Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Šéf Fordu řídil půl roku čínské auto. „Nejpokořující věc v životě"

Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com
Foto: Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 2 Prosinec, 2025
Ředitel Fordu Jim Farley během posledních měsíců osobně testoval nejlepší čínské elektromobily a jeho závěr je jednoznačný: technologicky jsou „daleko pokročilejší" než západní konkurence. Farley si dokonce nechal dovézt Xiaomi SU7 z Šanghaje do Chicaga a po šesti měsících testování ho nechce vrátit. Ford nyní radikálně mění přístup k vývoji elektromobilů.

Jim Farley, generální ředitel Fordu, v nedávném rozhovoru pro argentinský deník La Nación prohlásil, že Ford „nemůže promeškat Čínu" stejně jako kdysi vynechal Japonsko a Jižní Koreu. Během posledního roku podnikl šest až sedm cest do Číny, kde osobně testoval tamní elektromobily.

„Je to nejpokořující věc, jakou jsem kdy viděl," uvedl Farley na červencovém Aspen Ideas Festival. „Jejich náklady, kvalita vozidel je daleko lepší než to, co vidím na Západě. Jsme v globální konkurenci s Čínou a nejde jen o elektromobily."

Xiaomi SU7: Elektromobil, který Farley nechce vrátit

Jedním z vozů, které Farley nejvíce zaujaly, je Xiaomi SU7 – elektrický sedan od společnosti známé především mobilními telefony. Ford si nechal dovézt jeden exemplář z Šanghaje do Chicaga a Farley ho osobně řídí již šest měsíců.

„Všichni mluví o Apple Car, který je nyní zrušený, ale auto od Xiaomi jezdí dnes a je fantastické," řekl Farley v podcastu Fully Charged. Xiaomi podle něj prodává 10 až 20 tisíc aut měsíčně a má vyprodáno na šest měsíců dopředu.

Xiaomi SU7 se v Číně prodává za 215 900 až 299 900 juanů (cca 690 000 až 960 000 Kč), přičemž nejvýkonnější verze Max s pohonem všech kol disponuje výkonem 495 kW (673 koní) a dojezdem přes 800 kilometrů dle čínské normy CLTC. Základní model zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy, verze Max za pouhé 2,8 sekundy.

Co dělá čínské elektromobily tak speciální?

Podle Farleyho je hlavní výhodou čínských výrobců integrace technologií. V čínských elektromobilech se automaticky spáruje telefon při nastoupení do vozu, AI asistent podobný ChatGPT ovládá navigaci i zábavu a systém rozpoznávání obličeje přizpůsobí nastavení podle toho, kdo sedí v jakém sedadle.

„Huawei a Xiaomi jsou v každém autě," popsal Farley. „Nastoupíte a nemusíte párovat telefon. Automaticky se celý váš digitální život zrcadlí v autě. Máte AI společníka, se kterým si můžete povídat. Všechny platby jsou již nastavené, můžete si koupit lístky do kina."

Kromě softwaru Farley upozornil také na výrobní efektivitu. Když inženýři Fordu rozebrali Tesla Model 3 a čínská vozidla, zjistili, že Ford Mustang Mach-E obsahuje téměř o 1,6 kilometru více kabeláže než Model 3 – známka neefektivity, která zvyšuje náklady.

Čína ovládá 70 % globální produkce elektromobilů

Číňané mají v elektromobilitě dominantní postavení. Sedmdesát procent všech elektromobilů na světě se vyrábí v Číně. BYD, největší čínský výrobce elektromobilů, prodává model Seagull za necelých 10 000 dolarů (asi 230 000 Kč) na domácím trhu.

„Jejich výrobní přebytek vytvořil exportní sílu," vysvětluje Farley ekonomickou výhodu čínských výrobců, kteří dostávají masivní státní podporu a mají za sebou 20 let zkušeností s vývojem elektromobilů.

Šokující zjištění od CFO: „Jsou před námi"

Začátkem roku 2023 odcestoval Farley společně s CFO Johnem Lawlerem do Číny, aby otestovali elektrické SUV od společnosti Changan Automobile, s níž má Ford společný podnik. Po zkušební jízdě Lawler Farleymu řekl: „Jime, tohle není jako dřív. Tihle kluci jsou před námi."

Farley následně označil čínskou konkurenci jako „existenční hrozbu" pro Ford. „Jako CEO společnosti, která měla problémy konkurovat Japoncům a Jihokorejcům, musíme tento problém vyřešit," prohlásil.

Fordův plán: Tajný tým a levné elektromobily

Jako reakci na čínskou konkurenci Farley před třemi lety vytvořil „skunkworks" tým v Jižní Kalifornii, který pracuje zcela odděleně od hlavních operací Fordu v Dearbornu. Tým vede Alan Clarke, bývalý hlavní inženýr Tesly na modelech Y a Model 3.

Cílem je vytvořit „Model T" – dostupný elektromobil s cenou kolem 30 000 dolarů (asi 690 000 Kč), který by měl být ziskový. První vozidlo na nové platformě bude středně velký pickup, který má dorazit v roce 2027.

„Když se Henry Ford rozhodl demokratizovat V8 v roce 1932, vzal 10 lidí a oni opustili společnost. Umístil je do Greenfield Village a vyvinuli 20 nebo 30 různých verzí V8, než se usadili na jedné," řekl Farley. Moderní tým následuje stejnou strategii.

Doug Field: „Vaše systémy jsou 25 let nekonkurenceschopné"

V roce 2021 Ford najal Douga Fielda, který pracoval na Tesle Model 3, automobilovém projektu Apple a raném vývoji Segway. Field Farleymu řekl, že interní inženýrské systémy Fordu jsou „25 let nekonkurenceschopné".

Zastaralé IT, CAD nástroje a systémy pro uvolňování dílů jsou podle Farleyho „zátěží" proti výrobcům jako BYD, jejichž efektivita a integrace softwaru se staly průmyslovým standardem. Nový tým v Long Beach dokázal snížit počet dílů o 20 % a eliminovat více než 1 200 metrů kabeláže oproti typickým elektromobilům první generace.

Model e: Ztráty miliard dolarů

Přes ambiciózní plány čelí Ford masivním ztrátám ve své divizi elektromobilů Model e. V roce 2024 divize ztratila 5,1 miliardy dolarů (asi 117 miliard Kč), což je více než 4,7 miliardy v roce 2023. Pro rok 2025 Ford očekává ztráty ve výši 5 až 5,5 miliardy dolarů.

„Můj étos je řešit nejtěžší problémy co nejrychleji, někdy na veřejnosti, protože je tak vyřešíte rychleji," vysvětlil Farley svou strategii transparentnosti. „Nemůžeme od elektromobilů jen tak odejít, nejen kvůli USA, ale pokud chceme být globální společnost, nehodlám to jen tak přenechat Číňanům."

Přestože divize Model e je ztrátová, Ford v roce 2024 dosáhl celkových tržeb 185 miliard dolarů, což je jeho historické maximum. Zisky z prodeje vozů se spalovacími motory a flotil pro firmy vyrovnaly ztráty z elektromobilů.

Rozhovor s CEO Fordu | La Nacion

Má Ford naději?

Farleyho přístup je přinejmenším poctivý a realistický. Místo popírání problému otevřeně přiznává technologický náskok čínských konkurentů a aktivně hledá řešení. Vytvoření specializovaného týmu v Kalifornii, najímání špičkových talentů z Tesly a ostatních elektromobilových značek a důraz na radikální zjednodušení konstrukce ukazují, že Ford problém bere vážně.

Klíčové bude, zda dokáže dodržet termín uvedení dostupného pickupu v roce 2027 a zda skutečně dokáže vyrobit ziskový elektromobil za 30 000 dolarů. Ford investuje 5 miliard dolarů do dvou závodů na výrobu dostupných elektromobilů a baterií LFP (lithium-železo-fosfát) v Michiganu.

Farleyho strategie je jasná: poučit se z chyb, benchmarkovat nejlepší konkurenci a rychle adaptovat. Otázkou zůstává, zda 122 let staré automobilce stačí čas na tento přerod v době, kdy čínští výrobci již dosáhli masové produkce technologicky vyspělých a cenově dostupných elektromobilů.

Závěr: Realismus místo popírání

Jim Farley dělá to, co by měl dělat každý odpovědný generální ředitel automobilky – otevřeně hodnotí konkurenci, přiznává vlastní slabiny a aktivně pracuje na jejich odstranění. Jeho osobní testování čínských elektromobilů a veřejné přiznání jejich technologického náskoku je osvěžující projev realismu v průmyslu, kde tradiční výrobci často bagatelizují konkurenci z Asie.

Zda Ford dokáže svůj odstup dohnat, ukáže až za několik měsíců, kdy má představit výsledky práce kalifornského týmu. Jedno je však jisté – ignorování čínské konkurence by pro Ford znamenalo existenční krizi, jak sám Farley varuje.

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Ford
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

GWM ORA 03 | zdroj: gwm-motor.de

Čínský gigant GWM plánuje evropskou továrnu na 300 tisíc aut ročně
Great Wall Motors vyhlíží lokality pro svou první evropskou továrnu s kapacitou 300 tisíc vozů ročně do roku 2029. Čínský výrobce zvažuje především Španělsko a Maďarsko jako možné destinace pro tuto s...

Subaru Solterra 2026 | media.subaru.com

Když prodejce neví, co prodává: Příběh o Subaru Solterra a problém s elektromobily v autosalonech
Zákazník v autosalonu se zeptal, zda Subaru Solterra má jízdu na jeden pedál. Prodejce ho odbyl povýšeně: "Auto má dva pedály." Incident odhaluje problém, který registrujeme i v českých autosalonech –...

Elektromobil a čistá energie

Sinopec a LG Chem sází na sodíkové baterie: Čínský trh poroste o 2900 %
Čínský energetický gigant Sinopec a jihokorejský chemický lídr LG Chem spojují síly v ambiciózním projektu vývoje klíčových materiálů pro sodíkové iontové (Na-Ion) baterie. Tato spolupráce má urychlit...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

O elektromobily není zájem? Ano na Marsu, v Evropě však stoupá prodej o 34 %

Říjen 2025 přepsal pravidla evropského automobilového trhu. Škoda Elroq se stala nejprodávanějším elektromobilem kontinentu a poprvé v... >>

Hamburský přístav osvobozuje elektro-kamiony od časových slotů

Hamburský přístav a logistika (HHLA) ruší pro elektrické nákladní vozy povinnost dodržovat přesné časové sloty při odbavování.... >>

Proč Tesla zvládla software za 5 let a tradiční automobilky selhávají dekádu

GM tratil 10 miliard dolarů na Cruise a projekt skončil. Ford ztratil 2,7 miliardy na Argo AI. Tesla mezitím posílá bezdrátové aktualizace od... >>

Solid-state Li-S baterie z Fraunhoferu: Dvojnásobná energie a dojezd přes 1000 km?

Vědci z Fraunhoferova institutu IWS v Drážďanech dosáhli zásadního pokroku ve vývoji lithium-sulfurových (Li-S) baterií. Jejich inovativní... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Telgate, ItalyTelgate, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lagord, FranceLagord, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Varazze, ItalyVarazze, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Plzeň, Czech RepublicPlzeň, Czech Republic
6 míst • 150 kW • ne-Tesla
Ferrybridge, UKKnottingley, United Kingdom
18 míst • 250 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.