Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Elektromobily jsou o 73 % čistší než vozy se spalovacím motorem, potvrzuje studie ICCT

Nabíjení elektromobilu
Shrnutí: Nejnovější studie Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) prokázala, že elektromobily prodávané v Evropě dnes produkují téměř čtyřikrát méně skleníkových plynů během svého životního cyklu než vozy se spalovacími motory. Výzkum vyvrací mýty o environmentálním dopadu elektrických vozidel. Nejde o první studii, která toto dokládá, dříve jsme popisovali výsledky kanadské a české studie.

73%

Méně emisí než benzinové vozy

63

g CO₂e/km životní emise EV

17 000

km do vyrovnání výrobních emisí

Průlomová studie potvrzuje environmentální výhody elektromobility

Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) publikovala v červenci 2025 aktualizovanou analýzu životního cyklu osobních automobilů v Evropské unii. Studie představuje nejkomplexnější srovnání různých typů pohonů a jejich dopadů na životní prostředí. Výsledky jasně ukazují, že elektromobily prodávané dnes v Evropě produkují téměř čtyřikrát méně skleníkových plynů během svého životního cyklu než benzinové vozy.

Elektromobily v Evropě se stávají čistšími rychleji, než jsme očekávali, a předčí všechny ostatní technologie, včetně hybridů a plug-in hybridů. Tento pokrok je z velké části způsoben rychlým nasazováním obnovitelné elektřiny napříč kontinentem a větší energetickou účinností elektromobilů.

— Dr. Marta Negri, výzkumnice ICCT

Podrobné srovnání emisí podle typu pohonu

Studie ICCT analyzovala celý životní cyklus vozidel, včetně výroby, provozu, údržby a recyklace. Elektromobily na průměrném evropském energetickém mixu produkují 63 g CO₂e/km, což je o 73 % méně než 235 g CO₂e/km u benzinových vozů. Při použití pouze obnovitelné energie se emise elektromobilů snižují až na 52 g CO₂e/km.

Čistě elektrické vozy (BEV)

  • EU mix: 63 g CO₂e/km
  • Obnovitelné zdroje: 52 g CO₂e/km
  • Snížení: 73-78 %

Plug-in hybridy (PHEV)

  • Průměr: 163 g CO₂e/km
  • Snížení: 30 %
  • Stále 3× vyšší než EV

Hybridy (HEV)

  • Průměr: 188 g CO₂e/km
  • Snížení: 20 %
  • Malý pokrok za posledních let

Spalovací motory

  • Benzin: 235 g CO₂e/km
  • Diesel: 234 g CO₂e/km
  • CNG: 203 g CO₂e/km

Klíčové faktory zlepšení elektromobility

Dramatické zlepšení environmentálních parametrů elektromobilů je způsobeno několika faktory. Do roku 2025 se očekává, že obnovitelné zdroje energie budou tvořit 56 % výroby elektřiny v Evropě, což představuje nárůst o 18 procentních bodů oproti roku 2020. Podle prognóz Společného výzkumného centra EU se tento podíl zvýší na 86 % do roku 2045.

2020

Výchozí stav energetického mixu
Obnovitelné zdroje tvořily 38 % evropské výroby elektřiny. Elektromobily měly vyšší životní emise než dnes.

2021

První studie ICCT
Předchozí analýza ukázala o 24 % vyšší emise elektromobilů než současná studie díky méně čistému energetickému mixu.

2025

Současný stav
Obnovitelné zdroje tvoří 56 % elektřiny. Elektromobily dosahují 73% snížení emisí oproti spalovacím motorům.

2045

Projektovaná budoucnost
Očekává se 86% podíl obnovitelných zdrojů, což dále sníží emise elektromobilů na minimum.

Debunking mýtů o bateriích a výrobě

Studie se důkladně zabývá častými námitkami proti elektromobilitě. Ačkoli výrobní emise elektromobilů jsou zhruba o 40 % vyšší než u benzinových vozů kvůli výrobě baterií, tento "emisní dluh" se typicky vyrovná po přibližně 17 000 kilometrech jízdy, což většina řidičů ujede během prvního až druhého roku používání.

Vodíkové vozy: podmíněná alternativa

Studie také hodnotila vodíkové vozy s palivovými články. Při používání vodíku vyrobeného z obnovitelných zdrojů mohou dosáhnout až 79% snížení emisí oproti benzinu, ale s vodíkem ze zemního plynu, který tvoří téměř všechen současně dostupný vodík, dosahují pouze 26% snížení.

Metodologická přesnost a transparentnost

Dezinformace a selektivní používání dat vytvořily zmatek ohledně klimatických vlastností elektrických vozidel, upozorňuje ICCT. Studie proto věnovala zvláštní pozornost transparentnosti metodologie a vyvrácení mylných předpokladů, jako je nerespektování vývoje energetického mixu během životnosti vozidel nebo používání nereprezentativních dat o spotřebě paliva.

Doufáme, že tato studie vnese jasno do veřejné diskuze, aby političtí představitelé a lídři průmyslu mohli činit informovaná rozhodnutí. Nedávno jsme viděli, jak lídři automobilového průmyslu zkreslují matematiku emisí u hybridů. Ale analýza životního cyklu není cvičení typu "vyberte si vlastní dobrodružství".

— Dr. Georg Bieker, senior výzkumník ICCT

Doporučení pro politiky a budoucnost

Na základě výsledků studie ICCT doporučuje postupné ukončení registrace nových vozů se spalovacími motory, hybridů a plug-in hybridů do roku 2035, aby se emise sektoru sladily s klimatickými cíli EU. Při provozu na průměrném palivovém a elektrickém mixu EU nabízejí pouze elektromobily rozsáhlé snížení emisí skleníkových plynů během životního cyklu.

Klíčový závěr: Studie jasně prokázala, že elektromobily představují jedinou technologii schopnou dosáhnout rozsáhlého snížení emisí potřebného k naplnění klimatických cílů v dopravním sektoru, který odpovídá za téměř tři čtvrtiny emisí z osobní dopravy.

O Mezinárodní radě pro čistou dopravu (ICCT)

ICCT je nezávislá nezisková výzkumná organizace založená za účelem poskytování výjimečných, objektivních a včasných výzkumů a technických a vědeckých analýz environmentálním regulátorům. Organizace byla založena v roce 2001 a má kanceláře ve Washingtonu, San Franciscu, Berlíně, Pekingu a São Paulu. ICCT se proslavila mimo jiné odhalením skandálu s emisemi Volkswagenu v roce 2015.

Tento článek vychází z oficiální studie "Life-cycle greenhouse gas emissions from passenger cars in the European Union: A 2025 update and key factors to consider" publikované ICCT v červenci 2025. Všechny uvedené informace odpovídají faktům zveřejněným v této studii.

Zdroj: theicct.org

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 16 Červenec, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Xpeng G7: Rekordní předprodej elektrického SUV se supervýkonnými čipy

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng zaznamenal obrovský zájem o nový model G7, když během 46 minut získal přes 10 000 předobjednávek.... >>

Rozmach LFP baterií pro energetická úložiště v USA

Lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie se stávají klíčovou technologií pro stacionární úložiště energie díky nižším nákladům a... >>

Nové modely BYD a Nio posouvají čínskou elektromobilitu

Čínský trh elektromobilů zaznamenává významné inovace s představením dvou nových vozů. BYD odhalilo plug-in hybridní SUV Fang Cheng Bao... >>

Vodíkové vozy v Kalifornii: Majitelé Toyoty Mirai podávají žalobu kvůli infrastruktuře

Stovky majitelů vodíkových vozů Toyota Mirai v Kalifornii čelí vážným problémům s nedostatečnou infrastrukturou. Kvůli kolabující... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.