Klíčová data v jedné aplikaci
Pro řidiče elektromobilů, a nejen těch od Tesly, jde o významné zlepšení komfortu. Dosud museli řidiči při plánování trasy často kombinovat dvě aplikace – Google Mapy pro samotnou navigaci a aplikaci Tesla pro ověření, kolik volných stojanů se na dané lokalitě nachází. Tedy toto platí spíš pro majitele jiné značky než Tesla.
Tato nutnost nyní odpadá. Jak ukazují i snímky obrazovky pořízené v českém prostředí, Google Mapy nyní u Superchargerů zobrazují údaj o počtu volných míst. Například u stanice v Lovosicích se zobrazuje "6/8" nebo "5/8", což jasně indikuje počet volných stojanů z celkového počtu osmi. Stejná data jsou viditelná i u dalších stanic v Česku i po celé Evropě. Při porovnávání dat z Google a Tesla aplikací jsme zjistili, že Google má data lehce opožděné.
Integrace se zdá být postupná, ale již nyní pokrývá velké množství stanic. Kromě počtu stojanů zobrazují Mapy Google také další klíčové informace, jako je maximální nabíjecí výkon (např. 250 kW) a typ konektoru (CCS).
Proč je to důležité i pro ostatní značky
Ačkoliv jde o stanice značky Tesla, tato novinka je klíčová i pro majitele vozů jiných značek, jako jsou Škoda, Volkswagen, Hyundai nebo Kia. Tesla v Evropě otevřela velkou část své sítě Supercharger (především stanice V3 a V4) i pro elektromobily třetích stran.
Pro tyto řidiče bylo zjišťování obsazenosti ještě komplikovanější, protože ne všichni mají nebo chtějí používat aplikaci Tesla. Nyní vidí všechna potřebná data přímo v Google Mapách, které pravděpodobně pro navigaci již stejně používají. Odpadá tak nejistota, zda řidič po příjezdu k nabíječce nebude muset čekat ve frontě.
Odkud Google data bere?
Google ani Tesla zatím nevydaly k této integraci oficiální prohlášení. Je však téměř jisté, že Google získal přístup k oficiálnímu API (rozhraní pro programování aplikací) společnosti Tesla. Právě toto rozhraní poskytuje data o obsazenosti v reálném čase jak do vozidel Tesla, tak do její mobilní aplikace.
Informace o spuštění této funkce se poprvé objevily ve Spojených státech, jak informoval například portál InsideEVs. Rozšíření do Evropy a České republiky na sebe nenechalo dlouho čekat.
Tento krok upevňuje pozici Google Map jako centrálního nástroje pro plánování cest elektromobily. Zatímco specializované aplikace jako A Better Routeplanner (ABRP) stále nabízejí pokročilejší funkce plánování s ohledem na spotřebu a stav baterie, pro většinu běžných cest se Google Mapy díky této integraci stávají více než dostatečným a především pohodlným řešením.