Norsko se stalo globálním lídrem v přechodu na elektromobilitu, a to navzdory chladnému klimatu, které by mohlo být považováno za překážku pro bateriová vozidla. Jak se severská země vypořádává s těmito výzvami a jaké jsou důsledky pro její automobilový trh?
Pokles tradičních paliv: Benzín a diesel na ústupu
Statistiky ukazují výrazný pokles počtu vozidel s benzínovými a dieselovými motory na norských silnicích. V roce 2005 dosáhl počet benzínových vozidel vrcholu s 1,6 milionu registrací, což představovalo 80 % celkového vozového parku. Do roku 2024 však tento počet klesl na 755 244 vozidel, tedy na 26,3 %.
Podobný trend je patrný u dieselových vozidel. V roce 2017 bylo registrováno téměř 1,3 milionu dieselových automobilů, což tvořilo přes 47 % vozového parku. Do současné doby se tento počet snížil na 1 001 276 vozidel, tedy na 35 %.
Exponenciální růst elektromobilů
Průlom v elektromobilitě v Norsku nastal v roce 2011 s uvedením modelu Mitsubishi i-MiEV, kdy bylo registrováno přes 1 000 těchto vozů. Od té doby počet elektromobilů rapidně roste. V roce 2024 je na norských silnicích registrováno 751 450 elektromobilů, což představuje 26,2 % celkového vozového parku. To je nárůst o 206 % oproti roku 2019, kdy bylo registrováno 245 193 elektromobilů.
Mezi nejpopulárnější značky patří Tesla s 134 450 registrovanými vozidly, což je nárůst o 201 % oproti roku 2019. Volkswagen zaznamenal nárůst elektromobilů o 128 % s 111 408 registrovanými vozidly.
Hybridní vozidla jako přechodná fáze
Kromě čistých elektromobilů roste i počet hybridních vozidel. Nezávislé hybridy, jako je Toyota Prius, se začaly více prosazovat po roce 2007. V roce 2024 je na silnicích více než 156 000 nezávislých hybridů, což představuje 5,4 % vozového parku.
Laditelné (plug-in) hybridy zaznamenaly také významný růst. Od roku 2012 bylo registrováno přes 220 000 těchto vozidel. V roce 2024 tvoří laditelné hybridy 7,3 % vozového parku s 209 000 registrovanými vozidly. Nicméně s plánovanými daňovými změnami od roku 2024 se očekává pokles jejich popularity.
Proč se elektromobilům daří v chladném Norsku?
Norsko, známé svým chladným a náročným klimatem, by se mohlo zdát jako nepravděpodobný kandidát pro masivní přijetí elektromobilů. Přesto existuje několik klíčových faktorů, které přispěly k jejich úspěchu:
- Vládní podpora a daňové úlevy: Norsko nabízí štědré pobídky pro nákup elektromobilů, včetně osvobození od DPH, nižších registračních poplatků a dalších výhod.
- Rozsáhlá infrastruktura: Země investovala značné prostředky do výstavby nabíjecích stanic, což usnadňuje používání elektromobilů i v odlehlých oblastech.
- Ekologické uvědomění: Norové kladou velký důraz na ochranu životního prostředí a jsou ochotni přijmout nové technologie, které přispívají ke snižování emisí.
- Technologický pokrok: Moderní elektromobily jsou navrženy tak, aby zvládly náročné klimatické podmínky, včetně chladu, který může ovlivňovat výkon baterie.
Dopad na automobilový průmysl
Tato transformace má významné důsledky pro automobilový průmysl v Norsku. Tradiční výrobci vozidel s benzínovými a dieselovými motory zaznamenávají pokles prodejů, zatímco výrobci elektromobilů a hybridů rostou.
Například Toyota, která byla dlouho lídrem v prodeji benzínových vozidel, zaznamenala pokles o 37 % z 141 384 vozidel v roce 2019 na 88 368 v roce 2024. Naopak Tesla zvýšila své registrace o 201 % ve stejném období.
Budoucnost norského vozového parku
S pokračujícím poklesem vozidel na tradiční paliva a růstem elektromobilů se očekává, že Norsko bude i nadále světovým lídrem v přechodu na udržitelnou mobilitu. Plánované daňové změny a další vládní opatření budou pravděpodobně dále podporovat tento trend.
Výzvy však zůstávají, zejména pokud jde o infrastrukturu a potřeby spotřebitelů v odlehlých a chladnějších regionech. Přesto se zdá, že Norsko je na dobré cestě k dosažení svých ambiciózních cílů v oblasti snižování emisí a udržitelné dopravy.