472,41
3 019
1 200
Elektromobilita právě překonala další významnou hranici. Čínský elektrosupersport YANGWANG U9 Track Edition se stal nejrychlejším elektromobilem světa poté, co dosáhl rychlosti 472,41 km/h na testovacím okruhu ATP v německém Papenburgu. Tento úspěch přepisuje dosavadní představy o možnostech elektrických pohonů a posouvá hranice udržitelné mobility do nových dimenzí.
Rekordní jízda v číslech a datech
Rekord byl stanoven 8. srpna 2025 německým profesionálním závodníkem Marcem Bassengem, který již v roce 2024 držel předchozí rychlostní rekord pro elektromobily. Po dokončení testu Basseng uvedl: „Loni jsem si myslel, že jsem dosáhl vrcholu. Nikdy jsem nečekal, že tak brzy překonám svůj vlastní rekord – ale tady jsme, na stejném okruhu, s novými technologiemi, které to umožnily."
Loni jsem si myslel, že jsem dosáhl vrcholu. Nikdy jsem nečekal, že tak brzy překonám svůj vlastní rekord – ale tady jsme, na stejném okruhu, s novými technologiemi, které to umožnily.
Předchozí rekord držel Basseng se svým výkonem z roku 2024, kdy na stejném okruhu dosáhl s vozem Aspark SP600 rychlosti 438,7 km/h. Nový výkon YANGWANG U9 Track Edition tak představuje nárůst o více než 33 km/h.
Technické specifikace rekorďáka
YANGWANG U9 Track Edition je postavený na stejné platformě e4 a základní technické architektuře DiSus-X jako standardní model U9 prodávaný v Číně. Klíčové jsou však jeho výkonové specifikace:
- Pohon: Čtyři elektromotory s celkovým výkonem 3 019 koní
- Elektrická architektura: První sériově vyráběná 1200V ultra-vysokonapěťová platforma na světě
- Termální management: Optimalizovaný systém pro extrémní podmínky
- Aerodynamika: Volitelný karbonový přední splitter již v sériové výrobě
Pneumatiky vyvinuté speciálně pro rekord
Pro zvýšení výkonu a odolnosti pneumatik za extrémních jízdních podmínek navázal YANGWANG spolupráci s firmou Giti Tire na vývoji speciálních polodrážkovaných pneumatik určených pro okruhovou jízdu. Tyto vysoce výkonné pneumatiky obsahují optimalizované materiály směsi a speciální vzor dezénu, zatímco inovativní drážkování na rozhraní kolo-ráfek ve spojení s vysoce viskózním mazivem minimalizuje relativní prokluzování mezi pneumatikou a ráfkem během tvrdého zrychlování nebo brzdění.
Evoluce rychlostních rekordů elektromobilů
Rimac Nevera - 412 km/h
Chorvatský hypersport stanovil první oficiální rychlostní rekord pro sériové elektromobily.
Aspark SP600 - 438,7 km/h
Japonský prototyp překonal rekord Rimaca o více než 26 km/h na okruhu ATP v Papenburgu.
YANGWANG U9 Track Edition - 472,41 km/h
Čínský elektrosupersport překonal dosavadní rekord o více než 33 km/h na stejném okruhu.
YANGWANG: Luxusní elektromobilita od BYD
YANGWANG je vysoká podznačka skupiny BYD, která se zaměřuje na prémiové elektromobily s revolučními technologiemi. Model U9 byl uveden na čínský trh 25. února 2024 s výchozí cenou 1,68 milionu jüanů (přibližně 5 mil. Kč).
Standardní U9
- Výkon: 4 motory po 240 kW (960 kW celkem)
- Síla: 1 288 koní a 1 680 Nm
- Zrychlení: 0-100 km/h za 2,36 sekundy
Track Edition
- Výkon: 2 250 kW (na rozdíl od standardních 960 kW)
- Síla: 3 019 koní
- Maximální rychlost: 472,41 km/h (ověřeno)
Testovací okruh ATP Papenburg
Rekord byl stanoven na účelově postavené testovací dráze po pečlivé přípravě. Okruh ATP v německém Papenburgu se stal klíčovým místem pro testování rychlostních rekordů elektromobilů. Tento masivní 12,3 kilometrový ovál v Dolním Sasku je vybaven VBOX měřením času a palubní kamerou pro potvrzení rychlosti.
Na konci léta 2025 se tak YANGWANG U9 Track Edition zařadil mezi nejrychlejší automobily světa, přičemž překonal dokonce i Koenigsegg Agera RS. Zajímavé je, že rekord byl dosažen při zachování kontroly a stability vozidla i při těchto extrémních rychlostech.
Související články: Přečtěte si více např. Xiaomi překvapuje svět elektromobilů: Rekord na Nürburgringu a bleskové prodeje nebo z jiného soudku Nio Firefly: Nejbezpečnější malý vůz v čínských crash testech.
Zdroje: BYD Official Press Release, Electric Cars Report, Electrive