Dnešní oznámení přichází v době, kdy evropský automobilový průmysl čelí bezprecedentnímu tlaku ze strany čínských výrobců elektromobilů. Podle dat výzkumné společnosti JATO Dynamics se podíl čínských značek na evropském trhu v první polovině roku 2025 meziročně téměř zdvojnásobil na rekordních 5,1 procenta.
"Jsme v životním zápasu našeho odvětví," řekl novinářům v Paříži Jim Farley, prezident a generální ředitel Ford Motor Company. "Není lepšího příkladu než zde v Evropě," dodal s odkazem na hrozbu levnější čínské konkurence.
Co přinese partnerství s Renaultem
Jádrem spolupráce mezi Fordem a skupinou Renault je dohoda o vývoji dvou samostatných elektromobilů značky Ford. Nové modely budou postaveny na platformě Ampere, která využívá silné stránky francouzské skupiny v oblasti elektromobility. Výroba proběhne v Renaultu ElectriCity v severní Francii.
I když vozy budou stavět na společné architektuře, Ford zdůrazňuje, že si ponechá vedoucí roli v designu a jízdní dynamice. "Nebudou to jen přeznačkované Renaulta," ujišťuje automobilka. Vozy mají nabídnout výraznou dynamiku jízdy, autentickou DNA značky Ford a intuitivní ovládání.
Podle britského magazínu Car Dealer Magazine by první model měl efektivně nahradit nedávno ukončenou výrobu modelu Fiesta a svým pojetím být podobný elektrickému Renaultu 5. Druhý vůz má být malým elektrickým crossoverem založeným na nové platformě Renault 4.
Spolupráce v užitkových vozidlech
Kromě osobních automobilů podepsaly Ford a Renault také memorandum o porozumění týkající se možné spolupráce v segmentu lehkých užitkových vozidel. Obě strany budou zkoumat příležitost společného vývoje a výroby vybraných dodávek obou značek.
"Společně můžeme vytvořit sílu v segmentu LCV (lehkých užitkových vozidel) v Evropě, se kterou by bylo velmi obtížné Číňanům konkurovat," uvedl Jim Farley podle agentury RTE.
Tři pilíře evropské strategie Fordu
Strategii společnosti Ford pro Evropu tvoří tři základní pilíře. První je další posílení divize Ford Pro, která se zaměřuje na užitková vozidla a služby pro komerční zákazníky. Pouze v roce 2024 poskytl systém Ford Liive Uptime evropským podnikům odhadem 820 000 dodatečných dní provozuschopnosti vozidel díky přeměně dat z vozidel na využitelné informace.
Druhým pilířem je rozšíření nabídky osobních vozidel o nové charakteristické modely s více druhy pohonu. Třetím pak optimalizace průmyslového systému společnosti za účelem zvýšení efektivity a snížení nákladů.
Plánovaná nová vozidla mají rozšířit současnou produktovou řadu Fordu, která v Evropě zahrnuje elektromobily jako Mustang Mach-E, Explorer, Capri a nově představený Puma Gen-E.
Tři kroky k úspěšné transformaci
Ford ve svém prohlášení také ostře kritizuje současnou evropskou regulaci týkající se emisí CO2. Současný podíl elektrických vozidel v Evropě se drží na úrovni pouze 16,1 procenta, což je výrazně pod požadovanými 25 procenty nových registrací vozidel potřebných k dosažení přísných cílů EU do roku 2025. Ford navrhuje evropským politikům tři konkrétní kroky:
1. Sladit cíle s realitou: Automobilka požaduje sladění cílů v oblasti emisí CO2 se skutečným vývojem trhu a poskytnutí realistického desetiletého plánovacího horizontu. To zahrnuje možnost pro spotřebitele déle jezdit hybridními vozidly namísto násilného přechodu na plně elektrické vozy.
2. Motivovat k přechodu: Evropští výrobci investovali do elektromobilů stovky miliard eur. Vlády by měly tento závazek podpořit konzistentními pobídkami k nákupu a dobíjecí infrastrukturou rozšířenou i mimo bohatá městská centra do venkovských oblastí.
3. Podpora fungující ekonomiky: Ford upozorňuje, že pouze 8 procent nových dodávek je elektrických. Agresívní cíle v oblasti emisí CO2 pro užitková vozidla nespravedlivě penalizují malé a střední podniky, které generují více než 50 procent evropského HDP.
Kontext dalších partnerství
Dnešní oznámení navazuje na tradiční strategii Fordu v Evropě spoléhat na partnerství. S Volkswagenem Ford také významně spolupracuje – současná řada elektrických vozidel Ford vzniká v novém závodě Electric Vehicle Centre v Kolíně nad Rýnem. Podle zpravodajského serveru Invezz Ford konsoliduje svou evropskou výrobní základnu a v závodě v Kolíně přejde v roce 2026 na jedinou výrobní linku.
Perspektiva od Renaultu
François Provost, generální ředitel skupiny Renault, vyjádřil hrdost nad novou spoluprací: "Toto partnerství dokazuje sílu našeho know-how v oblasti partnerství a konkurenceschopnost v Evropě. Spojení našich sil s Fordem nám umožní být inovativnější a pružnější na rychle se měnícím evropském automobilovém trhu."
Pro Renault, který je nejmenším z hlavních evropských výrobců a neprodává vozidla v Číně ani USA, představuje partnerství s Fordem možnost zvýšit výrobní kapacitu a rozložit náklady na vývoj elektromobilů. Francouzská automobilka aktivně hledá partnerství – v roce 2026 začne v Brazílii vyrábět dva vozy na platformách čínského Geely a podle agentury RTE jedná i s dalšími výrobci, včetně čínského Chery.
Výhled do budoucna
Zatímco první elektromobil ze spolupráce s Renaultem se očekává na začátku roku 2028, celková nová generace vozidel s více druhy pohonu má dorazit na trh ve stejném roce. Ford slibuje, že se budou vyznačovat nezaměnitelnou jízdní dynamikou značky a digitálními zážitky.
Závod Ford ve Valencii bude i nadále hrát klíčovou roli v realizaci plánu společnosti na rozšíření portfolia osobních vozidel v Evropě. Po investici ve výši 380 milionů liber jsou závody Ford Otosan zásobovány elektrickými pohony vyráběnými v Halewoodu ve Velké Británii.
Jim Farley shrnul vizi společnosti: "Jako americká společnost vnímáme Evropu jako přední linii globální transformace našeho odvětví. To, jak zde budeme soupeřit – jak budeme inovovat, spolupracovat a investovat – napíše scénář pro příští generaci."