Trh s elektromobily v Česku nabízí čím dál více zajímavých modelů. Mezi nimi zaujme i Renault Scenic. Mnohé možná překvapí, že Renault byl – společně s Teslou a Nissanem – jedním z prvních výrobců, kteří se výrazně zaměřili na elektromobilitu. Už v roce 2011 uvedl model Kangoo Z.E., o rok později následoval známější model Zoe. Od té doby uplynulo hodně času a Renault dnes nabízí hned několik elektrických vozů. Kromě modelu Scenic se nedávno objevil také Renault 5 E-Tech. Ale o tom třeba příště.
Prodejce značky Renault v Mělníku, společnost MK-Rent, spol. s r.o., nám umožnila krátce se seznámit s modelem Scenic E-Tech, který byl evropskou porotou zvolen Autem roku 2024. V showroomu byl k vidění také nový elektromobil Renault 5 a samozřejmě i řada vozů se spalovacími motory.

Scenic E-Tech: skutečně rodinný elektromobil
Už před samotnou testovací jízdou a letmým pohledem na parametry vozu je zřejmé, na koho Renault cílí – především na rodiny. A skutečně, v interiéru je dostatek prostoru. Zavazadlový prostor o objemu 545 litrů by měl běžné rodině plně vyhovovat. Příjemným překvapením je – na rozdíl od některých čínských značek – sklopná středová zadní sedačka, kterou lze využít například pro převoz lyží.
Přední pohon – nevýhoda?
Elektrická verze Renaultu Scenic nabízí pouze pohon předních kol. Není dostupná varianta s pohonem zadních ani všech kol. U elektromobilů s pohonem přední nápravy bývá častým problémem protáčení kol při prudkém rozjezdu. Byli jsme proto zvědaví, jak si s tím Renault poradí – a musíme říct, že velmi dobře. Za sucha se nám kola prakticky nepodařilo protočit. Dle našeho názoru je to vykoupeno mírně pomalejší akcelerací z 0 na 100 km/h – konkrétně 7,9 sekundy. Auto záměrně zrychluje plynuleji, aby nedocházelo k prokluzu.
Infotainment
Pokud si zakládáte na technických detailech, možná vás Scenic zklame. Nabízí sice základní informace, jako je průměrná spotřeba, ale chybí detailnější data o nabíjení, průběhu dobíjení nebo stavu baterie – alespoň během našeho testování jsme je nenašli.
Naopak velkým plusem je jednoduché ovládání bezpečnostních asistentů. Můžete si předem nastavit svůj uživatelský profil, deaktivovat zvolené asistenty a nastavení uložit. Při dalších jízdách pak stačí dvojitě stisknout tlačítko u volantu a asistenti se deaktivují dle vašeho nastavení. Praktické řešení.
Renault se rozhodl vsadit na Android Auto a nemá vlastní infotainment. Upřímně – možná je to dobře. Víme, že vlastní systémy některých konkurenčních značek stále způsobují problémy. Nevýhodou však je, že Scenic nemá vlastní SIM kartu a tedy ani stálé připojení k internetu. Bez připojení přes telefon řidiče nebo spolujezdce tak nejsou dostupné funkce jako vzdálené spuštění topení. Aplikace také neumožňuje vůz vzdáleně uzamknout či nastartovat. Možná se to v budoucnu změní, pokud Renault přidá datové připojení.
Jízdní dojmy
Scenic E-Tech je velmi tichý – jak se od elektromobilu očekává. Jízda je pohodlná i na horších silnicích, vůz dobře tlumí nerovnosti a působí komfortně. V nastavení lze měnit i umělý zvuk vozu. Na výběr jsme viděli tři možnosti. Co se týče dynamiky, nejde o sportovní vůz – zrychlení 7,9 s je v segmentu elektromobilů spíše podprůměrné. Nám to ale nevadilo. I tak nabízí dostatečnou akceleraci pro běžné situace.
Interiér
V námi testované verzi byla přední sedačka u řidiče elektricky nastavitelná, u spolujezdce však nikoliv. Obě byly vyhřívané, vyhřívání zadních sedadel ale chybělo – a podle dostupných informací není dostupné ani v jiných verzích. To je škoda. Na druhou stranu je interiér prostorný a cestující na zadních sedadlech mají k dispozici USB porty pro nabíjení telefonů či tabletů.
Nevýhodou je, že po sklopení zadních sedadel nevznikne rovná plocha s kufrem, což znemožňuje například pohodlné přespání v autě.

Design zaujme
Hodnotit design je vždy trochu ošemetné, protože jde o silně subjektivní záležitost. Dá se však očekávat, že velké části zákazníků přijde vzhled vozu atraktivní. Nám osobně se Scenic velmi líbil – jeho moderní, až lehce futuristický a technický vzhled působí svěže a zároveň vyváženě.
V námi testované verzi byl interiér laděn do světlých odstínů, což působilo vzdušně a elegantně. K dispozici je ale i tmavší varianta, která může být praktičtější zejména pro rodiny s dětmi. Z vizuálního hlediska však pravděpodobně zaujme více právě světlý interiér.
Elektromobil ve své základní výbavě nabízí pouze tři základní barvy karoserie. Pokud však zvolíte vyšší výbavový stupeň, dostanete na výběr až ze 13 barevných variant – což potěší každého, kdo si chce vůz přizpůsobit svému vkusu.

Nabíjení a další specifikace
Rychlost nabíjení jsme bohužel neměli možnost ověřit. Papírově by měl Scenic E-Tech zvládnout až 150 kW, nicméně je třeba počítat s tím, že této hodnoty dosahuje pouze krátkodobě. Pozice nabíjecího portu je na straně spolujezdce vpředu. Což z našeho pohledu není ideální. Lépe je tomu vzadu nebo v čele vozu. Udávaný dojezd přes 600 km je velmi slušný – jízda z Prahy do Ostravy by tedy měla být možná bez nutnosti nabíjení. V zimních podmínkách se dá očekávat kratší reálný dojezd, nicméně i tak by měl vůz tuto trasu zvládnout.
Co si ještě zaslouží zmínit – i když to většině z vás zřejmě v praxi nepomůže – je hmotnost vozu. Patří totiž k nejlehčím elektromobilům ve své třídě: váha 1 842 kg je rozhodně zajímavá. Nižší hmotnost znamená nejen lepší dojezd, ale i nižší ekologickou zátěž.
A nakonec cena – kolik vlastně nový Scenic E-Tech stojí? Renault stanovil v Česku základní cenu na 1 085 000 Kč. Dobrá zpráva ale je, že už za tuto částku dostanete elektromobil s dojezdem WLTP přes 600 km. Nižší výbava tu neznamená menší baterii ani horší parametry. Konkurence přitom často začíná na úplně jiné cenové hladině.

Závěrečné hodnocení elektromobilu Scenic je spíše pozitivní. Byl jsem překvapen, že Renault myslí na neduhy současné doby – a možnost vypnout asistenty jediným tlačítkem je velké plus. Elektromobil je levnější než konkurence a nižší cena není vykoupena kratším dojezdem ani slabším motorem, ale nižší výbavou. Pokud někdo hledá hlavně automobil, a ne počítač na kolech, může to být dobrá volba. Jako rodinné auto se neztratí a dokázal bych si jej představit i v té naší. Osobně mi však chybí možnost vzdáleného ovládání vozu.
Fotografie




