Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Konec éry dotací: Norsko dosáhlo 98,3 % elektromobilů a mění pravidla

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 17 Říjen, 2025
Norsko, dlouhodobý světový lídr v adopci elektromobilů, oznámilo plány na postupné zrušení hlavních dotací pro elektromobily v průběhu příštích dvou let. Rozhodnutí přichází poté, co skandinávská země prakticky dosáhla svého ambiciózního cíle 100% prodejů elektrických automobilů do roku 2025. Tento krok představuje významnou změnu politiky po téměř deseti letech masivních pobídek pro elektrifikaci dopravy.

Historický mezník: 98,3 % prodejů jsou elektromobily

Podle oficiálních statistik norské správy silniční dopravy (OFV) tvořily plně elektrické automobily v září 2025 bezprecedentních 98,3 % všech nově prodaných vozů v zemi. Za celý měsíc září bylo v Norsku registrováno 14 084 nových elektromobilů, zatímco vozů se spalovacím motorem bylo prodáno pouze 245 kusů.

Tento výsledek je nejvyšším měsíčním podílem elektromobilů, jaký byl kdy v jakékoli zemi zaznamenán. Za prvních devět měsíců roku 2025 dosáhly elektromobily podílu 95 % všech prodejů nových automobilů v Norsku. Nejprodávanějším modelem zůstává Tesla Model Y, která v září ovládla 28,8 % celého trhu.

Vláda vyhlašuje splnění cíle

"Měli jsme cíl, aby všechny nové osobní automobily byly elektrické do roku 2025, a nyní můžeme říci, že tohoto cíle bylo dosaženo," prohlásil ministr financí Jens Stoltenberg. "Proto je správný čas postupně ukončit výhody."

Norsko využívalo komplexní systém daňových osvobození zahrnující dovozní cla, registrační daň a DPH k urychlení přechodu na elektromobilitu. Tyto pobídky stály státní pokladnu během let miliardy norských korun na ztrátách příjmů.

Postupné rušení daňových výhod

Změnu politiky odhalil návrh státního rozpočtu na rok 2026. V roce 2023 vláda již zavedla částečné DPH na tu část ceny elektromobilu, která překračuje 500 000 norských korun (přibližně 1,1 milionu Kč), čímž cílila na luxusní modely a ponechala vozy střední třídy chráněné.

Podle nového návrhu bude hranice pro osvobození od DPH snížena na 300 000 korun (asi 660 000 Kč) již v roce 2026. Tím se DPH dotkne i středně drahých elektromobilů jako Tesla Model Y nebo Volkswagen ID.4. Do roku 2027 by mělo být zbývající osvobození od DPH zrušeno úplně, pokud to schválí parlament.

Reakce automobilového průmyslu a lobbistů

Norská asociace pro elektromobily (Norsk elbilforening) označila plán za "ukvapený" a vyzvala k postupnějšímu ukončování pobídek. Christina Bu, ředitelka asociace, varovala, že rychlé změny mohou riskovat návrat některých kupců k vozidlům se spalovacími motory - výsledek, kterému se země snažila roky zabránit.

"Automobilový trh je extrémně citlivý na daňové změny. Náhlé a velké změny mi dělají starosti, že se více lidí opět rozhodne pro fosilní paliva, a myslím, že všichni se shodnou, že se tam nechceme vrátit," uvedla Bu. Asociace zdůrazňuje, že navzdory rekordnímu podílu nových elektromobilů většina aut na norských silnicích stále jezdí na benzín nebo naftu.

Ekonomický kontext a státní rozpočet

Návrh rozpočtu předložený menšinovou vládou také zahrnuje zvýšení čerpání z norského státního investičního fondu na 579,4 miliardy korun v roce 2026, což je nárůst z revidovaných 534,2 miliardy v roce 2025. Ministerstvo financí zvýšilo své prognózy růstu mimo ropný sektor a očekává mírné zmírnění základní inflace v roce 2026.

Rozpočtový návrh bude nyní projednáván v parlamentu a před nabytím účinnosti jakýchkoli změn může být upraven.

Obrázek
Miri

Soutěž o vstupenky na e-SALON!

Chcete zažít veletrh čisté mobility? Zkuste náš rychlý kvíz a vyhrajte 2 vstupenky na e-SALON! Stačí pár správných odpovědí a lístky mohou být vaše.

Norsko jako okénko do budoucnosti Evropy

Norská zkušenost není jen příběhem jedné malé skandinávské země - je to pohled do budoucnosti, která postupně čeká celou Evropu i další části světa. Norsko je díky své ekonomické síle a politické vůli o 5-10 let napřed před ostatními zeměmi, což z něj činí ideální laboratoř pro testování politik elektromobility.

To, co se nyní děje v Norsku, je přirozenou evolucí trhu s elektromobily: masivní dotace na začátku → rychlá adopce → dosažení kritického bodu → postupné rušení podpory. Tento cyklus již začíná být viditelný i v dalších evropských zemích, které následují norský model.

Lekce pro ostatní země

Norský příklad ukazuje několik klíčových lekcí pro země, které jsou teprve na začátku cesty k elektromobilitě:

Dotace fungují, ale nejsou navždy. Norsko dokázalo, že systematická podpora dokáže během deseti let kompletně změnit automobilový trh. Zároveň však ukazuje, že dotace jsou nástrojem pro rozběh trhu, nikoli trvalým stavem.

Infrastruktura je klíčová. Norsko investovalo masivně do dobíjecích stanic po celé zemi, což bylo stejně důležité jako samotné daňové výhody. Bez funkční infrastruktury by dotace samy o sobě nestačily.

Politická stabilita je nutná. Norské pobídky pro elektromobily byly podporovány napříč politickým spektrem po celá desetiletí. Tato kontinuita umožnila výrobcům i spotřebitelům dlouhodobě plánovat.

Co to znamená pro Česko a další země EU

Evropská unie má podobný cíl jako Norsko - konec prodeje nových vozů se spalovacími motory do roku 2035. Zatímco Norsko tohoto cíle dosáhlo o deset let dříve bez zákonného zákazu, jen s pomocí ekonomických podnětů, mnoho zemí EU se potýká s pomalejším tempem adopce.

Norský model však není jednoduše přenosný. Země disponovala výjimečnými ekonomickými zdroji díky ropnému bohatství a mohla si dovolit rozsáhlé daňové úlevy. Pro země jako Česko, které nemají podobné finanční polštáře, bude přechod složitější a pravděpodobně pomalejší.

Současné rušení norských dotací však signalizuje důležitou věc: elektromobily se stávají ekonomicky konkurenceschopné i bez masivních státních podpor. Klesající ceny baterií, rostoucí nabídka modelů a zkušenosti výrobců postupně snižují potřebu státních intervencí.

Co to znamená pro automobilový průmysl

Pro výrobce automobilů, zejména Teslu, která je v Norsku silně zastoupena, budou tyto změny znamenat nutnost přizpůsobit cenové strategie. Zvýšení koncových cen by mohlo zpomalit prodeje, nicméně silná infrastruktura pro dobíjení a vysoké povědomí spotřebitelů o elektromobilitě by měly pomoci udržet trh stabilní.

Norská zkušenost také ukazuje, že trh s elektromobily může fungovat i bez dotací, pokud dosáhne kritické masy. To je důležitý signál pro výrobce v celé Evropě - musí být připraveni na postupné snižování státní podpory a zajistit, aby jejich vozy byly konkurenceschopné i bez daňových výhod.

Zdroje: nordiskbil.com, electrive.com, electrek.co, webpronews.com, alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto - Exeed

Luxusní SUV za cenu Fabie? Exeed ET5 šokuje dojezdem 1 300 km a cenovkou pod půl milionu
Čínské Chery dnes vytáhlo trumf, který může evropské konkurenci zamotat hlavu. Nové prémiové SUV Exeed ET5 maže obavy z nabíjení díky technologii EREV a nabízí výbavu, za kterou byste jinde platili mi...

Tesla - výroba v továrně | ilustrační foto

Může nový patent Tesly výrazně zlevnit elektromobily?
Nový patent Tesly publikovaný 27. listopadu popisuje technologii, která by mohla snížit cenu baterií až o polovinu. Konec obřích továrních pecí, toxických chemikálií a astronomických účtů za elektřinu...

Elektromobil v Paříži - ilustrační foto

Francie prodlužuje štědré dotace na elektromobily do roku 2026: Rekordní prodeje potvrzují úspěch
Francie potvrdila prodloužení dotačního programu na elektromobily do roku 2026, což přináší stabilitu pro kupující i trh. Nově nastavené dotace, vázané na energetické úspory, mohou dosáhnout až 142 50...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Konec cel pro čínská auta? BYD staví závod v Maďarsku a chce ovládnout evropský trh

Obchodní válka s Čínou má nového hráče. Automobilka BYD našla recept na unijní cla a startuje výrobu 300 tisíc vozů ročně přímo v... >>

Tesla Roadster: 8 let čekání končí. Nebo ne? Musk stanovil datum na dubnový žert

Zákazníci čekají od roku 2017, někteří už ruší objednávky. Teď Elon Musk oznámil představení na 1. dubna 2026 – ten samý den, kdy... >>

Tesla FSD v Evropě: První testovací jízdy a cesta k homologaci 2026

Systém Full Self-Driving (Supervised) od Tesly se konečně dostává do Evropy. Zájemci si jej mohou vyzkoušet již letos na demo jízdách v... >>

Nové Hyundai NEXO 2025: Dojezd přes 800 km a tankování za pět minut. Vodíkové SUV jde jinou cestou

Hyundai představuje novou generaci modelu NEXO pro rok 2025 a potvrzuje tak svou pozici v oblasti vodíkové mobility. Zatímco trh zrychluje v... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Meggenhofen, AustriaTrappenhof, Austria
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Schwandorf, GermanySchwandorf, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Biguglia, Korsika, FranceBiguglia, France
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kløfta, NorwayKløfta, Norway
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lorient, FranceCaudan, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.