Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Ford otáčí kormidlo: Odepisuje 19,5 miliardy a zastavuje elektrický F-150

Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com
Foto: Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 16 Prosinec, 2025
Detroit zažívá zemětřesení. Společnost Ford Motor Company dnes oznámila jeden z největších finančních odpisů v historii automobilového průmyslu ve výši 19,5 miliardy dolarů. Důvodem je radikální změna strategie – automobilka na neurčito zastavuje výrobu elektrického modelu F-150 Lightning a ruší plány na velká elektrická SUV. Budoucnost modrého oválu má nyní patřit hybridům a vozům se spalovacími motory.

Sen o rychlém přechodu na plnou elektromobilitu naráží v Detroitu na tvrdou realitu. Vedení Fordu v čele s generálním ředitelem Jimem Farleym dnes potvrdilo spekulace, které hýbaly trhem v posledních týdnech. Automobilka reaguje na ochlazení poptávky po drahých elektromobilech a změnu politického klimatu v USA po nástupu administrativy Donalda Trumpa.

Konec elektrické ikony?

Nejcitlivějším bodem dnešního oznámení je bezesporu osud modelu F-150 Lightning. Tento elektrický pick-up měl být vlajkovou lodí elektrifikace Ameriky. Místo toho Ford oznámil, že jeho výrobu v závodě Rouge Electric Vehicle Center v Dearbornu zastavuje na neurčito.

Nejde však jen o Lightning. Automobilka zároveň zcela zrušila vývoj dlouho očekávaných třořadých elektrických SUV, která měla konkurovat modelům jako Kia EV9 nebo Tesla Model X. Tyto kroky vedly k nutnosti účetně odepsat obrovské investice do vývoje a výrobních zařízení, což vyústilo v oněch 19,5 miliardy dolarů (cca 470 miliard korun).

Podle informací agentury CBS News se Ford nyní zaměří na investice do tradičních spalovacích motorů a hybridních technologií, které v současnosti generují většinu zisků firmy.

Proč k tomu došlo? Tři hlavní faktory

Analytici se shodují, že za tímto drastickým řezem stojí kombinace tří faktorů, které v roce 2025 formují americký trh:

  • Cenová válka a poptávka: Zákazníci nejsou ochotni platit vysoké marže za elektromobily, pokud nenabízejí výrazně lepší užitnou hodnotu než spalovací verze.
  • Nová administrativa: Návrat Donalda Trumpa do Bílého domu a očekávané zmírnění emisních norem EPA dává automobilkám prostor prodloužit životnost spalovacích motorů.
  • Čínská konkurence: Tlak levných čínských výrobců nutí západní automobilky přehodnotit nákladové strategie.

Nová strategie: Baterie pro data centra a EREV

Zajímavým zvratem je využití kapacit, které byly původně určeny pro elektromobily. Společný podnik BlueOval SK v Kentucky, který měl chrlit baterie pro miliony elektromobilů, částečně změní zaměření.

Podle zprávy serveru Nasdaq se část produkce přesune na výrobu stacionárních bateriových úložišť (ESS). Ty jsou kriticky potřebné pro energeticky náročná datová centra pohánějící umělou inteligenci a pro stabilizaci rozvodné sítě. Ford tak chytře diverzifikuje riziko.

Kromě toho se automobilka chce zaměřit na technologii EREV (Extended Range Electric Vehicle). Jde o vozy, kde spalovací motor slouží výhradně jako generátor elektřiny a není mechanicky spojen s koly. Tento systém slibuje dojezd přes 1000 km bez nutnosti dlouhého nabíjení, což je pro americké zákazníky klíčový argument.

Co to znamená pro Evropu a ČR?

Ačkoliv se dnešní zpráva týká primárně amerického trhu a modelu F-150, dopady pocítíme i v Evropě. Globální strategie Fordu naznačuje, že tlak na "čistou elektriku" poleví i na starém kontinentu, pokud to legislativa dovolí. Ford již dříve naznačil, že bude flexibilnější v nabídce pohonů i u evropských modelů.

Navzdory gigantickému odpisu Ford paradoxně zvýšil svůj výhled provozního zisku na rok 2025 na přibližně 7 miliard dolarů. Divize Ford Pro (užitkové vozy) a prodeje tradičních spalovacích aut totiž generují dostatek hotovosti na to, aby tento strategický obrat zafinancovaly.

Zdroj: The Economic Times a Transport Topics 

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Ford
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Jedna cena pro celou Evropu. Za kolik? Electra zavádí "Charge League" a míří do Česka
Drahý roaming a složité počítání cen na cestách po Evropě se stávají minulostí. Francouzská Electra právě odhalila detaily iniciativy Charge League a je to větší, než se čekalo. Do aliance vstupují i ...

Baterie

Seat a Cupra otevřely továrnu na baterie za 7,8 miliardy korun
Španělské automobilky Seat a Cupra slavnostně otevřely nový závod na výrobu bateriových systémů v Martorelli. Investice za 300 milionů eur (7,8 miliardy korun) umožní vyrábět baterii každých 45 sekund...

EU regulace

V úterý to bude jasné: Evropa couvá od zákazu spalovacích aut. Proč ho elektromobily vlastně nepotřebují?
Evropská komise pravděpodobně v úterý 16. prosince představí plán na zmírnění zákazu prodeje spalovacích motorů od roku 2035. Politický ústupek přichází v době, kdy globální prodeje elektromobilů rost...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Konec drahého rychlonabíjení? PRE láká na 11 korun za kWh a asistenci zdarma

Od prvního prosince mohou elektromobilisté v síti PRE Point nabíjet na ultrarychlých stanicích za 11 korun za kilowatthodinu – o dva koruny... >>

Kypr spouští dotace na elektromobily až 225 tisíc korun

Kyperská vláda připravuje nový program podpory elektromobility s rozpočtem 112 milionů korun. Kupující nových elektromobilů a hybridů... >>

BYD útočí na absolutní kvalitu: S 113 GWh na kontě vyhlašuje strategii „nulových defektů“

Vyrobit miliony baterií je jedna věc, vyrobit je bez jediné chyby druhá. Čínský BYD, který letos drtí prodejní žebříčky, si uvědomuje,... >>

Mercedes konečně spojil sedm sedadel s elektrickým pohonem. GLB nabízí přes 600 km dojezdu

Stuttgart představil nástupce modelu EQB, který řeší velkou bolest elektrických rodinných aut. Nový GLB kombinuje prostor pro sedm lidí s... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Siegen, GermanySiegen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Herbolzheim, GermanyHerbolzheim, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brindisi West, ItalyBrindisi, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo - Sentrum P-hus, NorwayOslo, Norway
18 míst • 250 kW • ne-Tesla
Fót, HungaryFót, Hungary
12 míst • 230 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.