Sen o rychlém přechodu na plnou elektromobilitu naráží v Detroitu na tvrdou realitu. Vedení Fordu v čele s generálním ředitelem Jimem Farleym dnes potvrdilo spekulace, které hýbaly trhem v posledních týdnech. Automobilka reaguje na ochlazení poptávky po drahých elektromobilech a změnu politického klimatu v USA po nástupu administrativy Donalda Trumpa.
Konec elektrické ikony?
Nejcitlivějším bodem dnešního oznámení je bezesporu osud modelu F-150 Lightning. Tento elektrický pick-up měl být vlajkovou lodí elektrifikace Ameriky. Místo toho Ford oznámil, že jeho výrobu v závodě Rouge Electric Vehicle Center v Dearbornu zastavuje na neurčito.
Nejde však jen o Lightning. Automobilka zároveň zcela zrušila vývoj dlouho očekávaných třořadých elektrických SUV, která měla konkurovat modelům jako Kia EV9 nebo Tesla Model X. Tyto kroky vedly k nutnosti účetně odepsat obrovské investice do vývoje a výrobních zařízení, což vyústilo v oněch 19,5 miliardy dolarů (cca 470 miliard korun).
Podle informací agentury CBS News se Ford nyní zaměří na investice do tradičních spalovacích motorů a hybridních technologií, které v současnosti generují většinu zisků firmy.
Proč k tomu došlo? Tři hlavní faktory
Analytici se shodují, že za tímto drastickým řezem stojí kombinace tří faktorů, které v roce 2025 formují americký trh:
- Cenová válka a poptávka: Zákazníci nejsou ochotni platit vysoké marže za elektromobily, pokud nenabízejí výrazně lepší užitnou hodnotu než spalovací verze.
- Nová administrativa: Návrat Donalda Trumpa do Bílého domu a očekávané zmírnění emisních norem EPA dává automobilkám prostor prodloužit životnost spalovacích motorů.
- Čínská konkurence: Tlak levných čínských výrobců nutí západní automobilky přehodnotit nákladové strategie.
Nová strategie: Baterie pro data centra a EREV
Zajímavým zvratem je využití kapacit, které byly původně určeny pro elektromobily. Společný podnik BlueOval SK v Kentucky, který měl chrlit baterie pro miliony elektromobilů, částečně změní zaměření.
Podle zprávy serveru Nasdaq se část produkce přesune na výrobu stacionárních bateriových úložišť (ESS). Ty jsou kriticky potřebné pro energeticky náročná datová centra pohánějící umělou inteligenci a pro stabilizaci rozvodné sítě. Ford tak chytře diverzifikuje riziko.
Kromě toho se automobilka chce zaměřit na technologii EREV (Extended Range Electric Vehicle). Jde o vozy, kde spalovací motor slouží výhradně jako generátor elektřiny a není mechanicky spojen s koly. Tento systém slibuje dojezd přes 1000 km bez nutnosti dlouhého nabíjení, což je pro americké zákazníky klíčový argument.
Co to znamená pro Evropu a ČR?
Ačkoliv se dnešní zpráva týká primárně amerického trhu a modelu F-150, dopady pocítíme i v Evropě. Globální strategie Fordu naznačuje, že tlak na "čistou elektriku" poleví i na starém kontinentu, pokud to legislativa dovolí. Ford již dříve naznačil, že bude flexibilnější v nabídce pohonů i u evropských modelů.
Navzdory gigantickému odpisu Ford paradoxně zvýšil svůj výhled provozního zisku na rok 2025 na přibližně 7 miliard dolarů. Divize Ford Pro (užitkové vozy) a prodeje tradičních spalovacích aut totiž generují dostatek hotovosti na to, aby tento strategický obrat zafinancovaly.
Zdroj: The Economic Times a Transport Topics