Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

EU uvolnila 40 miliard Kč: Německo buduje síť rychlonabíječek pro e-kamiony

Elektromobil a čistá energie
Foto: Elektromobil a čistá energie
Fotka autora Miriam
Miriam 23 Prosinec, 2025

Německo s podporou EU masivně investuje do budoucnosti e-logistiky

V závěru roku 2025 přichází z Bruselu zpráva, která má potenciál výrazně proměnit evropskou silniční nákladní dopravu. Evropská komise dala zelenou státní podpoře ve výši až 1,6 miliardy eur, což je v přepočtu zhruba 40 miliard korun, určené na výstavbu rychlonabíjecí infrastruktury pro elektrické nákladní automobily v Německu. Tato obrovská investice umožní německému Spolkovému ministerstvu dopravy (BMV) konečně realizovat ambiciózní plán vytvoření celostátní, vysoce výkonné sítě nabíjecích bodů podél dálnic.

Pro sektor těžké nákladní dopravy, který čelí stále přísnějším emisním regulacím a tlaku na dekarbonizaci, je to klíčový impuls. Dosud byla jednou z největších překážek pro masové nasazení elektrických kamionů právě nedostatečná a nespolehlivá nabíjecí infrastruktura. Nyní se situace začíná měnit.

Kde a jak se bude nabíjet? Zaměření na dálniční odpočívky

První fáze projektu se soustředí na neobhospodařované odpočívky podél německých spolkových dálnic. Zde má vzniknout až 725 nabíjecích bodů standardu CCS (Combined Charging System) a dalších 685 supervýkonných MCS (Megawatt Charging System) stanic. Celkem se jedná o 124 lokalit, kde budou nabíjecí body postaveny a provozovány. V budoucnu se počítá i s rozšířením na obhospodařované dálniční odpočívky.

„S rychlonabíjecí infrastrukturou na neobhospodařovaných odpočívkách podél dálnic vytváříme spolehlivý vstup do veřejného nabíjení pro elektrické kamiony. Zaměřujeme se na místa, kde federace nese přímou odpovědnost, a zajišťujeme tak plánovací jistotu a tempo při náběhu. Rozhodnutí Evropské komise nám umožňuje rychle realizovat tento první, rozhodující krok expanze,“ komentuje Patrick Schnieder, spolkový ministr dopravy.

Technologie pro budoucnost: CCS a MCS

Aby bylo možné uspokojit různorodé potřeby těžké nákladní dopravy, projekt počítá se dvěma hlavními nabíjecími standardy:

  • CCS (Combined Charging System): Tento standard je již zavedený v celé Evropě a používá se pro rychlé nabíjení osobních vozidel i mnoha stávajících elektrických nákladních vozidel. Nabízí výkony typicky do 350 kW (kilowattů), což je dostatečné pro dobíjení baterií během povinných přestávek řidičů.
  • MCS (Megawatt Charging System): MCS představuje novou generaci vysokovýkonného nabíjení, které umožňuje nabíjecí výkony v řádu megawattů. To znamená extrémně krátké doby nabíjení, což je klíčové pro dálkovou nákladní dopravu, kde každá minuta hraje roli. S MCS se baterie elektrického kamionu dobijí v řádu desítek minut, což výrazně zvyšuje operativní flexibilitu.

„Autobahn GmbH nyní zajišťuje možnosti nabíjení pro těžká užitková vozidla i na neobhospodařovaných odpočívkách,“ vysvětluje Dr. Michael Güntner, předseda představenstva Autobahn GmbH des Bundes. „Zaměřujeme se na uživatelsky přívětivou, prostorově optimalizovanou a dopravně bezpečnou integraci nabíjecích bodů na odpočívkách, abychom vyhověli specifickým požadavkům těžké dopravy. Klíčovým předpokladem pro provoz nabíjecí infrastruktury jsou také technicky náročné síťové přípojky, které realizujeme v úzké spolupráci s více než 90 provozovateli distribučních sítí.“

Transparentní ceny a evropské cíle

Projekt myslí i na férové podmínky pro dopravce. Nabíjecí služby budou dostupné ve třech variantách: ad-hoc nabíjení (bez registrace), smluvní nabíjení prostřednictvím poskytovatelů elektromobilních služeb (EMP) a také dynamické ceny. Poslední jmenovaná možnost má posílit konkurenci a předcházet riziku nadměrně vysokých cen za nabíjení.

Schválená podpora slouží zároveň k plnění evropských cílů stanovených nařízením AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) a iniciativou Clean Transport Corridor Evropské komise. Tyto regulace si kladou za cíl vytvořit celoevropskou síť pro bateriovou elektrickou silniční nákladní dopravu na koridorech TEN-V do roku 2030.

Z 64 na stovky: Skokový nárůst kapacity

Podle dat německé Národní centrály pro nabíjecí infrastrukturu existuje v Německu v současné době pouze 64 veřejně přístupných nabíjecích míst pro nákladní automobily. To je sice začátek, ale pro plošné pokrytí a ekonomickou atraktivitu e-kamionů je to nedostatečné. „Aby se e-kamion stal pro sektor dopravy a logistiky ekonomicky atraktivním, musí se veřejná nabíjecí síť, zejména na dálnicích, rychle, spolehlivě a s vysokým výkonem škálovat,“ říká Dagmar Fehler, generální ředitelka NOW GmbH.

Právě proto je výstavba na neobhospodařovaných odpočívkách klíčovým prvním krokem. Poskytuje plánovací a investiční jistotu a urychluje náběh trhu s elektrickými nákladními vozidly. S tendrovým řízením, které bylo zahájeno v září 2024 a provádí ho Autobahn GmbH des Bundes, se očekává rychlý postup. Tato masivní investice z konce roku 2025 je jasným signálem, že Evropa to s elektrifikací těžké dopravy myslí vážně a připravuje pro ni robustní základnu.

Zdroj: www.elektroauto-news.net

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Nabíjení elektromobilu

CATL spouští unikátní linku: Humanoidní roboti Xiaomo zrychlí a zabezpečí výrobu baterií
Čínský gigant CATL, světový lídr ve výrobě baterií pro elektromobily, spustil v Luoyangu unikátní linku. Klíčové testovací procesy bateriových sad zde poprvé ve velkém měřítku zajišťují humanoidní rob...

EV baterie Lithium

Baterie budoucnosti z Číny: Třikrát výkonnější než v současných elektromobilech
Čínský výrobce baterií Welion New Energy oznámil dosažení energetické hustoty 824 Wh/kg v laboratorních testech solid-state baterií. Jde o nejvyšší hodnotu v odvětví, která výrazně překonává současné...

Ilustrační foto

Rivian odhaluje vlastní AI čip a cestu k Levelu 4 autonomie do roku 2027
Automobilka Rivian na svém nedávném Autonomy & AI Day představila ambiciózní plány, které posouvají její elektromobily k vyšším úrovním autonomního řízení. Klíčovou novinkou je vlastní, na míru vyvinu...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Francie prodlužuje štědré dotace na elektromobily do roku 2026: Rekordní prodeje potvrzují úspěch

Francie potvrdila prodloužení dotačního programu na elektromobily do roku 2026, což přináší stabilitu pro kupující i trh. Nově nastavené... >>

Zatímco Česko váhá, Španělsko sází 1,28 miliardy: Konec byrokracie, elektromobily pro každého

Zatímco Česko patří mezi část zemí EU bez dotací na elektromobily, Madrid představil plán za 1,28 miliardy eur. Hlavní změna? Konec s... >>

Seat a Cupra otevřely továrnu na baterie za 7,8 miliardy korun

Španělské automobilky Seat a Cupra slavnostně otevřely nový závod na výrobu bateriových systémů v Martorelli. Investice za 300 milionů... >>

BMW zvažuje návrat spalovacího motoru do elektromobilů: Není na návrat už pozdě?

Luxusní SUV X5 a limuzína řady 7 by mohly dostat malý benzinový motor – ne k pohonu kol, ale k nabíjení baterie za jízdy. BMW podle... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Gap, FranceGap, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Narbonne Sud, FranceNarbonne, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Birch, UK - WestboundHeywood, United Kingdom
12 míst • 250 kW
Simmern, GermanySimmern, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Imst, AustriaImst, Austria
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.