Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Elektromobily jsou o 73 % čistší než vozy se spalovacím motorem, potvrzuje studie ICCT

Nabíjení elektromobilu
Foto: Nabíjení elektromobilu
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 16 Červenec, 2025
Shrnutí: Nejnovější studie Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) prokázala, že elektromobily prodávané v Evropě dnes produkují téměř čtyřikrát méně skleníkových plynů během svého životního cyklu než vozy se spalovacími motory. Výzkum vyvrací mýty o environmentálním dopadu elektrických vozidel. Nejde o první studii, která toto dokládá, dříve jsme popisovali výsledky kanadské a české studie.

73%

Méně emisí než benzinové vozy

63

g CO₂e/km životní emise EV

17 000

km do vyrovnání výrobních emisí

Průlomová studie potvrzuje environmentální výhody elektromobility

Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) publikovala v červenci 2025 aktualizovanou analýzu životního cyklu osobních automobilů v Evropské unii. Studie představuje nejkomplexnější srovnání různých typů pohonů a jejich dopadů na životní prostředí. Výsledky jasně ukazují, že elektromobily prodávané dnes v Evropě produkují téměř čtyřikrát méně skleníkových plynů během svého životního cyklu než benzinové vozy.

Elektromobily v Evropě se stávají čistšími rychleji, než jsme očekávali, a předčí všechny ostatní technologie, včetně hybridů a plug-in hybridů. Tento pokrok je z velké části způsoben rychlým nasazováním obnovitelné elektřiny napříč kontinentem a větší energetickou účinností elektromobilů.

— Dr. Marta Negri, výzkumnice ICCT

Podrobné srovnání emisí podle typu pohonu

Studie ICCT analyzovala celý životní cyklus vozidel, včetně výroby, provozu, údržby a recyklace. Elektromobily na průměrném evropském energetickém mixu produkují 63 g CO₂e/km, což je o 73 % méně než 235 g CO₂e/km u benzinových vozů. Při použití pouze obnovitelné energie se emise elektromobilů snižují až na 52 g CO₂e/km.

Čistě elektrické vozy (BEV)

  • EU mix: 63 g CO₂e/km
  • Obnovitelné zdroje: 52 g CO₂e/km
  • Snížení: 73-78 %

Plug-in hybridy (PHEV)

  • Průměr: 163 g CO₂e/km
  • Snížení: 30 %
  • Stále 3× vyšší než EV

Hybridy (HEV)

  • Průměr: 188 g CO₂e/km
  • Snížení: 20 %
  • Malý pokrok za posledních let

Spalovací motory

  • Benzin: 235 g CO₂e/km
  • Diesel: 234 g CO₂e/km
  • CNG: 203 g CO₂e/km

Klíčové faktory zlepšení elektromobility

Dramatické zlepšení environmentálních parametrů elektromobilů je způsobeno několika faktory. Do roku 2025 se očekává, že obnovitelné zdroje energie budou tvořit 56 % výroby elektřiny v Evropě, což představuje nárůst o 18 procentních bodů oproti roku 2020. Podle prognóz Společného výzkumného centra EU se tento podíl zvýší na 86 % do roku 2045.

2020

Výchozí stav energetického mixu
Obnovitelné zdroje tvořily 38 % evropské výroby elektřiny. Elektromobily měly vyšší životní emise než dnes.

2021

První studie ICCT
Předchozí analýza ukázala o 24 % vyšší emise elektromobilů než současná studie díky méně čistému energetickému mixu.

2025

Současný stav
Obnovitelné zdroje tvoří 56 % elektřiny. Elektromobily dosahují 73% snížení emisí oproti spalovacím motorům.

2045

Projektovaná budoucnost
Očekává se 86% podíl obnovitelných zdrojů, což dále sníží emise elektromobilů na minimum.

Debunking mýtů o bateriích a výrobě

Studie se důkladně zabývá častými námitkami proti elektromobilitě. Ačkoli výrobní emise elektromobilů jsou zhruba o 40 % vyšší než u benzinových vozů kvůli výrobě baterií, tento "emisní dluh" se typicky vyrovná po přibližně 17 000 kilometrech jízdy, což většina řidičů ujede během prvního až druhého roku používání.

Vodíkové vozy: podmíněná alternativa

Studie také hodnotila vodíkové vozy s palivovými články. Při používání vodíku vyrobeného z obnovitelných zdrojů mohou dosáhnout až 79% snížení emisí oproti benzinu, ale s vodíkem ze zemního plynu, který tvoří téměř všechen současně dostupný vodík, dosahují pouze 26% snížení.

Metodologická přesnost a transparentnost

Dezinformace a selektivní používání dat vytvořily zmatek ohledně klimatických vlastností elektrických vozidel, upozorňuje ICCT. Studie proto věnovala zvláštní pozornost transparentnosti metodologie a vyvrácení mylných předpokladů, jako je nerespektování vývoje energetického mixu během životnosti vozidel nebo používání nereprezentativních dat o spotřebě paliva.

Doufáme, že tato studie vnese jasno do veřejné diskuze, aby političtí představitelé a lídři průmyslu mohli činit informovaná rozhodnutí. Nedávno jsme viděli, jak lídři automobilového průmyslu zkreslují matematiku emisí u hybridů. Ale analýza životního cyklu není cvičení typu "vyberte si vlastní dobrodružství".

— Dr. Georg Bieker, senior výzkumník ICCT

Doporučení pro politiky a budoucnost

Na základě výsledků studie ICCT doporučuje postupné ukončení registrace nových vozů se spalovacími motory, hybridů a plug-in hybridů do roku 2035, aby se emise sektoru sladily s klimatickými cíli EU. Při provozu na průměrném palivovém a elektrickém mixu EU nabízejí pouze elektromobily rozsáhlé snížení emisí skleníkových plynů během životního cyklu.

Klíčový závěr: Studie jasně prokázala, že elektromobily představují jedinou technologii schopnou dosáhnout rozsáhlého snížení emisí potřebného k naplnění klimatických cílů v dopravním sektoru, který odpovídá za téměř tři čtvrtiny emisí z osobní dopravy.

O Mezinárodní radě pro čistou dopravu (ICCT)

ICCT je nezávislá nezisková výzkumná organizace založená za účelem poskytování výjimečných, objektivních a včasných výzkumů a technických a vědeckých analýz environmentálním regulátorům. Organizace byla založena v roce 2001 a má kanceláře ve Washingtonu, San Franciscu, Berlíně, Pekingu a São Paulu. ICCT se proslavila mimo jiné odhalením skandálu s emisemi Volkswagenu v roce 2015.

Tento článek vychází z oficiální studie "Life-cycle greenhouse gas emissions from passenger cars in the European Union: A 2025 update and key factors to consider" publikované ICCT v červenci 2025. Všechny uvedené informace odpovídají faktům zveřejněným v této studii.

Zdroj: theicct.org

Mohlo by vás zajímat

Hyundai a PRE nabíjení | zdroj: pre.cz

Konec drahého rychlonabíjení? PRE láká na 11 korun za kWh a asistenci zdarma
Od prvního prosince mohou elektromobilisté v síti PRE Point nabíjet na ultrarychlých stanicích za 11 korun za kilowatthodinu – o dva koruny levněji než dosud. Nový tarif Platinum za měsíční paušál 300...

EU regulace

Brusel otáčí: Spalovací motory mohou přežít rok 2035, připustil eurokomisař
Ještě nedávno to vypadalo jako hotová věc, dnes je vše jinak. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas potvrdil, že Brusel ustupuje tlaku a přehodnocuje zákaz prodeje aut se spalovacími motory p...

Ilustrační foto

Li Auto hlásí šestý měsíc poklesu, Nio naopak roste o 76 %
Prosinec přinesl čínským výrobcům elektromobilů smíšené výsledky. Zatímco Li Auto zaznamenalo už šestý měsíc v řadě meziroční pokles dodávek, konkurenční Nio si připsalo silný růst 76,3 %. Klíčem k ob...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

MG MGS6 EV vstupuje na britský trh: Dojezd přes 500 km a špičková bezpečnost

Zcela nový elektrický crossover MG MGS6 EV míří na trh už tento podzim, přinášející kombinaci prostornosti, pokročilých technologií a... >>

Konec dvojrole. Oliver Blume čelí nejvyšší zkoušce kariéry – a vlastníci ztrácejí trpělivost

Oliver Blume od ledna 2026 už nebude šéfem Porsche. Soustředí se jen na Volkswagen – a čas se krátí. Podle zdrojů z okolí rodin Porsche a... >>

Elektrické SUV za 690 tisíc: Leapmotor láme rekordy a nabízí jeden z nejlevnějších elektromobilů své třídy u nás

Čínská značka Leapmotor prodala v říjnu rekordních 70 tisíc aut a v Česku překvapuje cenou. Model B10 s dojezdem až 434 km je aktuálně k... >>

Li Auto hlásí šestý měsíc poklesu, Nio naopak roste o 76 %

<div class="highlight-box">Prosinec přinesl čínským výrobcům elektromobilů smíšené výsledky. Zatímco Li Auto zaznamenalo už šestý... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Mülheim, GermanyMülheim an der Ruhr, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kirchheim, GermanyKirchheim, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Schleiz, GermanySchleiz, Germany
40 míst • 250 kW • ne-Tesla
Svenstrup J, DenmarkSvenstrup J, Denmark
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Arese, ItalyArese, Italy
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.