Co je Tesla Multipass?
Ve své podstatě je Tesla Multipass roamingová služba. Jejím cílem je umožnit řidičům vozů Tesla nabíjet na stanicích jiných provozovatelů bez nutnosti zakládat si nové účty, stahovat další aplikace nebo si pořizovat extra nabíjecí čipy. Celý proces – od nalezení stanice přes spuštění nabíjení až po platbu – probíhá přes jediný účet a aplikaci, kterou už majitelé Tesly znají a používají.
Není to jen další roaming? V Česku už to přece máme
Tato otázka je naprosto na místě. Zkušení elektromobilisté v České republice jsou zvyklí používat roamingové služby od velkých energetických společností, jako je ČEZ nebo PRE. S jedním čipem dnes můžete nabíjet na stovkách stanic různých značek a na konci měsíce obdržíte jedno souhrnné vyúčtování. V tomto základním principu tedy Multipass nepřináší nic převratného.
Rozdíl, a tedy i klíč k pochopení inovace Tesly, nespočívá v tom, co služba dělá, ale jak to dělá.
Skutečná inovace se skrývá v detailech
Zatímco stávající roamingová řešení jsou funkční, vyžadují samostatnou aplikaci a fyzický čip. Tesla jde o krok dál díky hluboké integraci do svého ekosystému. Zde jsou tři hlavní výhody:
- Plná integrace s navigací a vozem: Nabíječky třetích stran v síti Multipass se zobrazí přímo v navigaci vozu. Systém s nimi dokáže plánovat trasu a co je nejdůležitější – automaticky předehřeje baterii před příjezdem. Tím zajistí maximální možnou rychlost nabíjení a zkrátí čas strávený na stanici. Tuto funkci žádné externí řešení nenabízí. Nebo min. o něm nevíme.
- Jeden účet, nulová administrativa: Majitel Tesly nemusí provádět žádnou novou registraci. Služba se automaticky aktivuje na jeho stávajícím účtu Tesla, kde má již uloženou platební metodu pro Superchargery. Odpadá tak veškerá administrativa.
- Žádné fyzické karty a čipy: K autorizaci nabíjení slouží buď přímo aplikace Tesla v telefonu, nebo stávající klíčová karta od vozu. Není třeba nosit v peněžence další plastové kartičky.
Cena: Rozhodující faktor, který zatím neznáme
A zde se dostáváme k největší neznámé, která rozhodne o úspěchu celé služby. Pohodlí a dokonalá integrace jsou skvělé, ale většina uživatelů se bude rozhodovat podle ceny. Tesla zatím oficiálně nesdělila, jak bude cenotvorba vypadat. Víme jen, že ceny se budou lišit podle konkrétního provozovatele nabíječky.
Zůstává nezodpovězeno, zda si Tesla k ceně provozovatele přidá vlastní přirážku za zprostředkování. Pokud budou ceny přes Multipass výrazně vyšší než při použití čipu od lokálního poskytovatele, mnoho řidičů pravděpodobně zůstane u svých stávajících, i když méně pohodlných, řešení.
Závěr: Příslib pro budoucnost, který musí obstát v realitě
Tesla Multipass není revolucí v konceptu roamingu, ale je významnou evolucí v jeho uživatelském provedení. Příslib absolutně bezproblémového, plně integrovaného nabíjení kdekoliv v Evropě je obrovským lákadlem. Zda se tento příslib naplní a stane se standardem, však bude záviset na jediném faktoru – zda bude cena za toto prémiové pohodlí pro zákazníky přijatelná.