dynamic Plus a VZ 12reproduktorový systém, což v této třídě není standardem. Důraz je kladen i na sedadla – sportovní skořepiny mají podržet tělo v zatáčkách, což u elektromobilů s plochou podlahou bývá často slabina.
Cena a konkurence
Jedním z nejdůležitějších aspektů je cena. Cupra cílí na startovací částku okolo 26 000 EUR (v přepočtu zhruba 650 000 Kč dle aktuálního kurzu). Tím se Raval dostává do přímého střetu s vozy jako Renault 5 E-Tech nebo chystanou ostřejší verzí Alpine A290.
Pokud se značce podaří dodržet slibované jízdní vlastnosti a cenu, může Raval znamenat pro evropský trh s elektromobily skutečný evoluční skok. Není to jen o ekologii, ale konečně i o radosti z jízdy v dostupném balení.