Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Mazda láme 32letou tradici: Japonci postaví závod za 50 miliard na elektrické baterie

Mazda CX5 | zdroj: newsroom.mazda.com
Foto: Mazda CX5 | zdroj: newsroom.mazda.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 4 Září, 2025
Shrnutí: Mazda Motor Corporation podepsala dohodu s prefekturou Yamaguchi a městem Iwakuni o výstavbě nového závodu na výrobu bateriových modulů pro elektrická vozidla. Jde o první nový domácí závod Mazdy od roku 1992 a klíčový prvek strategie elektrifikace značky.

10 GWh

Roční kapacita závodu

2027

Plánované zahájení výroby

32 let

Od posledního nového závodu

Strategický krok směrem k elektromobilitě

Japonská automobilka Mazda na podzim 2025 potvrdila svůj závazek k elektrifikaci podpisem klíčové dohody. Nový závod Mazda Motor Corporation Iwakuni Plant bude prvním novým domácím závodem automobilky od zahájení provozu Hofu No.2 Plant v roce 1992. Stavba začne již v listopadu 2025 s cílem spustit produkci ve fiskálním roce 2027.

Závod v městě Iwakuni v prefektuře Yamaguchi bude hrát klíčovou roli v rámci "multi-solution" strategii Mazdy, která má flexibilně reagovat na diverzifikované potřeby zákazníků a měnící se environmentální regulace po celém světě. Tento přístup představuje alternativu k radikální elektrifikaci některých konkurentů a umožní Mazdě postupnou transformaci svého portfolia.

Závod Iwakuni bude hrát důležitou roli jako základ podporující globální expanzi elektrifikovaných produktů.

— Tisková zpráva Mazda Motor Corporation

Partnerství s Panasonic Energy: Technologie na špičkové úrovni

Závod bude sestavovat moduly válcových lithium-iontových baterií dodávaných společností Panasonic Energy Co., Ltd. a balí je do kompletních bateriových paketů. Spolupráce s Panasonic Energy není náhodná – japonská společnost patří mezi světové lídry v oblasti výroby bateriových článků pro elektromobily.

Panasonic Energy dodává pokročilé 2170 válcové lithium-iontové baterie s energetickou hustotou přes 800Wh/l, což představuje průlomové průmyslové dosažení. Tyto vysokokapacitní články jsou již úspěšně využívány v prémiových elektrických vozidlech, jako je Lucid Gravity, které dosahuje dojezdu až 450 mil.

Technické parametry nového závodu

Základní údaje

  • Název: Mazda Motor Corporation Iwakuni Plant
  • Produkty: Válcové lithium-iontové bateriové pakety
  • Kapacita: Až 10 GWh ročně

Lokace a rozloha

  • Adresa: 3915 Minamishirazaki, Tsuzu, Iwakuni City
  • Rozloha pozemku: Přibližně 190 000 m²
  • Začátek stavby: Listopad 2025

Historie spolupráce Mazda-Panasonic

Květen 2023

Podpis základní dohody
Mazda podepsala dohodu s Panasonic Energy o dodávkách válcových lithium-iontových baterií pro automobilové využití, čímž položila základy pro budoucí spolupráci.

Září 2024

Rozšíření partnerství
Plán na rozšíření výroby baterií a technologického vývoje prostřednictvím této spolupráce byl certifikován ministerstvem ekonomiky, obchodu a průmyslu (METI) jako "plán na zajištění stabilních dodávek akumulátorů".

Leden 2025

Oficiální oznámení závodu
Mazda veřejně oznámila plány na stavbu nového závodu v Iwakuni s kapacitou 10 GWh ročně.

Září 2025

Podpis finální dohody
Podepsání formální smlouvy s prefekturou Yamaguchi a městem Iwakuni o výstavbě závodu.

Mazda 2030: Multi-solution strategie elektrifikace

Na rozdíl od mnoha konkurentů, kteří vsází vše na plně elektrická vozidla, Mazda volí sofistikovanější přístup. Společnost považuje období do roku 2030 za "úsvit elektrifikace" a v rámci 2030 Management Policy bude podporovat elektrifikaci s multi-solution přístupem.

Do roku 2030 Mazda předpokládá, že 100% jejích produktů bude mít určitou úroveň elektrifikace, přičemž podíl čistě elektrických vozidel (EV) dosáhne 25%. Tato strategie umožní automobilce reagovat na regionální rozdíly v infrastruktuře a preferencích zákazníků.

Klíčové prvky strategie do roku 2030

  • Hybridní vozy (HEV): 5 modelů využívajících SKYACTIV Multi-Solution Scalable Architecture
  • Plug-in hybridy (PHEV): 5 modelů pro postupný přechod k elektrifikaci
  • Plně elektrické vozy (BEV): 3 modely na stávající platformě, další na dedikované EV architektuře po roce 2025
  • SKYACTIV-Z motor: Nová generace spalovacích motorů kombinovaných s elektrifikačními technologiemi

Globální kontext: Panasonic jako technologický lídr

Výběr Panasonic Energy jako partnera není náhodný. Do prosince 2023 dodala společnost přibližně 15 miliard lithium-iontových baterií pro elektromobily po celém světě, což odpovídá pohonu 3 milionů elektromobilů, bez jediného stažení vozidel kvůli problémům s bateriemi.

Panasonic připravuje pokročilou výrobu 4680 článků v první polovině fiskálního roku 2025, které nabízejí až 500% vyšší energetickou hustotu oproti současným technologiím. Tato technologie bude klíčová pro dosažení dojezdů přes 500 km u budoucích elektrických vozidel.

Zdroj: newsroom.mazda.com

Štítky

  • EV novinky
  • Mazda
  • Elektromobilita
  • Panasonic

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Konec tavení a chemikálií. BMW otevřelo první centrum, kde se baterie recyklují mechanicky
Představte si recyklaci baterií bez pecí žhavých na 1450 stupňů a bez nádrží plných agresivních chemikálií. Přesně to dnes začalo fungovat v bavorském Salchingu, kde BMW Group a společnost Encory spus...

BYD Dolphin Surf | zdroj: bydukmedia.com

BYD patentuje revoluční motor: Mění magnetický tok pro vyšší dojezd
Čínský gigant BYD zveřejnil čtyři patenty na pokročilý elektromotor s proměnným magnetickým tokem. Tato technologie slibuje výrazné zlepšení efektivity, zejména při vysokých rychlostech, což by mohlo ...

Baterie

Stejná velikost, o polovinu delší dojezd. Nové baterie bez grafitu míří k výrobcům aut
Americké firmy ohlásily zásadní posun ve vývoji baterií. Díky nové technologii dokázaly do stejně těžkého článku uložit výrazně více energie. Pro řidiče to znamená jediné: elektromobily by mohly ujet ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Shell otevírá svou síť: Partnerství s Hubject usnadní nabíjení v celé Evropě

Stát v dešti u nabíječky a marně stahovat další novou aplikaci je zážitek, na který chceme všichni zapomenout. Shell v prosinci 2025... >>

Průlom ve výrobě baterií s pevným elektrolytem: Linky na 8 GWh jsou realitou, BYD je blíž, než jsme čekali

Zapomeňte na sliby o vzdálené budoucnosti. Zatímco se svět upínal k laboratorním testům, dodavatel gigantu BYD potichu spustil první... >>

V Polsku skoro čtvrt milionu, v Česku nula. Jak se z nás stal evropský otloukánek elektromobility

Francie vyplatí na elektromobily až 142 500 Kč, Itálie 267 000 Kč, Německo chystá program s podporou 100 000 Kč. Přibližně 20 z 27 zemí... >>

Tesla FSD v plném proudu: Španělsko otevírá dveře autonomní jízdě bez dohledu

Tesla Full Self-Driving (Supervised) se v Evropě rozjíždí naplno. Španělsko se stalo průkopníkem s programem ES-AV, který umožňuje... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Saint-Brieuc, FranceLangueux, France
16 míst • 259 kW • ne-Tesla
La Seu d'Urgell, SpainLa Seu d'Urgell, Spain
10 míst • 150 kW • ne-Tesla
Soest, GermanySoest, Germany
7 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zella-Mehlis, GermanyZella-Mehlis, Germany
18 míst • 250 kW • ne-Tesla
Roma, Italy - NorthRoma, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.