Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Konec nočních můr z hořících baterií? Stellantis si patentoval systém, který udusí oheň zevnitř

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 16 Prosinec, 2025
Bezpečnost trakčních baterií je stále tématem číslo jedna pro mnoho potenciálních zájemců o elektromobilitu. Koncern Stellantis, pod který spadají značky jako Peugeot, Fiat či Jeep, si právě nechal patentovat technologii, která by mohla obavy z „neuhasitelných“ požárů výrazně zmírnit. Místo vody sází na chytrou chemii a pěnu přímo uvnitř bateriového modulu.

Požáry elektromobilů jsou sice statisticky méně časté než u spalovacích vozů, ale když k nim dojde, jejich medializace je obrovská a hašení komplikované. Koncern Stellantis si je tohoto psychologického i technického problému vědom a podle nejnovějších informací získal patent na systém, který má potenciál zastavit nebezpečný jev zvaný „tepelný únik“ (thermal runaway) ještě předtím, než zachvátí celé vozidlo.

Nový patent, na který upozornil web MoparInsiders a technické detaily rozvedl magazín Electrek, popisuje sofistikované řešení integrované přímo do obalu baterie. Nejedná se o pasivní ochranu, ale o aktivní systém, který v případě nouze doslova zaplaví rizikové místo speciální pěnou.

Dvojité čepele a měkké zátky: Jak to funguje uvnitř

Základem patentovaného řešení je myšlenka, že nejlepším způsobem, jak uhasit požár baterie, je nepustit ho dál než k prvnímu poškozenému článku. Systém je však mechanicky mnohem zajímavější, než se na první pohled zdálo. Skládá se z několika klíčových prvků ukrytých pod podlahou vozu:

  • Polymerový vak s chemií: Nad bateriovými články je umístěn pružný zásobník (bladder) z flexibilního polymeru naplněný retardérem hoření. Díky pružnosti materiálu se vejde i do stísněných prostorů moderních platforem.
  • Chladicí potrubí se „soft plugs“: Toto je chytrý inženýrský detail. Chladicí okruh má v sobě zabudované speciální sekce uzavřené měkkým materiálem. Tyto zátky jsou dostatečně pevné, aby udržely tlak kapaliny při běžné jízdě, ale zároveň navržené tak, aby je bylo možné snadno prorazit.
  • Dvě sady čepelí: V případě detekce kritické chyby řídicí jednotka aktivuje aktuátory, které vysunou dvě nezávislé sady čepelí. Jedna sada prořízne polymerový vak s retardérem, druhá okamžitě prorazí měkké zátky v chladicím potrubí.
Obrázek
Stellantis bateriový patent | zdroj: moparinsiders.com
Stellantis bateriový patent | zdroj: moparinsiders.com

Reakce v řádu milisekund

Klíčem k úspěchu je rychlost. Systém spoléhá na síť senzorů, které neustále monitorují teplotu a tlak uvnitř bateriového packu. Pokud senzory zaznamenají hodnoty odpovídající nástupu tepelného úniku, řídicí jednotka nečeká na potvrzení řidičem a automaticky spouští hašení. Patent rovněž zmiňuje ventily pro řízené odpouštění plynů, které by jinak mohly způsobit explozi obalu baterie.

Zajímavostí je, že Stellantis v patentu nepopisuje nutnost redesignu celého auta. Technologie je navržena tak, aby se dala integrovat do stávajících i připravovaných platforem, jako je STLA Medium nebo STLA Large, na kterých dnes již jezdí řada modelů.

Od patentu k sériové výrobě

Je důležité si uvědomit, že v automobilovém průmyslu ne každá patentovaná technologie okamžitě zamíří do výroby. Nicméně vzhledem k tomu, že se píše konec roku 2025 a tlak na bezpečnost baterií (a to i těch s pevným elektrolytem, na kterých Stellantis spolupracuje s firmou Factorial) roste, je pravděpodobné, že se s obdobou tohoto systému v budoucnu setkáme.

Pro zákazníky by to znamenalo další vrstvu jistoty. Pokud by se podobný systém stal standardem, mohl by z elektromobilů definitivně sejmout nálepku vozidel, která se „nedají uhasit“. Místo hodinových zásahů hasičů v kádích s vodou by si auto poradilo s problémem samo, lokálně a během několika vteřin.

Zdroj informací: MoparInsiders, Patentová databáze USPTO

Štítky

  • EV novinky
  • Stellantis
  • Technologie
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Statistiky elektromobilů

Někteří evropští výrobci varují: Odklad zákazu spalováků je dárkem pro Čínu
V Bruselu se schyluje k velkému obratu. Plánovaný konec spalovacích motorů v roce 2035 pravděpodobně nebude tak striktní, jak se čekalo. Zatímco politici mluví o záchraně pracovních míst a vítězství r...

Elektromobily Rivian | zdroj: rivian.com

Rivian R2 vs. Tesla FSD: Kdo má pravdu? Model R2 sází na Lidar proti kamerovému dogmatu
Je to risk, nebo jediná cesta ke skutečné bezpečnosti? Zatímco Elon Musk dlouhodobě tvrdí, že Lidar je pro osobní vozy slepou uličkou, Rivian právě otočil kormidlem. Na akci Autonomy Day automobilka p...

Ilustrační foto

Mexiko masivně rozšiřuje síť EV nabíjení: Tisíce bodů do roku 2030 s XCharge a Soriana
Mexiko se připravuje na výrazný skok v oblasti elektromobility. Společnosti FAZT Charging a XCharge ve strategickém partnerství s obchodním řetězcem Soriana oznámily ambiciózní plán vybudovat do konce...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Seat a Cupra otevřely továrnu na baterie za 7,8 miliardy korun

Španělské automobilky Seat a Cupra slavnostně otevřely nový závod na výrobu bateriových systémů v Martorelli. Investice za 300 milionů... >>

Xiaomi YU7 překonalo Tesla Model Y v Číně s 33 662 prodanými kusy

Čínský technologický gigant Xiaomi dosáhl významného milníku, když jeho elektromobil YU7 v říjnu 2025 předstihl prodeje Tesla Model Y na... >>

Záchrana softwaru Volkswagenu: spolupráce s Rivianem funguje po roce lépe než kdokoli čekal

Majitelé prvních elektrických Volkswagenů to znají: zamrzající displeje, nefunkční prvky, frustrující chyby. Za tím stála softwarová... >>

Kia EV2 se ukáže v Bruselu. Nejmladší elektromobil značky bude konkurovat Renaultu 5

Korejská Kia odhalí 9. ledna 2026 na Bruselském autosalonu svůj nejmenší elektromobil. Model EV2 postavený na platformě E-GMP nabídne dojezd... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Charnock Richard, UKChorley, United Kingdom
12 míst • 150 kW
Münster, GermanyMünster, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Düsseldorf - Ando CampusDüsseldorf, Germany
3 míst • 250 kW • ne-Tesla
Torrent Northbound, SpainTorrent, Spain
2 míst • 150 kW
San Giovanni Teatino, ItalySan Giovanni Teatino, Italy
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.