3,3 km
€13,5 mld
100 000
Historický milník pro italskou infrastrukturu
Mezivládní výbor pro hospodářské plánování a udržitelný rozvoj (CIPESS) ve středu 6. srpna 2025 udělil konečné schválení kontroverznímu projektu Messinského mostu v hodnotě 13,5 miliardy eur. Rozhodnutí představuje politické vítězství pro vicepremiéra a ministra dopravy Mattea Salviniho, který učinil realizaci mostu jedním z pilířů svého mandátu.
Most bude největším infrastrukturním projektem na Západě a stane se inženýrským symbolem globálního významu.
Dlouhá cesta k realizaci projektu
První mezinárodní soutěž
Italský ministr veřejných prací vyhlásil první mezinárodní ideovou soutěž na stavbu mostu.
Udělení zakázky
Projekt byl poprvé udělen konsorciu Eurolink vedenému společností Webuild, ale byl následně zrušen v roce 2013.
Oživení projektu
Vláda Giorgie Meloniové projekt oživila a učinila z něj prioritu.
Realizace
Předběžné práce začnou koncem léta 2025, stavba v roce 2026, dokončení plánováno na rok 2032.
Technické parametry rekordního mostu
Messinský most bude měřit celkem 3,7 kilometru s hlavním rozpětím 3,3 kilometru, čímž překoná současný rekord tureckého mostu Çanakkale o 1 277 metrů. Konstrukce bude tvořena dvěma ocelovými věžemi vysokými 399 metrů a nosnou soustavou z dvojitých lan o průměru 1,26 metru.
Dopravní kapacita
- Silniční doprava: 6 jízdních pruhů s kapacitou 6 000 vozidel za hodinu
- Železniční doprava: Dvojkolejná trať s kapacitou 200 vlaků denně
Technické řešení
- Šířka paluby: Celkem 60 metrů
- Výška nad mořem: 72 metrů pro průjezd lodí
Odolnost konstrukce
- Seismická odolnost: Navrženo pro hodnoty PGA vyšší než požaduje italský stavební zákoník
- Odolnost proti větru: Aerodynamicky stabilní až do rychlosti 292 km/h
Ekonomický dopad a bezpečnostní aspekty
Salvini citoval studie ukazující, že projekt vytvoří 120 000 pracovních míst ročně a urychlí růst v ekonomicky zaostávajícím jižním Itálii. Vláda rovněž označila most jako obrannou infrastrukturu, což by pomohlo splnit závazek NATO zvýšit obranné výdaje na 5 % HDP.
Strategický význam pro NATO
Itálie argumentuje, že most vytvoří strategický koridor pro rychlé přesuny vojsk a vybavení na jižní křídlo NATO, což ho kvalifikuje jako "infrastrukturu posilující bezpečnost". Sicílie hostí základnu NATO, což podporuje tento argument.
Kontroverze a výzvy projektu
Projekt čelí kritice z několika směrů. Environmentální skupiny podaly stížnosti u EU kvůli obavám z dopadu na stěhovavé ptáky a nedostatečným studiím prokazujícím veřejnou naléhavost projektu. Poslanec Nicola Fratoianni z aliance Zelených a levice kritizoval "megaprojekt, který odčerpá obrovské množství veřejných zdrojů" a "riskuje, že se změní v gigantickou černou díru".
Původní vládní dekret obsahoval ustanovení dávající ministerstvu vnitra kontrolu nad opatřeními proti mafii. Prezident Sergio Mattarella však trval na tom, aby projekt podléhal anti-mafiánské legislativě platné pro všechny velké infrastrukturní projekty v zemi.
Konzorcium Eurolink a technologické inovace
Projekt realizuje konsorcium Eurolink vedené italskou stavební společností Webuild, která má zkušenosti s výstavbou současně nejdelšího visutého mostu Çanakkale v Turecku. Webuild postavil most Çanakkale pomocí inženýrského modelu původně navrženého pro Messinský most s křídlovým profilem palubní konstrukce nazývaným "Messina Type Deck".
Mezinárodní spolupráce
Tým designérů zahrnuje světové experty na visité mosty, přičemž hlavním projektantem je dánská inženýrská firma COWI, která navrhla některé z nejdůležitějších visutých mostů posledních dvou dekád.
Perspektivy do budoucna
Messinský most je strategickou infrastrukturou, která je součástí rozsáhlejšího plánu infrastrukturního rozvoje, který Itálie realizuje na jihu země s celkovými investicemi přibližně 120 miliard eur do železničních investic. Most je součástí transevropské dopravní sítě (TEN-T), konkrétně skandinávsko-středomořského koridoru, který má posílit spojení napříč Evropou.
Tento článek vychází z aktuálních informací o schválení Messinského mostu dne 6. srpna 2025. Všechny uvedené informace odpovídají faktům zveřejněným v oficiálních zdrojích.
Zdroje: PBS News, Euronews, Webuild Group