Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Mazda láme 32letou tradici: Japonci postaví závod za 50 miliard na elektrické baterie

Mazda CX5 | zdroj: newsroom.mazda.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 4 Září, 2025
Shrnutí: Mazda Motor Corporation podepsala dohodu s prefekturou Yamaguchi a městem Iwakuni o výstavbě nového závodu na výrobu bateriových modulů pro elektrická vozidla. Jde o první nový domácí závod Mazdy od roku 1992 a klíčový prvek strategie elektrifikace značky.

10 GWh

Roční kapacita závodu

2027

Plánované zahájení výroby

32 let

Od posledního nového závodu

Strategický krok směrem k elektromobilitě

Japonská automobilka Mazda na podzim 2025 potvrdila svůj závazek k elektrifikaci podpisem klíčové dohody. Nový závod Mazda Motor Corporation Iwakuni Plant bude prvním novým domácím závodem automobilky od zahájení provozu Hofu No.2 Plant v roce 1992. Stavba začne již v listopadu 2025 s cílem spustit produkci ve fiskálním roce 2027.

Závod v městě Iwakuni v prefektuře Yamaguchi bude hrát klíčovou roli v rámci "multi-solution" strategii Mazdy, která má flexibilně reagovat na diverzifikované potřeby zákazníků a měnící se environmentální regulace po celém světě. Tento přístup představuje alternativu k radikální elektrifikaci některých konkurentů a umožní Mazdě postupnou transformaci svého portfolia.

Závod Iwakuni bude hrát důležitou roli jako základ podporující globální expanzi elektrifikovaných produktů.

— Tisková zpráva Mazda Motor Corporation

Partnerství s Panasonic Energy: Technologie na špičkové úrovni

Závod bude sestavovat moduly válcových lithium-iontových baterií dodávaných společností Panasonic Energy Co., Ltd. a balí je do kompletních bateriových paketů. Spolupráce s Panasonic Energy není náhodná – japonská společnost patří mezi světové lídry v oblasti výroby bateriových článků pro elektromobily.

Panasonic Energy dodává pokročilé 2170 válcové lithium-iontové baterie s energetickou hustotou přes 800Wh/l, což představuje průlomové průmyslové dosažení. Tyto vysokokapacitní články jsou již úspěšně využívány v prémiových elektrických vozidlech, jako je Lucid Gravity, které dosahuje dojezdu až 450 mil.

Technické parametry nového závodu

Základní údaje

  • Název: Mazda Motor Corporation Iwakuni Plant
  • Produkty: Válcové lithium-iontové bateriové pakety
  • Kapacita: Až 10 GWh ročně

Lokace a rozloha

  • Adresa: 3915 Minamishirazaki, Tsuzu, Iwakuni City
  • Rozloha pozemku: Přibližně 190 000 m²
  • Začátek stavby: Listopad 2025

Historie spolupráce Mazda-Panasonic

Květen 2023

Podpis základní dohody
Mazda podepsala dohodu s Panasonic Energy o dodávkách válcových lithium-iontových baterií pro automobilové využití, čímž položila základy pro budoucí spolupráci.

Září 2024

Rozšíření partnerství
Plán na rozšíření výroby baterií a technologického vývoje prostřednictvím této spolupráce byl certifikován ministerstvem ekonomiky, obchodu a průmyslu (METI) jako "plán na zajištění stabilních dodávek akumulátorů".

Leden 2025

Oficiální oznámení závodu
Mazda veřejně oznámila plány na stavbu nového závodu v Iwakuni s kapacitou 10 GWh ročně.

Září 2025

Podpis finální dohody
Podepsání formální smlouvy s prefekturou Yamaguchi a městem Iwakuni o výstavbě závodu.

Mazda 2030: Multi-solution strategie elektrifikace

Na rozdíl od mnoha konkurentů, kteří vsází vše na plně elektrická vozidla, Mazda volí sofistikovanější přístup. Společnost považuje období do roku 2030 za "úsvit elektrifikace" a v rámci 2030 Management Policy bude podporovat elektrifikaci s multi-solution přístupem.

Do roku 2030 Mazda předpokládá, že 100% jejích produktů bude mít určitou úroveň elektrifikace, přičemž podíl čistě elektrických vozidel (EV) dosáhne 25%. Tato strategie umožní automobilce reagovat na regionální rozdíly v infrastruktuře a preferencích zákazníků.

Klíčové prvky strategie do roku 2030

  • Hybridní vozy (HEV): 5 modelů využívajících SKYACTIV Multi-Solution Scalable Architecture
  • Plug-in hybridy (PHEV): 5 modelů pro postupný přechod k elektrifikaci
  • Plně elektrické vozy (BEV): 3 modely na stávající platformě, další na dedikované EV architektuře po roce 2025
  • SKYACTIV-Z motor: Nová generace spalovacích motorů kombinovaných s elektrifikačními technologiemi

Globální kontext: Panasonic jako technologický lídr

Výběr Panasonic Energy jako partnera není náhodný. Do prosince 2023 dodala společnost přibližně 15 miliard lithium-iontových baterií pro elektromobily po celém světě, což odpovídá pohonu 3 milionů elektromobilů, bez jediného stažení vozidel kvůli problémům s bateriemi.

Panasonic připravuje pokročilou výrobu 4680 článků v první polovině fiskálního roku 2025, které nabízejí až 500% vyšší energetickou hustotu oproti současným technologiím. Tato technologie bude klíčová pro dosažení dojezdů přes 500 km u budoucích elektrických vozidel.

Zdroj: newsroom.mazda.com

Štítky

  • EV novinky
  • Mazda
  • Elektromobilita
  • Panasonic

Mohlo by vás zajímat

XPENG G6

Test XPENG G6 (Den 2): 180 km do Krušných hor v chladu a protivětru. Kolik zbylo baterie?
Pokračujeme v redakčním testu elektromobilu XPENG G6. Druhý den nás čeká delší přesun z Mělnicka přes Karlovy Vary až do Krušných hor. Plán je jasný: přibližně 180 km v chladném podzimním počasí, v pl...

Renault 5 | zdroj: media.renault.com

Francouzi se zbláznili do Renaultu 5. Elektromobily dosáhly 24 %
Představte si, že každé čtvrté auto, které míjíte na ulici, je elektrické. Ve Francii to už není sci-fi, ale realita října 2025. Elektromobily dosáhly rekordních 24 % tržního podílu a za pouhý měsíc p...

Ilustrační foto

Kdo dluží komu? Nexperia China tvrdí opak toho, co tvrdí Nizozemsko – a ceny čipů letí nahoru
Čínská pobočka nizozemské Nexperia vystoupila s tvrdým prohlášením: obvinění z porušování smluv označuje za „zcela vymyšlená" a tvrdí, že to naopak Nizozemci dluží 140 milionů dolarů. Spor eskaluje – ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Geely EX5 vstupuje na britský trh: Elektrické SUV za 31 990 liber rozšiřuje čínskou ofenzivu v Evropě

Geely Auto Group, mateřská společnost značek Volvo, Polestar či Lotus, oficiálně vstupuje na britský trh s vlastní značkou osobních... >>

Česko vyjednalo odklad CO2 daně na paliva. Pak řeklo ne. Proč?

Evropská unie po dramatickém nočním vyjednávání schválila snížení emisí o 90 procent do roku 2040. Česko hlasovalo proti, přesto plán... >>

VW zastavil výrobu legendárního Buzzu. Nostalgie nestačí na překonání kruté reality

Elektrický nástupce kultovního Volkswagen Microbusu měl být hitem. Místo toho stojí výroba v Hannoveru a dealerům se vozy hromadí na... >>

Test XPENG G6 (Den 2): 180 km do Krušných hor v chladu a protivětru. Kolik zbylo baterie?

Pokračujeme v redakčním testu elektromobilu XPENG G6. Druhý den nás čeká delší přesun z Mělnicka přes Karlovy Vary až do Krušných hor.... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Cavaglià, ItalyCavaglià, Italy
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Bergkamen, GermanyBergkamen, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Offenburg, GermanyOffenburg, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wismar, GermanyWismar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mandelieu-la-Napoule, FranceMandelieu-la-Napoule, France
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.