Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Čína spustila první čistě elektrickou turistickou loď s bateriemi CATL

Loď na baterky - ilustrační foto
Shrnutí: Čínská turistická loď Yujian 77, poháněná bateriemi CATL s kapacitou 3 918 kWh, zahájila 25. července 2025 provoz v zálivu Xiamen. Tato 49metrová loď pro 358 pasažérů představuje průlom v elektrifikaci námořní dopravy a prokázala životaschopnost čistě elektrické technologie v pobřežních vodách.

3 918

kWh kapacita baterií

100

km dojezd na jedno nabití

358

maximum pasažérů na palubu

Revoluční elektrická loď v čínských vodách

Čínský bateriový gigant CATL dosáhl významného milníku v oblasti elektrifikace námořní dopravy. Turistická loď Yujian 77, vyvinutá ve spolupráci s CATL, oficiálně zahájila provoz v zálivu Xiamen a stala se tak první čistě elektrickou turistickou lodí v Číně. Tento projekt validuje proveditelnost čistě elektrické technologie v pobřežních vodách a poskytuje pasažérům zážitek s nulovými emisemi, nízkým hlukem a vysokou kvalitou cestování.

Provoz lodi Yujian 77 potvrzuje proveditelnost čistě elektrické technologie v pobřežních vodách a zároveň poskytuje pasažérům zážitek s nulovými emisemi, nízkým hlukem a vysokou kvalitou námořního cestování. To také znamená urychlení zelené transformace v odvětví námořního turismu.

— CATL, oficiální prohlášení

Technické specifikace a inovace

Loď Yujian 77 je vybavena pokročilým námořním batériovým systémem CATL, který využívá technologii CTP (Cell To Pack) a integrovaný systém CCS (Combined Charging System). Systém dosahuje energetické hustoty 140 Wh/kg a poskytuje lodi celkovou kapacitu 3 918 kWh, což umožňuje dojezd 100 kilometrů na jedno nabití.

Batériový systém využívá technologii NP (No Propagation), která zabraňuje šíření tepelného úniku na úrovni jednotlivých článků. Loď má délku 49 metrů, šířku 14,5 metru a může přepravovat až 358 pasažérů při maximální rychlosti 20 kilometrů za hodinu. Systém disponuje krytím IP68 a odolává až 1 296 hodinám testování solným sprejem.

Historie elektrifikace námořní dopravy CATL

2020

První certifikace pro námořní baterie
CATL se stala první čínskou společností certifikovanou podle pokynů pro testování bateriových elektrických lodí vydaných China Classification Society (CCS). Spuštění záchranné velitelské lodi "Deep Sea 01".

2021

Světově největší kapacita
Spuštění výletní lodi "Yangtze River Three Gorges No. 1" s největší batériovou kapacitou na světě pro elektrické lodě. Začátek komerčního provozu na řece Jang-c'-ťiang.

2023

Komplexní ekosystém
Uvedení první cloudové platformy pro komplexní životní cyklus elektrických lodí a prvního komplexního řešení pro dobíjení s nulovými emisemi včetně výměny baterií.

2025

První čistě elektrická turistická loď
Zahájení provozu lodi Yujian 77 v zálivu Xiamen označuje nový milník v elektrifikaci námořního turismu a prokázání technologie v pobřežních vodách.

Globální síť elektrických lodí CATL

CATL se etablovala jako přední světový poskytovatel kompletních řešení pro elektrické lodě s více než 500 elektrickými a hybridními plavidly používajícími její batériové systémy po celém světě. Společnost získala certifikaci od hlavních světových klasifikačních společností včetně Bureau Veritas (BV), American Bureau of Shipping (ABS) a Det Norske Veritas (DNV).

Čína

  • 🚢 Řeka Jang-c'-ťiang: Výletní lodě s největší kapacitou
  • 🏞️ Vnitrozemské jezera: Star of East Lake v Ningde
  • 🌊 Pobřežní vody: Yujian 77 v zálivu Xiamen

Aplikace podle typu

  • ⛴️ Turistické lodě: Kapacita od 58 do 1000+ pasažérů
  • 🚁 Záchranné lodě: Hybridní systémy pro pobřežní služby
  • 🏭 Nákladní lodě: Kontejnerové lodě a pracovní plavidla

Budoucí projekty

  • 🧊 Polární oblasti: Vědecké expedice s elektrickým pohonem
  • 🛥️ Luxusní výletníky: Velkoobjemové cestovní lodě
  • 🎣 Rybářské lodě: Komerční elektrická plavidla

Environmentální dopad a udržitelnost

Loď Yujian 77 představuje významný krok směrem k udržitelné námořní dopravě. Podle odhadů CATL by loď měla ročně snížit spotřebu paliva téměř o 250 tun a emise oxidu uhličitého o více než 400 tun, což odpovídá schopnosti pohlcování uhlíku při výsadbě více než 20 000 stromů.

Technologie pro mořské prostředí

Elektrifikace námořních plavidel čelí výzvě složitého prostředí s přísnými požadavky na bezpečnost a spolehlivost baterií. CATL tyto požadavky plně splňuje díky komplexnímu přístupu od jednotlivých článků až po celé systémy. Každý článek je vybaven teplotním senzorem umožňujícím monitorování teploty a vysokoteplotní alarm.

Námořní batériové systémy CATL jsou navrženy tak, aby odolaly drsným podmínkám na moři včetně koroze solí, vibrací a extrémních teplot. Systémy prošly rozsáhlým testováním včetně 1 296 hodin testování solným sprejem a získaly nejvyšší stupeň krytí IP68.

Tržní pozice a budoucí vyhlídky

CATL je světově největším výrobcem výkonových baterií s globálním tržním podílem 38,1 procenta v období leden-květen 2025 podle dat jihokorejské výzkumné společnosti SNE Research. V Číně dosáhly instalace výkonových baterií CATL v červnu 25,41 GWh, což představuje první místo s 43,67procentním tržním podílem.

Tržní perspektiva: Podle odhadu společnosti EVtank dosáhne velikost trhu elektrických lodí v Číně do roku 2026 36,75 miliardy juanů. Globální trh s námořními bateriemi by měl podle HTF Market Intelligence růst tempem 16 % ročně z 1 miliardy USD v roce 2025 na 2,2 miliardy USD do roku 2032.

Inovace a technologický rozvoj

CATL pokračuje v technologických inovacích s cílem vyvinout ještě bezpečnější, trvanlivější a energeticky hustší námořní batériové systémy. Společnost nedávno představila baterii Condensed Battery s potenciálem použití v elektrických letadlech a úspěšně testovala 4tunové civilní elektrické letadlo s plány na uvedení 8tunového elektrického letadla mezi lety 2027 a 2028.

V rámci rozšiřování aplikací svých technologií CATL také vyvinula první cloudovou platformu pro spolupráci během celého životního cyklu elektrických lodí a komplexní řešení pro doplňování energie s nulovými emisemi uhlíku zahrnující nabíjení i výměnu baterií.

Zdroje: CnEVPost, CATL Official, CleanTechnica

Štítky

  • EV novinky
  • CATL
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Miriam , dne 28 Červenec, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

V2G: Přelom, co mění pravidla hry: Jak vám elektromobil vydělá peníze

S nástupem technologie Vehicle-to-Grid (V2G) se elektromobily mění z pouhých dopravních prostředků na aktivní součást energetické sítě.... >>

Tajemství efektivity: Proč Tesla spotřebuje mnohem méně energie než BMW a Mercedes

Tesla Model 3 dosahuje spotřeby pouhých 15 kWh/100 km a dojezdu 491 kilometrů, zatímco srovnatelné BMW i4 potřebuje 18,1 kWh a ujede pouze 425... >>

Audi E5 Sportback: elektromobil za 32 800 USD s dojezdem 773 km

V srpnu 2025 startuje předprodej Audi E5 Sportback – elektromobil, který mění pravidla díky dojezdu 773 km a obří 59palcové obrazovce. Za... >>

Čínská ofenzíva na IAA: Proč se evropští výrobci obávají XPENG a AITO?

Mnichovský autosalon IAA Mobility 2025 potvrdil, že elektromobilita už není jen o zavedených značkách. Zcela nový přístup čínských... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Weibersbrunn, GermanyWeibersbrunn, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hartshead Moor, UK - WestboundBrighouse, United Kingdom
6 míst • 150 kW
Riga, LatviaRiga, Latvia
4 míst • 250 kW
Herne, GermanyHerne, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Blomsterdalen, NorwayBlomsterdalen, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brescia, ItalyRoncadelle, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Noyelles-Godault, FranceNoyelles-Godault, France
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Valli di Carnia, ItalyAmaro, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Gaudens, FranceEstancarbon, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Teramo, ItalyTeramo, Italy
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.