Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Tajemství levnější Tesly Y odhaleno: Nízká cena si vyžádá oběti. Vyplatí se?

Ilustrační foto - Tesla Model Y - zdroj: https://www.tesla.com/en_au/
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Září, 2025
Tesla Model Y je celosvětově nejprodávanějším automobilem a jeho popularita v Česku byla značná. Zprávy o chystané, cenově dostupnější verzi proto vyvolávají značný rozruch. Podle informací, které unikly v souvislosti s modernizací známou jako „Projekt Juniper“, se zdá, že Tesla připravuje strategii, jak tento klíčový model nabídnout ještě širšímu okruhu zákazníků. Klíčovou otázkou však zůstává: jakých kompromisů se dočkáme a co přesně bude nižší cena pro koncového zákazníka znamenat?

Kde se bude šetřit? Klíčem jsou baterie a výroba

Základem pro snížení výrobních nákladů, a tedy i prodejní ceny, je několik klíčových inovací a strategických změn. Nejde o jediný zázračný krok, ale o soubor optimalizací napříč celým výrobním procesem. Podle dostupných informací se Tesla zaměří především na dvě oblasti.

První a nejdůležitější je přechod na levnější typ bateriových článků. Základní verze modernizovaného Modelu Y by měla využívat LFP baterie (lithium-železo-fosfátové). Tyto baterie jsou výrazně levnější na výrobu, protože neobsahují drahý a kontroverzní kobalt. Mají také delší životnost co do počtu nabíjecích cyklů. Na druhé straně mají i své nevýhody – především nižší energetickou hustotu, což se může projevit mírně kratším dojezdem. Zároveň jsou citlivější na nízké teploty, což může v zimních měsících znamenat pomalejší nabíjení a znatelnější pokles dojezdu.

Druhou oblastí je samotná výroba. Tesla je průkopníkem v metodě Gigacasting, což je odlévání velkých částí karoserie z jednoho kusu hliníku. Tím se dramaticky snižuje počet jednotlivých dílů, robotické práce a času potřebného na montáž. Očekává se, že v rámci projektu Juniper bude tato technologie dále zdokonalena, což přinese další výrobní úspory.

Interiér a výbava: Očekávejte chytré kompromisy

Zatímco exteriér vozu projde spíše evolučními změnami v designu světel a nárazníků po vzoru modernizovaného Modelu 3, v interiéru lze očekávat viditelnější úspory. Je pravděpodobné, že základní, nejlevnější varianta Modelu Y nabídne jednodušší materiály. Prémiové dřevěné obložení může být nahrazeno kvalitní textilií a některé prvky výbavy, jako je ambientní osvětlení nebo část reproduktorů prémiového audiosystému, mohou být dostupné jen za příplatek nebo ve vyšších verzích.

Tesla je také známá svým přístupem k softwarově uzamčeným funkcím. Je tedy možné, že některé funkce (například vyhřívání zadních sedadel nebo pokročilejší funkce autopilota) budou ve voze hardwarově přítomny, ale pro jejich aktivaci bude nutné zaplatit dodatečný poplatek. To automobilce umožňuje nabízet nižší základní cenu a zároveň si otevřít dveře k dalším příjmům.

Obrázek
Dan

Věděli jste, že

Tesla v roce 2024 dosáhla milníku 60 000 instalovaných Superchargerů po celém světě, čímž upevnila svou pozici nejrozsáhlejší sítě rychlonabíjecích stanic pro elektromobily.

Pokud se vám článek líbil, můžete jej na konci článku sdílet pomoci lišty. Děkujeme za podporu!

Co to znamená pro trh a zákazníky?

Uvedení cenově dostupnějšího Modelu Y není jen snahou o vyšší prodeje. Je to strategická odpověď na sílící konkurenci, zejména ze strany čínských automobilek, které na evropský trh vstupují s agresivně naceněnými elektromobily. Tlak na snižování cen je obrovský a Tesla si potřebuje udržet své dominantní postavení.

Pro českého zákazníka je to dobrá zpráva. Tento oblíbený elektromobil se stane dostupnějším. Bude však klíčové, aby si každý zájemce pečlivě zvážil, jaké kompromisy je ochoten akceptovat. Pro řidiče, kteří denně nenajedou stovky kilometrů a vůz nabíjejí primárně doma, nemusí mírně kratší dojezd LFP baterie představovat žádný problém. Naopak, nižší pořizovací cena pro ně bude rozhodujícím faktorem.

Modernizovaný a levnější Tesla Model Y tak má potenciál dále akcelerovat přechod k elektromobilitě a hlavně pomoci Tesle s prodeji hlavně v Evropě. Nenabídne sice žádné převratné technologie, ale jeho síla bude v chytře vyváženém poměru ceny, užitné hodnoty a image značky, která je stále pro mnoho lidí synonymem elektromobilu.

Zdroj: insideevs.com, recurrentauto.com

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínský Leapmotor B10 přijíždí do Evropy za 29 900 eur: Dokáže ohrozit konkurenci svou výbavou a cenou?

Čínská automobilka Leapmotor ve spolupráci se Stellantisem představí 8. září 2025 na autosalonu IAA Mobility v Mnichově svůj kompaktní... >>

Čínský Leapmotor Lafa 5 odhaluje design: Nový elektrický rival VW ID.3 míří do Evropy

Čínská automobilka Leapmotor odhalila nový elektrický hatchback Lafa 5, který zamíří v roce 2026 na český trh prostřednictvím dealerské... >>

Převrat: podle studie Evropané chtějí radši čínská než americká auta

Bomba v autoprůmyslu: První studie 2025 odhaluje, že Evropané preferují čínské vozy (47%) před americkými (44%). BYD +311%, MG porazila... >>

3019 koní a 472 km/h: Čínský elektromobil předstihl Rimac i Bugatti

Svět automobilů má nového krále rychlosti. Čínský elektrosupersport YANGWANG U9 Track Edition dosáhl na německém okruhu ATP rekordní... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Strasbourg, FranceOstwald, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Aosta, Italy - off highwayPollein, Italy
6 míst • 150 kW • ne-Tesla
Törökbálint, HungaryTörökbálint, Hungary
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Villedieu-les-Poêles-Rouffigny, FranceVilledieu-les-Poêles-Rouffigny, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eging am See, GermanyEging am See, Germany
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Muratpaşa Antalya, TürkiyeAntalya, Turkey
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oberhausen, Germany - Bero ZentrumOberhausen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ringsheim, GermanyRingsheim, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Lagonegro, ItalyLagonegro, Italy
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.