Zdvojnásobení výkonu pro lepší jízdní komfort
Dacia přichází s výraznou změnou pohonného ústrojí, která má za cíl zlepšit každodenní využitelnost vozu především mimo městský provoz. Dosavadní motory s výkony 45 a 65 koní nahrazují dvě nové jednotky – základní verze Spring 70 nabídne výkon 69 koní, zatímco vrcholná varianta Spring 100 v provedení Extreme disponuje působivými 99 koňmi.
Změna je podle výrobce motivována potřebou zajistit pohodlnější cestování na méně frekventovaných komunikacích a příměstských cestách. Zatímco původní slabší verze potřebovala na zrychlení z 0 na 100 km/h neuvěřitelných 19,1 sekundy, nové motory tuto dynamiku dramaticky zlepšují.
Dacia sice nezveřejnila kompletní akcelerační údaje, ale potvrdila, že nové pohonné jednotky nabízejí až o 20 procent více výkonu a točivého momentu v rozsahu rychlostí 80 až 120 km/h. Sprint z 80 na 120 km/h zvládne Spring 70 za 10,3 sekundy, výkonnější Spring 100 pak za pouhých 6,9 sekundy. Pro srovnání – předchozí generace potřebovala na tento manévr 14 až 26 sekund.
Nová baterie s technologií LFP
Významnou novinkou je také přechod na baterii s chemií LFP (lithium-železo-fosfát) o kapacitě 24,3 kWh. Jde o první použití této technologie u modelu skupiny Renault. Baterie LFP slibuje nižší pořizovací náklady, delší životnost a vyšší tepelnou bezpečnost oproti konvenčním lithium-iontovým akumulátorům.
Přestože je baterie kapacitně menší než u předchozího modelu, dojezd podle normy WLTP zůstává na 225 km. Dacia to zdůvodňuje zlepšenou aerodynamikou – inženýři přidali dva boční spoilery na zadní části karoserie a podlahové kryty pro snížení turbulencí. Koeficient odporu vzduchu se tak snížil z 0,743 na 0,665.
Spotřeba elektřiny má klesnout na 12,4 kWh/100 km pro obě výkonové verze, což představuje úsporu asi 10 procent oproti předchozímu modelu s 65 koňmi. Ke zlepšení nabíjení přispívá také nově integrovaná topná rohož v baterii, která pomáhá kondicionovat akumulátor. Vrcholná verze Extreme může nabíjet výkonem až 40 kW, což je nárůst oproti dosavadním 30 kW. Nabití z 20 na 80 procent tak zabere 40 minut, s volitelným 40kW palubním nabíječem dokonce jen 29 minut.
Vylepšené jízdní vlastnosti
Kromě výkonnějších motorů a nové baterie dostává Spring také řadu mechanických vylepšení zaměřených na stabilitu a ovladatelnost. Nové provedení zahrnuje vylepšený brzdový systém s výkonnějším posilovačem, sériově namontovaný stabilizátor a přeladěné odpružení.
Tyto úpravy navazují na modernizaci z loňského roku, kdy Dacia Spring prošla faceliftem zahrnujícím nový design s charakteristickým světelným podpisem a modernizovaným interiérem. Nová úprava má především eliminovat nedostatky v jízdní dynamice, které kritizovali recenzenti – výrazné náklony karoserie v zatáčkách a nepřesné řízení.
Design a interiér bez změn
Po designové stránce Spring 2026 přináší pouze kosmetické změny. Z barevné palety zmizela odstín Beige Safari, kterou nahradila nová barva Seafoam známá z modelu Duster III. Celková nabídka tak obsahuje šest barevných variant. Verze Extreme dostává nový dekor přední masky.
Interiér zůstává beze změn, včetně 10,1palcového dotykového displeje v nejvyšší výbavě. Mírně upravený byl jen vnitřní prostor – zavazadlový prostor si zachovává objem 290 litrů, ale s lehce zvýšenou výškou podlahy. Operadla předních sedadel byla prohloubena pro větší prostor pro kolena zadních cestujících.

Cena a dostupnost na trhu
Dacia potvrdila, že ceny modelu Spring 2026 zůstanou v podstatě beze změny. Na britském trhu je očekávána základní cena kolem 15 000 liber (asi 440 000 Kč), nejvyšší výbava Extreme by měla stát přibližně 17 000 liber (kolem 500 000 Kč).
V České republice lze na základě aktuálních cen předpokládat, že základní verze začne pod hranicí 420 tisíc korun (16 900 €), vrcholná výbava Spring 100 Extreme by se měla pohybovat těsně pod 500 tisíci korunami. Zajímavý je fakt, že 61 procent zákazníků v roce 2025 volilo nejvyšší výbavu, přestože je výrazně dražší než základní provedení.
Podle lenouvelautomobiliste.fr objednávky by měly být zahájeny ještě v říjnu 2025, první vozy se k zákazníkům dostanou na jaře 2026. Model zůstává v produkci v Číně u výrobce eGT, což v některých zemích znamená ztrátu státních dotací. Přesto Spring od svého uvedení v roce 2021 dosáhl prodejů přesahujících 180 000 kusů a ve Francii je čtvrtým nejprodávanějším elektromobilem.
Konkurence a postavení na trhu
Dacia Spring si díky nízké ceně drží unikátní pozici nejdostupnějšího elektromobilu v mnoha evropských zemích. Nejbližším konkurentem je čínský Leapmotor T03 s podobnými parametry a cenou. Výrazně dražší jsou pak modely jako Citroën ë-C3, Hyundai Inster nebo Renault 5.
Zajímavé je, že 52 procent prodejů Spring v roce 2025 směřovalo do venkovských oblastí, což ukazuje, že vůz není vnímán pouze jako městské vozidlo. Nové motory mají právě tuto univerzálnost posílit a učinit Spring využitelnějším i pro příměstskou a regionální dopravu.
Dlouhodobě je plánována náhrada Spring novým modelem postaveným na platformě Ampr Small, která bude sdílená s vozy Renault 4 a 5. Ten by měl dorazit v roce 2026 a bude se vyrábět v Evropě, čímž se vyhne problémům s cly na vozy vyrobené v Číně. Očekává se modernější technologie a větší baterie s delším dojezdem.
Shrnutí
Dacia Spring 2026 představuje významný evoluční krok pro nejdostupnější elektromobil na trhu. Zdvojnásobení výkonu, nová baterie s technologií LFP a vylepšení jízdních vlastností mají za cíl odstranit hlavní kritizované nedostatky předchozích generací – nedostatečnou dynamiku a nepříliš dobré chování na vyšších rychlostech.
Přesto zůstává Spring jasně pozicován jako základní městský elektromobil s omezeným dojezdem 225 kilometrů. Je ideální pro krátké denní dojíždění a městský provoz, ale stále není vhodný jako jediné vozidlo v domácnosti pro rodiny s potřebou pravidelných delších cest.
Největší předností zůstává cena a provozní náklady. S hmotností pod jednou tunou a spotřebou kolem 12 kWh/100 km patří k nejúspornějším elektromobilům vůbec. V kombinaci s cenou pod 500 tisíci korunami i ve vrcholné výbavě představuje stále nejdostupnější vstup do světa elektromobility.
Zdroje: autocar.co.uk, lenouvelautomobiliste.fr, dacia.cz