Česko roste rychle, ale stále zaostává
Podle aktuálních dat Centra dopravního výzkumu, která vycházejí ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), bylo v období leden až říjen 2025 v České republice zaregistrováno 11 444 nových osobních bateriových elektromobilů. To představuje meziroční nárůst o 31,8 % oproti 8 685 vozidlům ve stejném období loňského roku.
Celý evropský trh s elektromobily rostl tempem 25,7 %, v EU bylo za deset měsíců roku 2025 registrováno celkem 1,47 milionu nových bateriových elektromobilů. Zatímco Česko roste rychleji než evropský průměr, zásadní rozdíl je v absolutních číslech a především v tržním podílu.
V Česku tvoří bateriové elektromobily 5,6 % všech nově registrovaných osobních vozidel. Pro srovnání – průměr EU dosáhl 16,4 %. Jde sice o posun oproti loňským 4,5 %, ale rozdíl vůči evropskému průměru zůstává markantní.
Překvapivé srovnání ve Visegrádské čtyřce
Zajímavé je především srovnání s ostatními zeměmi V4. Maďarsko dosáhlo tržního podílu elektromobilů 8,4 %, Polsko se dostalo na 6,4 %, Česká republika zůstala na 5,6 % a nejhůře si vedlo Slovensko s 4,5 %.
"Přestože jde o významné zrychlení, podíl bateriových elektromobilů na všech nových registracích zůstává u nás výrazně pod průměrem EU," uvedl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. "Slábnutí dynamiky primárního trhu, na které jsme dlouhodobě upozorňovali, souvisí zejména s nerovnoměrností registrací v roce 2024, ovlivněnou hlavně dotacemi."
Evropská špička vs. česká realita
Největší tržní podíly bateriových elektromobilů v EU dlouhodobě drží severské země. Dánsko dosáhlo podílu 66,5 %, následuje Finsko s 35,7 %, Švédsko s 35,5 %, Nizozemsko s 35,4 % a Belgie s 33,7 %.
Na opačném konci spektra se nachází zejména státy střední a východní Evropy. Nejnižší podíly vykazuje Chorvatsko (4,1 %), Slovensko (4,9 %) a Itálie (5,0 %).
Škoda ovládla český trh, Tesla ztratila pozici
Na českém trhu došlo k dramatickému přeskupení sil. Škoda Auto získala tržní podíl 37,5 % a stala se lídrem segmentu bateriových elektromobilů. Nejvíce registrací si připsala Škoda Elroq s 2 359 kusy, následovaná modelem Škoda Enyaq s 1 932 registracemi.
Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 46 %, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 35,6 % na pouhých 14,5 %. Model Tesla Model Y si připsala 1 186 registrací a obsadila třetí místo v žebříčku nejprodávanějších elektromobilů.
Růst zaznamenal také Volkswagen, který dosáhl 6% podíl na trhu. Do první desítky značek se dále vešly Toyota, Mercedes-Benz, BMW, Renault, Hyundai a Ford.
Boom na trhu ojetých elektromobilů
Zajímavým trendem je dynamický růst trhu s ojetými elektromobily. Dovážené ojeté bateriové elektromobily dosáhly tržního podílu 5,7 %, což je výrazný nárůst oproti 2,6 % v minulém roce. Za prvních deset měsíců roku 2025 bylo do Česka dovezeno 7 112 ojetých elektromobilů – více než dvojnásobek oproti loňskému roku.
"Růst poptávky po ojetých vozidlech je přirozený: jejich ceny jsou pro kupující čím dál atraktivnější, nabídka roste a přispívá k tomu i postupně hustší a rychlejší síť veřejných dobíjecích bodů," vysvětluje Jindřich Frič.
Infrastruktura se rychle rozvíjí
Na českých silnicích je aktuálně provozováno téměř 55,5 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1 a více než 3,2 tisíce vozidel kategorie N1. Jejich řidiči mají k dispozici 7 143 veřejně přístupných dobíjecích bodů, z nichž 794 disponuje dobíjecími výkony 150+ kW.
Největší síť dobíjecích stanic provozuje ČEZ, který ke konci října 2025 nabízel přes 860 dobíjecích stojanů s celkovým výkonem téměř 100 MW. Společnost plánuje pokračovat v rychlé expanzi, přičemž každá pátá stanice má být ultrarychlá s výkonem 150 kW a více.
Pražská energetika provozuje druhou největší síť s více než 835 stanicemi. E.ON Drive Infrastructure investuje v následujících třech letech 750 milionů korun do výstavby 271 dobíjecích stanic na 81 místech po celé zemi.
Co brzdí elektromobilitu v Česku?
Přestože infrastruktura se rychle rozvíjí a počet modelů na trhu roste, hlavní překážkou zůstává vysoká pořizovací cena elektromobilů v kombinaci s absencí nákupních dotací pro fyzické osoby.
Podle průzkumu energetické společnosti E.ON z letošního roku má v Česku zájem o pořízení elektromobilu jako příštího vozu pouze 4 % lidí – což je nejméně ze všech 30 zkoumaných zemí světa. Dokonce i v Saudské Arábii, kde litr benzínu stojí pouhých 13 korun, je zájem o elektromobily třikrát vyšší než u nás.
Mezi další bariéry patří obavy z dojezdu, z vybití baterie na cestě a rizika požáru. Zajímavé je, že třetina respondentů nedokáže uvést jedinou výhodu elektromobilů oproti vozům se spalovacím motorem, což ukazuje na nedostatečnou informovanost české veřejnosti.
Pozitivní trendy i přes výzvy
Navzdory nízkému tržnímu podílu v evropském srovnání je růst českého trhu s elektromobily nepřehlédnutelný. Za prvních deset měsíců roku 2025 bylo registrováno více nových elektromobilů (11 444) než za celý rok 2024 (10 933).
V celé Evropské unii se počet registrací osobních vozidel meziročně zvýšil pouze o 1,4 % na 8,97 milionu vozů. Zatímco registrace hybridních vozidel bez možnosti externího dobíjení (HEV) vzrostly o 15,6 % a plug-in hybridů o 32,4 %, dieselová vozidla klesla o 24,5 % a benzinová o 18,3 %.
Bateriové elektromobily se v EU staly třetí nejčastější volbou zákazníků za hybridy (34,6 % podíl) a benzínovými vozy (27,4 % podíl). To potvrzuje celoevropský trend postupného přechodu na bezemisní dopravu.
Výhled do budoucna
Analytici očekávají, že tempo růstu českého trhu se postupně zpomalí, ale elektromobilita bude dále získávat na významu. Důvodem je rozšiřující se nabídka dostupnějších modelů, jako je Škoda Elroq (od 799 000 Kč), Hyundai Inster (od 549 990 Kč), Leapmotor B10 (od 690 000 Kč) nebo MG 4 (od 589 900 Kč), dále tlak na snižování emisí ve firemních flotilách i stále hustší dobíjecí infrastruktura.
"Bezpochyby zajímavým ukazatelem je rostoucí tržní podíl bateriových elektrických lehkých užitkových vozidel, který dosáhl 6,3 % a překonal tak podíl bateriových elektrických osobních vozidel," dodává Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.
Klíčovým faktorem pro další rozvoj elektromobility v Česku bude především cenová dostupnost vozidel a případné zavedení nákupních pobídek pro fyzické osoby, které by mohly výrazně urychlit přechod českých motoristů na bezemisní dopravu.