Závěrečná fáze testování před premiérou
Pouhých několik měsíců před světovou premiérou projíždějí téměř sériově připravené prototypy ID. Polo finální testovací kilometry v různých regionech celého světa. Německá automobilka se zaměřuje na dosažení nejvyšší kvality, doladění detailů a optimalizaci jízdních vlastností, jak informuje oficiální tisková zpráva Volkswagenu.
"ID. Polo představuje začátek nové generace Volkswagenu: s čerstvým designem, intuitivním ovládáním, špičkovou kvalitou a prvotřídními jízdními vlastnostmi – a konečně opět s pořádným jménem," uvedl Thomas Schäfer, člen představenstva Volkswagen AG a výkonný ředitel značky Volkswagen. "Se vstupní cenou od 25 000 eur zpřístupňujeme elektromobilitu mnoha lidem v Evropě. A to je teprve začátek: v roce 2026 uvedeme šest nových elektrických modelů – všechny stoprocentně Volkswagen!"
Nástupce po 50 letech: První ID s klasickým názvem
ID. Polo se stává prvním modelem elektrické rodiny ID, který nese zavedené jméno Volkswagenu. Návrat ke klasické nomenklatuře přichází téměř 50 let po představení prvního Pola a má za cíl posílit vazbu zákazníků na značku. Model přináší nový designový jazyk "Pure Positive" od šéfdesignéra Andrease Mindta.
Přestože má ID. Polo rozměry srovnatelné s klasickým Polem postaveným na platformě MQB (délka 4 053 mm, šířka 1 816 mm, výška 1 530 mm), díky kompaktním elektromotorům platformy MEB+ nabízí výrazně více prostoru. Cestující v interiéru získají extra 19 mm prostoru na délku, což je obzvláště znatelné vzadu. Zavazadlový prostor narostl o 24 procent – z původních 351 na 435 litrů, po sklopení zadních sedadel pak na 1 243 litrů.
Čtyři úrovně výkonu a dvě chemie baterií
Při jarním debutu v roce 2026 bude ID. Polo k dispozici ve třech výkonových úrovních: 85 kW (116 k), 99 kW (135 k) a 155 kW (211 k). Sportovní verze ID. Polo GTI s výkonem 166 kW (226 k) dorazí později v průběhu roku.
Slabší verze 85 kW a 99 kW budou standardně osazeny 37kWh (netto) LFP baterií (lithium-železo-fosfát), která podporuje nabíjení až 90 kW na stejnosměrných rychlonabíječkách. Vyšší výkonové verze 155 kW a 166 kW budou poháněny 52kWh (netto) NMC baterií (nikl-mangan-kobalt) s PowerCo unifikovaným článkem, která umožní dojezd až 450 kilometrů a nabíjení rychlostí až 130 kW DC, uvádí portál Electrive.
Nová platforma MEB+ snižuje náklady
ID. Polo je prvním modelem, který využívá vylepšenou platformu MEB+ s čistě předním náhonem. Zcela nový, vysoce účinný elektrický pohon snižuje složitost, počet komponent i hmotnost – parametry, které umožňují Volkswagenu snížit výrobní náklady i spotřebu.
Klíčové moduly zahrnují vysoce účinný elektromotor Volkswagenu nejnovější generace označený jako APP 290 (podle jmenovitého točivého momentu 290 Nm). Ploše do podvozku je integrována nová generace baterie PowerCo s technologií cell-to-pack. Ta eliminuje mezikrok přes modulová pouzdra a kombinuje články přímo do akumulátorového paketu – čímž snižuje cenu, instalační prostor a hmotnost a zároveň zvyšuje hustotu energie přibližně o 10 procent.
Pokročilé asistenční systémy nové generace
S platformou MEB+ se do ID. Polo dostávají nejen nejnovější technologie elektrického pohonu, ale také asistenční systémy nové generace. Patří mezi ně výrazně vylepšený Travel Assist: systém může umožnit asistované bočné a podélné vedení a asistované změny jízdního pruhu na dálnicích. Travel Assist v ID. Polo poprvé nabídne také rozpoznávání světelných signálů a značek stop.
Konkurenční boj o cenově dostupné elektromobily
ID. Polo vstupuje na trh v době, kdy se segment cenově dostupných elektromobilů pod 25 000 eur významně rozrůstá. Hlavním konkurentem se stává Renault 5 E-Tech, který se od uvedení na trh v roce 2024 stal jedním z nejúspěšnějších elektromobilů v Evropě a získal titul Auto roku 2025.
Francouzský model nabízí vstupní cenu od 24 990 eur a podle dat z prvního pololetí 2025 se stal nejprodávanějším elektromobilem pro soukromé kupce v Evropě s více než 15 000 prodanými kusy pouze v prvních pěti měsících roku 2025.
Mezi další konkurenty patří Hyundai Inster, který se stal nejprodávanějším elektromobilem v Německu v kategorii pod 25 000 eur, Citroën e-C3, Fiat Grande Panda nebo nadcházející Škoda Epiq a Cupra Raval, které rovněž využijí platformu MEB+.
Evropská výroba a široká ofenziva elektromobilů
Vývoj ID. Polo je kolaborativním projektem v rámci Brand Group Core: vedení projektu se ujala divize SEAT & CUPRA, design vznikl v designovém centru Volkswagenu ve Wolfsburgu. Klíčové technologie – jako software, asistenční systémy, pohon, podvozek a řízení – pocházejí z platformy MEB+ od Volkswagenu. ID. Polo se bude vyrábět v závodě SEAT & CUPRA v Martorellu ve Španělsku.
Model je prvním ze čtyř nových elektrických vozů Volkswagenu v segmentu malých a kompaktních elektromobilů, které dorazí od roku 2026. Následovat budou elektrické SUV ID. Cross a menší ID.1. Celkem plánuje Volkswagen v roce 2026 uvést šest nových elektrických modelů.
Demokratizace elektromobility
S cenovou hladinou 25 000 eur se ID. Polo řadí mezi klíčové modely pro demokratizaci elektromobility v Evropě. Podle analýzy Mezinárodní energetické agentury (IEA) se v roce 2024 cenové rozdíly mezi elektromobily a spalovacími vozy v segmentu malých aut v Evropě pohybovaly kolem 45 procent. Příchod nové vlny cenově dostupných modelů od Volkswagenu, Renaultu, Hyundai a dalších výrobců má tento rozdíl dále snížit.
"Do konce roku 2026 se očekává uvedení téměř deseti modelů bateriových elektromobilů s cenou pod 25 000 eur na evropský trh," uvádí zpráva IEA. Standardizace platforem, sdílení baterií a zjednodušení komponent jsou klíčovými faktory pro snižování výrobních nákladů.
Světová premiéra na jaře 2026
Oficiální světovou premiéru absolvuje ID. Polo na jaře 2026, s následným začátkem prodeje v evropských zemích. Ceny pro jednotlivé trhy budou upřesněny před samotným uvedením na trh. V České republice lze vzhledem k evropské cenové hladině a historickým cenovým poměrům očekávat vstupní cenu kolem 625 000 Kč bez dotací.
Volkswagen tak vsadil na kombinaci osvědčeného jména, moderních technologií a konkurenceschopné ceny. Zda se strategie německé automobilky osvědčí, ukáže reakce zákazníků po zahájení prodeje v prvním pololetí příštího roku.