Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Evropský trh s elektromobily akceleruje: Růst o 26 % i bez státních pobídek

BYD Seal | ilustrační foto
Foto: BYD Seal | ilustrační foto
Fotka autora Miriam
Miriam 18 Prosinec, 2025

Elektromobilita v Evropě: Síla trhu přebíjí dotace

Zima roku 2025 přináší jasné zprávy z automobilového průmyslu: elektromobilita v Evropě nejenže roste, ale její úspěch se stále více opírá o přirozené tržní mechanismy, nikoli o státní dotační programy. Detailní analýzy, vycházející z nejnovějších statistik registrací a tržních podílů, ukazují, že elektrická vozidla se bez vládních subvencí pevně usazují na masovém trhu. Klíčovými faktory jsou podle expertů skutečná poptávka, technologická vyspělost a neustále se rozšiřující nabídka modelů.

Konkrétní čísla hovoří jasně. V Evropě vzrostl prodej elektromobilů od ledna do října roku 2025 o více než 26 % ve srovnání s předchozím rokem. Tržní podíl elektrických vozidel se tak vyšplhal na úctyhodných 18,3 %. Německo, jako jeden z klíčových evropských trhů, zaznamenalo ještě výraznější nárůst nově registrovaných elektromobilů, a to o více než 40 %. V říjnu 2025 tak podíl elektromobilů na celkových registracích poprvé překročil 20 %, a to bez jakýchkoli státních prémií.

Proč dotace ztrácejí na významu?

Pro znalce oboru je tento trend jednoznačným signálem: dotace již nejsou jediným motorem poptávky, spíše fungovaly jako akcelerátor v raných fázích trhu. Dnes je mnohem rozhodující zájem zákazníků, zralost produktů a samotná nabídka – s čím dál atraktivnějšími elektrickými modely a výrazně vylepšenými dojezdy. Zvláště mladší kupující skupiny a firemní flotily se stále častěji rozhodují pro elektromobily i bez finančních pobídek, protože v nich vidí konkrétní výhody v každodenním životě, ať už ekonomické, nebo užitné.

Technologický pokrok a ekonomická atraktivita

Analýza zdůrazňuje, že trh prošel strukturálními změnami. Zatímco trh s klasickými spalovacími motory se zmenšuje, elektromobily jsou technicky plně konkurenceschopné a díky klesajícím výrobním nákladům se pro mnoho kupujících staly ekonomicky atraktivnějšími. Moderní bateriové technologie, jako jsou například LFP (lithium-železo-fosfátové) články, přispívají ke snížení cen a zároveň nabízejí solidní výkon a životnost. Zlepšuje se také hustota energie v bateriích, což vede k delším dojezdům na jedno nabití. Dnešní elektromobily běžně nabízejí dojezd přes 400 kilometrů, což je pro většinu řidičů více než dostatečné.

Zároveň se výrazně zlepšily možnosti rychlého nabíjení. Stanice pro stejnosměrné (DC) nabíjení s výkony 150 kW a více jsou stále běžnější a umožňují doplnit značnou část kapacity baterie (například z 10 % na 80 %) v řádu desítek minut. To výrazně zvyšuje praktičnost elektromobilů a eliminuje obavy z dlouhého čekání u nabíječky.

Rostoucí akceptace a výrobní kapacity

Modely z objemového i prémiového segmentu získávají na akceptaci a výrobní kapacity automobilek byly výrazně rozšířeny. Tyto faktory trvale posilují přechod k bezemisním pohonům. Odborníci navíc ukazují, že i bez státních dotací poptávka nadále roste, protože se stále více spotřebitelů identifikuje s elektromobilitou a nabíjecí infrastruktura i každodenní použitelnost se neustále zlepšují. Rozhodnutí pro elektromobil je dnes méně „otázkou dotací“, ale spíše volbou konkurenceschopnosti a technologie – poháněnou konkrétními výhodami, jako jsou nižší provozní náklady, čistší jízda a inovativní koncepce vozidel.

Budoucnost podpory: Cílené investice namísto plošných dotací

Kritici sice namítají, že bez dotačních prostředků by transformace trhu mohla probíhat pomaleji, avšak aktuální čísla naznačují, že elektromobilita je robustně podporována i samotnými tržními silami. Namísto plošných prémií by byla smysluplnější diferencovaná podpora – například pro rozvoj nabíjecí infrastruktury, cenově dostupné základní modely a sociální začlenění – aby se šíření elektromobilů dále urychlilo.

Zpráva analýzy je jasná: budoucnost elektromobilu se rozhoduje na trhu, nikoli v ministerských úřadech, i když ty pro nadcházející rok opět plánují nové dotační programy. Důvěra spotřebitelů v technologii, rostoucí nabídka a neustálé zlepšování infrastruktury jsou hybnou silou, která elektromobilitu nezadržitelně posouvá vpřed.

S blížícím se koncem roku 2025 je zřejmé, že elektromobilita už není jen vizí, ale realitou, která se etablovala a prosperuje na základě vlastních zásluh. To je dobrá zpráva pro životní prostředí i pro spotřebitele, kteří hledají moderní, efektivní a udržitelnou dopravu.

Zdroj: www.elektroauto-news.net

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • statistika

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

CATL plánuje elektrická nákladní plavidla na oceánech do tří let
Čínský výrobce baterií CATL představil komplexní řešení pro elektrickou lodní dopravu a očekává, že do roku 2028 budou bateriová plavidla schopna zvládnout i oceánské plavby. Firma již dodala baterie ...

Ilustrační foto

Mexiko masivně rozšiřuje síť EV nabíjení: Tisíce bodů do roku 2030 s XCharge a Soriana
Mexiko se připravuje na výrazný skok v oblasti elektromobility. Společnosti FAZT Charging a XCharge ve strategickém partnerství s obchodním řetězcem Soriana oznámily ambiciózní plán vybudovat do konce...

Elektromobily Rivian | zdroj: rivian.com

Rivian R2 vs. Tesla FSD: Kdo má pravdu? Model R2 sází na Lidar proti kamerovému dogmatu
Je to risk, nebo jediná cesta ke skutečné bezpečnosti? Zatímco Elon Musk dlouhodobě tvrdí, že Lidar je pro osobní vozy slepou uličkou, Rivian právě otočil kormidlem. Na akci Autonomy Day automobilka p...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Továrna Tesla Semi je téměř hotová. Výroba elektrických tahačů začne koncem roku 2025

V prosinci 2025 se Tesla intenzivně připravuje na zahájení sériové výroby elektrického tahače Semi v továrně u Gigafactory Nevada.... >>

Konec drahého rychlonabíjení? PRE láká na 11 korun za kWh a asistenci zdarma

Od prvního prosince mohou elektromobilisté v síti PRE Point nabíjet na ultrarychlých stanicích za 11 korun za kilowatthodinu – o dva koruny... >>

Německé automobilky propouštějí: Volkswagen ruší 35 tisíc míst

Německé automobilky čelí masivnímu propouštění kvůli hospodářské krizi a transformaci na elektromobilitu. Pouze za prvních devět... >>

Miliony testovacích kilometrů a 800 voltů: Nové Porsche Cayenne odhaluje techniku budoucnosti

Čtvrtá generace krále SUV opustila brány vývojového centra. Nové elektrické Cayenne slibuje díky platformě PPE bleskové nabíjení a... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Porto-Vecchio, FrancePorto-Vecchio, France
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Soest, GermanySoest, Germany
7 míst • 250 kW • ne-Tesla
Weimar, GermanyWeimar, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sallent, SpainSallent, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Udine, ItalyMartignacco, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.