Tři verze s různými bateriemi a výkonem
BYD Dolphin Surf je v České republice nabízen ve třech variantách s odlišnou kombinací kapacity baterie a výkonu elektromotoru. Základní verze Active kombinuje baterii o kapacitě 30 kWh s elektromotorem o výkonu 65 kW (88 koní). Tento kompaktní hatchback zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,1 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 150 km/h. Normovaný dojezd podle metodiky WLTP činí 220 km v kombinovaném cyklu. Podle informací od výrobce může ve městském provozu dosáhnout až 356 km.
Střední verze Boost za 587 000 Kč využívá stejný elektromotor o výkonu 65 kW, ale disponuje větší baterií s kapacitou 43,2 kWh. Díky tomu nabízí dojezd až 322 km podle WLTP v kombinovaném cyklu, respektive až 507 km ve městském provozu. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá o sekundu déle – 12,1 sekundy. Do výbavy přibývají elektrické sklápění zrcátek, dešťový senzor, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a 16palcová litá kola.
Vrcholná verze Comfort za 665 000 Kč kombinuje větší baterii 43,2 kWh se silnějším elektromotorem o výkonu 115 kW (156 koní). Sprint na stovku zvládne za 9,1 sekundy. Kvůli vyššímu výkonu motoru klesá dojezd mírně na 310 km v kombinovaném cyklu. Oproti nižším variantám nabízí panoramatické kamery, bezdrátovou nabíječku mobilů, LED světlomety, vyhřívání předních sedadel a tmavá zadní okna.
Rozměry a praktičnost městského elektromobilu
BYD Dolphin Surf měří 3 990 mm na délku, 1 720 mm na šířku a 1 590 mm na výšku. Rozvor náprav činí 2 500 mm. Tyto rozměry ho řadí do kategorie kompaktních hatchbacků ideálních pro městský provoz. Pro srovnání je o 30 cm kratší než větší model BYD Dolphin, ale přibližně o 20 cm delší než Dacia Spring.
Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání objem 308 litrů, který lze rozšířit na 1 037 litrů po sklopení zadních sedadel. Podle britské recenze Electrifying najdeme v autě také více než 20 menších úložných prostorů včetně praktického místa na kabely pod podlahou zavazadelníku. Pohotovostní hmotnost se pohybuje kolem 1 300 kg.
Nabíjení – slabší stránka modelu
Jednou z méně přesvědčivých vlastností Dolphinu Surf je rychlost nabíjení. Základní verze Active podporuje stejnosměrné nabíjení maximálním výkonem 65 kW, zatímco verze Boost a Comfort dosahují až 85 kW. I přesto by podle výrobce mělo nabití z 10 na 80 % kapacity baterie trvat přibližně 30 minut na rychlonabíjecí stanici.
Tento parametr dělá z nejlevnější verze Active s dojezdem pouhých 220 km a pomalým nabíjením spíše auto určené pro krátké městské výlety než pro delší cesty. Jak upozorňuje recenze Top Gear, na dálnici by při rychlosti 110 km/h znamenalo každou hodinu jízdy přibližně půl hodiny dobíjení. To činí tuto verzi nevhodnou volbou pro pravidelné dálniční jízdy nebo delší dovolené.
Pro koho je Dolphin Surf ideální?
Pokud hledáte primárně městský elektromobil pro denní dojíždění do práce a občasné výlety po okolí, může být BYD Dolphin Surf zajímavou volbou. Verze Boost s větší baterií a dojezdem 322 km představuje lepší kompromis mezi cenou a praktičností. Základní Active s 220 km dojezdu je skutečně určena spíše pro řidiče, kteří auto využívají výhradně ve městě a mají možnost pravidelného domácího dobíjení.
Technologie a bezpečnost
Všechny verze Dolphinu Surf využívají platformu e-Platform 3.0 vyvinutou speciálně pro elektromobily. Srdcem vozu je baterie BYD Blade Battery s lithium-železo-fosfátovou (LFP) chemií, která je podle výrobce bezpečnější a odolnější než běžné Li-ion baterie s niklem a kobaltem. Baterie prošly náročnými bezpečnostními testy včetně testu průrazu hřebíkem.
V základní výbavě najdeme pokročilé asistenční systémy ADAS včetně adaptivního tempomatu, automatického nouzového brzdění, asistenta pro udržení v jízdním pruhu a inteligentního ovládání dálkových světel. Auto je standardně vybaveno šesti airbagy a Body systémem ISOFIX na třech místech.
Výbava a interiér
I základní verze Active nabízí slušnou výbavu včetně 10,1palcového otočného centrálního displeje, který je charakteristický pro modely BYD. Systém podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Nechybí klimatizace, koženkové čalounění, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, zadní parkovací senzory s kamerou a funkce V2L (Vehicle-to-Load) umožňující napájet externí spotřebiče výkonem až 3,3 kW.
Všechny verze disponují multifunkčním volantem potaženým veganskou kůží, dělenými sklopnými zadními sedadly v poměru 50:50 a hlasovým ovládáním „Hi, BYD". Podle zahraničních recenzí působí interiér kvalitně a prostor pro čtyři cestující je díky vysokému rozvor dostatečný.
Záruka a výroba v Evropě
Na vůz je poskytována záruka 6 let nebo 150 000 km podle toho, co nastane dříve. Baterie má prodlouženou záruku na 8 let nebo 200 000 km, přičemž po této době by měla stále udržovat minimálně 70 % původní kapacity. Motor s řídicí jednotkou je kryt zárukou na 8 let nebo 150 000 km.
Významnou informací je plánované zahájení výroby v nové továrně BYD v maďarském Segedínu. Model by tak měl brzy nést označení „Made in Europe", což může mít vliv na konečnou cenu v souvislosti s celními omezeními na vozy dovážené z Číny.
Konkurence na českém trhu
V segmentu dostupných elektromobilů se Dolphin Surf střetává s několika konkurenty. MG4 Electric aktuálně startuje na ceně 589 900 Kč díky slevové akci, což je o 90 000 Kč více, ale nabízí lepší jízdní dynamiku, rychlejší nabíjení, vyšší dojezd a vyšší kvalitu zpracování. Citroën ë-C3 se pohybuje v podobné cenové hladině kolem 630 000 Kč a nabízí 44kWh baterii s výkonem 113 koní.
Levnější alternativou je Dacia Spring, která však nabízí menší prostor a slabší výkon. Na druhé straně spektra stojí prémiové alternativy jako Renault 5 E-Tech nebo Hyundai Inster, které nabízejí vyšší kvalitu zpracování a lepší jízdní vlastnosti, ale za vyšší cenu.
Verdikt
BYD Dolphin Surf představuje zajímavou nabídku pro řidiče hledající cenově dostupný městský elektromobil. Základní cena 499 900 Kč je atraktivní, ovšem praktičtější volbou se jeví střední verze Boost s větší baterií a dojezdem 322 km.
Hlavními výhodami jsou prostorný interiér, solidní výbava již v základu, nadstandardní záruka a výhled na evropskou výrobu. Slabinou zůstává pomalé nabíjení, které činí z nejlevnější verze spíše druhé auto do rodiny určené výhradně pro městské použití.