Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Bývalý šéf Stellantis odpálil bombu. V nové knize píše o rozpadu a převzetí Fiatu a Peugeotu Čínou

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Říjen, 2025
Carlos Tavares, donedávna jeden z nejmocnějších a nejobávanějších mužů autoprůmyslu, byl po neshodách s představenstvem z čela Stellantis odvolán. Nyní vydává knihu a odhaluje v ní scénář, který otřásá celým trhem. Podle něj je možné, že se obří koncern rozpadne: americká část (Jeep, Ram) by se osamostatnila a o ztrátový evropský byznys (Peugeot, Fiat, Opel) by mohl projevit zájem čínský výrobce.

Je to scénář, který byl dosud považován za pouhou spekulaci, ale nyní ho do své čerstvě vydané knihy napsal sám muž, který koncern donedávna vedl. Carlos Tavares, který byl z funkce CEO odvolán v prosinci 2024, ve své knize vydané 23. října ve Francii popisuje možnou budoucnost, která by znamenala konec Stellantis, jak ho známe.

Zahraniční média, včetně agentury Bloomberg a webu Autoblog, citují klíčovou pasáž: „Jeden z možných scénářů, a existuje mnoho dalších, by mohl být, že čínský výrobce jednoho dne podá nabídku na evropský byznys, zatímco Američané si převezmou zpět severoamerické operace,“ píše Tavares. O něco dříve se nesl v podobném duchu jeho rozhovor pro deník Le Point.

Tavares tím v podstatě veřejně přiznává to, co mnozí tušili: evropská a americká část koncernu se od sebe vzdalují a evropský byznys sám o sobě není schopen čelit čínské konkurenci.

Analytici: Je to logické, ale téměř nemožné

Zpráva o knize okamžitě vyvolala vlnu reakcí analytiků. Ti sice označují myšlenku na rozdělení za logickou, ale zároveň poukazují na téměř nepřekonatelné problémy.

Podle nich tkví hodnota Stellantis prakticky výhradně v jeho severoamerické části. Právě obří zisky z prodeje trucků Ram a vozů Jeep v USA dotují méně výkonnou evropskou část (Peugeot, Fiat, Opel, Citroën). Bez těchto peněz by evropská divize neměla prostředky na nákladný přechod na elektromobilitu.

„Evropský byznys (bez Ameriky) je extrémně nevýkonný. Byl by to ‚prodej za pakatel‘ (fire sale),“ píší analytici ve shodě s Tavaresovým varováním.

Zároveň by takový obchod čelil obrovským politickým překážkám. Podle komentátorů je navíc jen velmi těžko představitelné, že by italská a francouzská vláda nečinně přihlížely tomu, jak čínský kupec přebírá jejich ikonické značky Fiat nebo Peugeot.

Kritika Tavarese: Všechny peníze utratil

Nová kniha také vrhá světlo na samotného Tavarese. Analytici mu vyčítají, že i když musel vědět o nadcházející krizi a propadu zisků, schválil masivní program zpětného odkupu akcií.

Tím sice potěšil akcionáře (a sebe), ale podle kritiků připravil firmu o klíčové finanční rezervy. Je ale otázkou, zda vynechání tohoto kroku by firmě opravdu pomohlo, nebo spíše jen oddálilo nevyhnutelné.

Tavaresova kniha tak není jen ohlédnutím za kariérou, ale spíše otevřenou ranou. Naznačuje, že boj s čínskou konkurencí na evropské půdě je možná už prohraný a že budoucnost značek jako Fiat, Peugeot nebo Opel je bez amerických peněz extrémně nejistá. Jak to skutečně dopadne, ukáže jenom čas.

Štítky

  • EV novinky
  • Stellantis
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Jedna cena pro celou Evropu. Za kolik? Electra zavádí "Charge League" a míří do Česka
Drahý roaming a složité počítání cen na cestách po Evropě se stávají minulostí. Francouzská Electra právě odhalila detaily iniciativy Charge League a je to větší, než se čekalo. Do aliance vstupují i ...

EU regulace

V úterý to bude jasné: Evropa couvá od zákazu spalovacích aut. Proč ho elektromobily vlastně nepotřebují?
Evropská komise pravděpodobně v úterý 16. prosince představí plán na zmírnění zákazu prodeje spalovacích motorů od roku 2035. Politický ústupek přichází v době, kdy globální prodeje elektromobilů rost...

Statistiky elektromobilů

Prodeje elektromobilů rostou o 21 procent. Evropa táhne trh, Amerika poprvé od roku 2019 klesá
Globální prodeje elektromobilů dosáhly v listopadu 18,5 milionu vozů s 21procentním růstem. Evropa vévodí s nárůstem 36 procent v listopadu, zatímco Spojené státy po zrušení daňových úlev zaznamenaly ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Čínský gigant GWM plánuje evropskou továrnu na 300 tisíc aut ročně

Great Wall Motors vyhlíží lokality pro svou první evropskou továrnu s kapacitou 300 tisíc vozů ročně do roku 2029. Čínský výrobce... >>

Konec dotací? Nevadí. Šéf ChargePointu vysvětluje, proč elektromobily zvítězí na plné čáře

Zatímco Bílý dům ruší dotace a vrací se k podpoře spalovacích motorů, byznys vidí realitu jinak. Rick Wilmer otevřeně popisuje, proč... >>

Zeekr vstupuje na německý trh: Čínská značka míří na firemní flotily

Čínská prémiová značka Zeekr oficiálně zahajuje prodej v Německu od ledna 2026. Firma se zaměřuje především na firemní flotily a... >>

Tesla otevírá největší Supercharger na světě: 168 stání a plná soběstačnost

Tesla v Kalifornii otevřela svůj dosud největší Supercharger s rekordními 168 nabíjecími stáními. Tento gigantický projekt, kompletně... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Rønde, DenmarkRønde, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Old Meadow, UKLiverpool, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Rade, GermanyNeu Wulmstorf / Rade, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Alicante, SpainAlicante, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cluj-Napoca, RomaniaFlorești, Romania
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.