Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

BMW získává výhodu: Solid-state baterie nabije za 9 minut

Elektromobil a baterie
Foto: Elektromobil a baterie
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 3 Listopad, 2025
Jihokorejský výrobce baterií Samsung SDI oznámil 31. října 2025 podpis trilaterální dohody s německou automobilkou BMW a americkou společností Solid Power na validačním projektu baterií v pevném stavu. Společnosti spojují své komplementární expertízy v oblasti výroby článků, konstrukce automobilů a vývoje materiálů s cílem přiblížit tuto technologii k masové komercionalizaci.

Rozdělení rolí v trilaterálním partnerství

Podle oficiální tiskové zprávy Samsung SDI bude jihokorejská společnost dodávat bateriové články v pevném stavu s využitím sulfidového pevného elektrolytu vyvinutého společností Solid Power. BMW následně vyvine moduly a balíky baterií a provede demonstrační testování v testovacích vozidlech nové generace.

Baterie v pevném stavu používají pevné elektrolyty namísto kapalných, které jsou běžné v konvenčních lithium-iontových bateriích. To umožňuje vyšší energetickou hustotu a zlepšenou bezpečnost – pevný elektrolyt není hořlavý, na rozdíl od kapalného, což výrazně snižuje riziko požáru.

Dlouholeté partnerství Samsung SDI a BMW

Spolupráce mezi Samsung SDI a BMW není nová. Jak uvádí The Korea Herald, BMW vybralo Samsung SDI jako svého partnera pro baterie již v roce 2009. Nyní se toto dlouholeté partnerství rozšiřuje do nové oblasti – technologie solid-state baterií.

BMW již v květnu 2025 testovalo prototypové solid-state články od Solid Power ve vozu BMW i7. Současná spolupráce se Samsung SDI však přesouvá fokus od čistě funkčních testů k článkům vyráběným velkosériovým výrobcem s perspektivou další komercializace.

Samsung SDI: Od pilotní výroby k masové produkci

Samsung SDI zahájilo výstavbu pilotní výrobní linky v březnu 2023 ve svém výzkumném centru v jihokorejském Suwonu – první svého druhu v zemi. Podle informací společnosti byla výroba prototypů zahájena na konci roku 2023 a vzorky jsou aktuálně testovány ve spolupráci s více zákazníky.

Jak uvádí electrive.com z března 2024, Samsung SDI plánuje zahájit masovou výrobu solid-state baterií v roce 2027 s cílovou energetickou hustotou 900 Wh/l, což představuje o 40 procent vyšší hodnotu než současné prizmatické články společnosti. Samsung SDI rovněž pracuje na technologii anode-less, která umožňuje ještě vyšší kapacitu katody.

Solid Power a sulfidová technologie

Americká společnost Solid Power, sídlící v Coloradu, se specializuje na vývoj sulfidových pevných elektrolytů. Podle oficiálního prohlášení společnosti poskytne Samsung SDI sulfidový pevný elektrolyt, který bude integrován do separátoru nebo katolytu a použit k výrobě článků, v souladu s dohodnutými technickými požadavky.

"Naše technologie pevných elektrolytů je navržena pro stabilitu a vodivost. Spoluprací s globálními lídry v automobilovém průmyslu a bateriových inovacích se snažíme přiblížit technologii solid-state baterií k široké adopci," uvedl John Van Scoter, prezident a generální ředitel Solid Power.

Kontext: Závod o komercializaci solid-state baterií

Samsung SDI není jediným hráčem v závodě o komercializaci solid-state baterií. Japonská Toyota potvrdila na Tokyo Motor Show 2025 svůj záměr uvést na trh první vozidlo s solid-state baterií v letech 2027-2028. Toyota slibuje dojezd přes 1 000 kilometrů a nabíjení z 10 na 80 procent za pouhých 10 minut.

Nissan postavil pilotní výrobní linku ve Yokohamě a plánuje komerční výrobu v roce 2028-2029. Čínští giganti BYD a CATL cílí na období kolem roku 2027-2030. Volkswagen spolupracuje s QuantumScape, zatímco Stellantis testuje semi-solid-state články od Factorial Energy.

Podle analýzy CNBC z července 2025 mají BYD a CATL díky své stávající velkokapacitní výrobní infrastruktuře lepší předpoklady pro dodávku solid-state baterií v komerčních objemech než někteří jejich konkurenti. Mezi západními automobilkami jsou podle analytiků BMW a Mercedes v popředí díky intenzivním investicím do výzkumu a diverzifikaci rizik prostřednictvím více partnerství.

Semi-solid versus full solid-state

Je důležité rozlišovat mezi semi-solid-state (polosolidními) a full solid-state (plně solidními) bateriemi. Semi-solid baterie využívají hybridní design s kombinací pevného a kapalného elektrolytu. Jsou snazší na výrobu a některé jsou již v omezeném nasazení – například čínské značky Nio a IM Motors uvedly na trh první vozy se semi-solid bateriemi v druhé polovině roku 2024.

Samsung SDI spolupracuje na plně solidních bateriích (all-solid-state), které slibují ještě výraznější zlepšení v bezpečnosti, energetické hustotě a životnosti, ale jejich masová výroba je technologicky náročnější.

Technické výzvy a harmonogram

Přestože teoretické výhody solid-state baterií jsou nepopiratelné, cesta k masové výrobě není jednoduchá. Hlavní výzvou zůstává tvorba dendritů na rozhraní anoda-elektrolyt – lithiové vlásky mohou způsobit zkrat článku. Výrobci jako Toyota experimentují s polymerními povlaky a hybridními elektrolytovými designy.

Další problém představují sulfidové elektrolyty citlivé na vlhkost, které vyžadují výrobu v suchých prostorech – což znamená nákladnou infrastrukturu. BMW odhaduje, že ceny solid-state baterií musí klesnout pod 80 dolarů za kWh, aby mohly konkurovat lithium-iontovým bateriím šesté generace, které budou v roce 2030 stát přibližně 75 dolarů za kWh.

Výkonná viceprezidentka Samsung SDI pro komercializaci solid-state baterií Stella Joo-Young Go zdůraznila význam partnerství: "Technologická konkurenceschopnost v bateriích v konečném důsledku povede k inovacím v elektromobilech. Samsung SDI bude těsně spolupracovat se skvělými globálními partnery, jako jsou BMW a Solid Power, aby převzala vedoucí roli v komercializaci solid-state baterií."

Srovnání se sodíkovými bateriemi CATL

Solid-state baterie představují jinou cestu než sodíkové baterie CATL Naxtra, o kterých jsme psali včera. Zatímco sodíkové baterie nabízejí nižší náklady a delší životnost (přes 10 000 cyklů), solid-state baterie cílí primárně na vyšší energetickou hustotu, bezpečnost a prémiový segment.

Sodíkové baterie dosahují energetické hustoty 175 Wh/kg, což je srovnatelné s lithium-železo-fosfátovými (LFP) články. Prototypy Samsung SDI solid-state baterií však dosahují až 500 Wh/kg – téměř trojnásobek hodnoty. To se v praxi promítne do dojezdu přes 960 kilometrů a nabíjení pod 9 minut.

Obě technologie mají své místo v budoucnosti elektromobility. Sodíkové baterie jsou vhodné pro dostupné vozy a střední segment, zatímco solid-state baterie najdou uplatnění v prémiových vozech s maximálním dojezdem. Podle výzkumné společnosti BloombergNEF budou solid-state baterie v roce 2035 představovat pouze 10 procent globální poptávky po bateriích pro elektromobily a ukládání energie.

Co to znamená pro evropský automobilový průmysl

Pro Evropu je klíčové, že se BMW aktivně zapojuje do vývoje solid-state baterií. Martin Schuster, viceprezident BMW Group pro bateriové články a moduly, uvedl: "Tím, že se Samsung SDI připojuje k našemu partnerství se Solid Power, získáváme významné momentum na cestě k rozvoji nových technologií bateriových článků. Tato globální spolupráce je dalším důkazem našeho hlavního cíle: být vždy v pozici, kdy můžeme našim zákazníkům nabídnout nejmodernější bateriovou technologii."

BMW plánuje zahájit výrobu solid-state baterií v produkčních vozidlech přibližně v roce 2030. Do té doby se automobilka zaměřuje na zdokonalování své technologie cylindrických článků Gen6 pro nadcházející modely řady Neue Klasse.

Podle údajů výzkumné firmy Interact Analysis je aktuální plánovaná výrobní kapacita solid-state baterií přibližně 540 GWh, přičemž skutečná kapacita může být výrazně vyšší, neboť řada výrobců neoznamuje své přesné plány. Většina výrobců cílí na zahájení masové výroby v letech 2026-2029.

Trilaterální spolupráce Samsung SDI, BMW a Solid Power představuje další důležitý krok směrem ke komercionalizaci solid-state baterií. Spojení expertízy velkosériového výrobce článků, prémiové automobilky s dlouholetými zkušenostmi a specializované společnosti na materiály vytváří reálný model hodnotového řetězce pro tuto pokročilou technologii.

Jednou z klíčových otázek zůstává cena. Pokud se výrobcům podaří snížit náklady na úroveň konkurenceschopnou s lithium-iontovými bateriemi, solid-state technologie by mohla významně posunout trh s elektromobily.

Štítky

  • EV novinky
  • Baterie
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Baterie

Vishay představuje 50W rezistor pro elektromobily odolný do 175°C
Společnost Vishay Sfernice uvedla na trh nový výkonový rezistor LTA 50 určený speciálně pro elektromobily a hybridy. Komponenta zvládne extrémní teploty až 175°C a vysokou vlhkost, což z ní činí klíčo...

Ilustrační foto

Litus LiNC v Texasu: 98% účinnost těžby lithia slibuje levnější baterie
Společnost Litus oznámila zásadní úspěch svého pilotního projektu technologie LiNC v Texasu. Systém po zpracování tisíců litrů solanky dosáhl trvalé 98% účinnosti při extrakci lithia. Tento průlom pot...

Porsche

Porsche Cayenne Electric: 16 minut nabíjení, 1000 koní a konec éry pomalého dobíjení
Stuttgart konečně odhaluje karty. Elektrický Cayenne nabídne to, co dosud žádné prémiové SUV nedokázalo – nabití z 10 na 80 procent za pouhých 16 minut při výkonu 400 kW. Premiéra 19. listopadu ukáže,...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Nio ES6 slaví 300 000 dodávek: Speciální edice přináší prémiovou výbavu za vyšší cenu

Nio představuje speciální edici svého elektrického SUV ES6, "Milestone Edition", u příležitosti blížícího se milníku 300 000 dodaných... >>

866 km dojezdu? Nový Mercedes CLA-EV útočí na Teslu Model 3! Zjistěte, proč.

Svět elektromobilů zažívá zemětřesení! Mercedes-Benz představuje svůj nový elektrický CLA, který s ohromujícím dojezdem 866 km a cenou... >>

Elektromobily rostou o 24 %, ale nerealistická očekávání kazí pohled. Co říkají čísla

Růst 24 % a podíl 16,1 % – bateriové elektromobily v EU postupují vpřed solidním tempem. Proč tedy někdo mluví o zklamání?... >>

Musk odhalil karty: Prodeje aut už Teslu tolik nezajímají. Všechno sází na Robotaxi

Finanční výsledky Tesly za Q3 2025 byly sice bedlivě sledované, ale to hlavní přišlo až po nich. Elon Musk během hovoru s investory... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Wiesbaden, GermanyWiesbaden, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nyborg, DenmarkNyborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Muratpaşa Antalya, TürkiyeAntalya, Turkey
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lovosice, Czech RepublicLovosice, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.