Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Bývalý šéf Stellantis odpálil bombu. V nové knize píše o rozpadu a převzetí Fiatu a Peugeotu Čínou

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Říjen, 2025
Carlos Tavares, donedávna jeden z nejmocnějších a nejobávanějších mužů autoprůmyslu, byl po neshodách s představenstvem z čela Stellantis odvolán. Nyní vydává knihu a odhaluje v ní scénář, který otřásá celým trhem. Podle něj je možné, že se obří koncern rozpadne: americká část (Jeep, Ram) by se osamostatnila a o ztrátový evropský byznys (Peugeot, Fiat, Opel) by mohl projevit zájem čínský výrobce.

Je to scénář, který byl dosud považován za pouhou spekulaci, ale nyní ho do své čerstvě vydané knihy napsal sám muž, který koncern donedávna vedl. Carlos Tavares, který byl z funkce CEO odvolán v prosinci 2024, ve své knize vydané 23. října ve Francii popisuje možnou budoucnost, která by znamenala konec Stellantis, jak ho známe.

Zahraniční média, včetně agentury Bloomberg a webu Autoblog, citují klíčovou pasáž: „Jeden z možných scénářů, a existuje mnoho dalších, by mohl být, že čínský výrobce jednoho dne podá nabídku na evropský byznys, zatímco Američané si převezmou zpět severoamerické operace,“ píše Tavares. O něco dříve se nesl v podobném duchu jeho rozhovor pro deník Le Point.

Tavares tím v podstatě veřejně přiznává to, co mnozí tušili: evropská a americká část koncernu se od sebe vzdalují a evropský byznys sám o sobě není schopen čelit čínské konkurenci.

Analytici: Je to logické, ale téměř nemožné

Zpráva o knize okamžitě vyvolala vlnu reakcí analytiků. Ti sice označují myšlenku na rozdělení za logickou, ale zároveň poukazují na téměř nepřekonatelné problémy.

Podle nich tkví hodnota Stellantis prakticky výhradně v jeho severoamerické části. Právě obří zisky z prodeje trucků Ram a vozů Jeep v USA dotují méně výkonnou evropskou část (Peugeot, Fiat, Opel, Citroën). Bez těchto peněz by evropská divize neměla prostředky na nákladný přechod na elektromobilitu.

„Evropský byznys (bez Ameriky) je extrémně nevýkonný. Byl by to ‚prodej za pakatel‘ (fire sale),“ píší analytici ve shodě s Tavaresovým varováním.

Zároveň by takový obchod čelil obrovským politickým překážkám. Podle komentátorů je navíc jen velmi těžko představitelné, že by italská a francouzská vláda nečinně přihlížely tomu, jak čínský kupec přebírá jejich ikonické značky Fiat nebo Peugeot.

Kritika Tavarese: Všechny peníze utratil

Nová kniha také vrhá světlo na samotného Tavarese. Analytici mu vyčítají, že i když musel vědět o nadcházející krizi a propadu zisků, schválil masivní program zpětného odkupu akcií.

Tím sice potěšil akcionáře (a sebe), ale podle kritiků připravil firmu o klíčové finanční rezervy. Je ale otázkou, zda vynechání tohoto kroku by firmě opravdu pomohlo, nebo spíše jen oddálilo nevyhnutelné.

Tavaresova kniha tak není jen ohlédnutím za kariérou, ale spíše otevřenou ranou. Naznačuje, že boj s čínskou konkurencí na evropské půdě je možná už prohraný a že budoucnost značek jako Fiat, Peugeot nebo Opel je bez amerických peněz extrémně nejistá. Jak to skutečně dopadne, ukáže jenom čas.

Štítky

  • EV novinky
  • Stellantis
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Statistiky elektromobilů

Elektromobil by si 97 % majitelů koupilo znovu. Jaká je jejich jediná velká bolest?
Devět z deseti českých řidičů elektromobilů je nadšených. Jezdí levněji než dříve, většinou nabíjejí doma přes noc a reálný dojezd jim běžně překračuje 340 kilometrů. Přesto existuje jedna věc, která ...

Elektromobil a čistá energie

Tesla chystá masivní výrobu Optimuse, ale ztrácí klíčové manažery Modelu Y a Cybertrucku
Tesla se připravuje na obrovskou expanzi Gigafactory Texas, kde má vzniknout nová výrobní hala pro humanoidní roboty Optimus s cílem produkovat až 10 milionů kusů ročně. Paradoxně, v tentýž den společ...

Hyundai Nexo | zdroj: hyundai.news

Nové Hyundai NEXO 2025: Dojezd přes 800 km a tankování za pět minut. Vodíkové SUV jde jinou cestou
Hyundai představuje novou generaci modelu NEXO pro rok 2025 a potvrzuje tak svou pozici v oblasti vodíkové mobility. Zatímco trh zrychluje v adopci bateriových vozů, toto SUV přináší odlišný přístup k...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tesla Roadster: 8 let čekání končí. Nebo ne? Musk stanovil datum na dubnový žert

Zákazníci čekají od roku 2017, někteří už ruší objednávky. Teď Elon Musk oznámil představení na 1. dubna 2026 – ten samý den, kdy... >>

Překvapení z Asie: Jak nové elektromobily mění pravidla hry a kolik ušetříte?

Elektromobilita zažívá revoluci, a to zejména díky inovacím z Asie. Nové modely, jako je Onvo L60, přinášejí nevídanou kombinaci... >>

Volvo zaplatí celý rok elektřiny a spouští ofenzivu před startem EX60

Švédská automobilka Volvo odstraňuje jednu z největších bariér přechodu na elektromobilitu – náklady na provoz. Od února 2026 nabídne... >>

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět

Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hamburg - Service Center, GermanyHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Meggenhofen, AustriaTrappenhof, Austria
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Offenburg, Germany - Wilhelm-Röntgen-StraßeOffenburg, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lorient, FranceCaudan, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Fidenza, ItalyFidenza, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.