Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Mise za 5000 nabíječek. Evropská nákladní doprava stojí na kritické křižovatce

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 12 Říjen, 2025
Přechod na elektrickou nákladní dopravu nabírá na obrátkách a s ním i naléhavá potřeba masivní nabíjecí infrastruktury. Podle nové studie, kterou zveřejnila Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT), bude Evropská unie do roku 2030 potřebovat vybudovat až 5 300 veřejných nabíjecích stanic s megawattovým výkonem. Tento cíl představuje obrovskou výzvu pro energetiku i logistiku, ale je klíčový pro splnění klimatických cílů EU.

Nová páteřní síť pro bezemisní dopravu

Elektrické tahače se mají stát základem evropské bezemisní nákladní dopravy. Aby se tento scénář stal realitou, nestačí jen vyrábět vozidla, ale je nutné zajistit jim dostatečně rychlé a dostupné „doplnění energie“. Studie ICCT odhaduje, že celková potřeba instalovaného nabíjecího výkonu pro elektrické kamiony v EU dosáhne do roku 2030 22 až 28 gigawattů (GW).

Tento výkon se rozdělí mezi soukromé a veřejné nabíječky. Očekává se, že dominantní roli bude hrát noční nabíjení v depech, které pokryje většinu potřeb. Pro dálkovou dopravu však budou nepostradatelné ultrarychlé veřejné nabíječky. Celkově se mluví o potřebě 150 000 až 175 000 soukromých a 60 000 až 80 000 veřejných nabíjecích bodů.

„Většina nabíjení se bude odehrávat v depech a na odpočívadlech, zatímco megawattové nabíječky budou klíčové, ale jejich počet bude relativně omezený,“ uvedl Dr. Hussein Basma, vedoucí výzkumník ICCT. Právě tyto megawattové stanice, tvořící sice jen asi 2 % z celkového počtu nabíječek, budou představovat téměř 15 % celkového instalovaného výkonu a zajistí plynulost dálkových tras.

Co je megawattové nabíjení (MCS)?

Pro splnění požadavků na rychlé nabíjení těžkých nákladních vozidel byl vyvinut nový standard – Megawatt Charging System (MCS). Na rozdíl od současného standardu CCS2, který typicky poskytuje výkon do 400 kW, je MCS navržen pro nabíjecí rychlosti až 3,75 megawattu. To je téměř desetinásobek.

Takový výkon umožní nabít baterii kamionu z 20 % na 80 % za méně než 30 minut. To se prakticky shoduje s povinnou 45minutovou přestávkou řidiče po 4,5 hodinách jízdy. Nabíjení by tak nemělo narušovat logistické plány a stane se přirozenou součástí pracovního cyklu řidiče.

Legislativa a realita: Plány versus skutečnost

Evropská unie již nastavila legislativní rámec v podobě nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR). To vyžaduje, aby do roku 2030 byly podél hlavních transevropských dopravních sítí (TEN-T) instalovány nabíjecí stanice pro těžká vozidla v pravidelných intervalech – každých 60 až 120 km.

Analytici z McKinsey však upozorňují, že ačkoliv většina (přes 90 %) nabíjecí infrastruktury do roku 2030 vznikne v soukromých depech a logistických centrech, veřejná síť se bude rozvíjet pomaleji. Jejich odhad hovoří o 12 000 veřejných rychlonabíjecích bodech do roku 2030, což je výrazně méně než odhady ICCT či potřeby definované asociacemi výrobců.

Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) opakovaně zdůrazňuje, že současné tempo výstavby je nedostatečné. „Vzhledem k tomu, že nabíjecí stanice přizpůsobené specifickým potřebám nákladních vozidel dnes téměř zcela chybí, je před námi obrovská výzva,“ prohlásil Martin Lundstedt, předseda rady ACEA pro užitková vozidla a CEO Volvo Group. ACEA proto vyzývá vlády, aby zajistily vybavení nejfrekventovanějších odpočívadel pro kamiony vhodnými nabíječkami nejpozději do roku 2027.

Výzvy a budoucnost

Kromě samotného počtu nabíječek je zde i otázka stability elektrické sítě a obrovských investic. McKinsey odhaduje, že do roku 2030 budou potřeba investice ve výši 7 miliard eur, přičemž veřejně přislíbena je méně než čtvrtina této částky.

Technologický pokrok v oblasti baterií by mohl situaci mírně ulehčit. ICCT ve své studii připouští, že s nástupem kamionů s většími bateriemi by se jejich závislost na veřejném megawattovém nabíjení mohla snížit, a to až o 40 %. Přesto zůstává budování robustní a spolehlivé sítě rychlonabíjecích stanic naprostou prioritou pro úspěšnou dekarbonizaci evropské silniční nákladní dopravy.

Zdroj: theicct.org, mckinsey.com, acea.auto, volvotrucks.com

Štítky

  • EV novinky
  • nabíjení
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Elektromobil a čistá energie

Tesla chystá masivní výrobu Optimuse, ale ztrácí klíčové manažery Modelu Y a Cybertrucku
Tesla se připravuje na obrovskou expanzi Gigafactory Texas, kde má vzniknout nová výrobní hala pro humanoidní roboty Optimus s cílem produkovat až 10 milionů kusů ročně. Paradoxně, v tentýž den společ...

Tesla Model 3 | ilustrační foto

Elektromobily ve městě: Proč se vyplatí přesedlat na elektřinu
Městská doprava prochází revolucí a elektromobily se stávají stále atraktivnější volbou pro každodenní cestování. Tichý provoz, nulové emise a rostoucí síť dobíjecích stanic – to jsou jen některé z dů...

Baterie

CATL a GAC podepsaly desetiletou smlouvu na výměnu baterií
Čínský gigant CATL uzavřel s automobilkou GAC desetiletou strategickou dohodu o rozvoji technologie výměny baterií. Spolupráce zahrnuje společnou výstavbu stanic a pronájem baterií v rámci ekosystému ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tesla Roadster: 8 let čekání končí. Nebo ne? Musk stanovil datum na dubnový žert

Zákazníci čekají od roku 2017, někteří už ruší objednávky. Teď Elon Musk oznámil představení na 1. dubna 2026 – ten samý den, kdy... >>

Překvapení z Asie: Jak nové elektromobily mění pravidla hry a kolik ušetříte?

Elektromobilita zažívá revoluci, a to zejména díky inovacím z Asie. Nové modely, jako je Onvo L60, přinášejí nevídanou kombinaci... >>

Volvo zaplatí celý rok elektřiny a spouští ofenzivu před startem EX60

Švédská automobilka Volvo odstraňuje jednu z největších bariér přechodu na elektromobilitu – náklady na provoz. Od února 2026 nabídne... >>

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět

Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hamburg - Service Center, GermanyHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Meggenhofen, AustriaTrappenhof, Austria
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Offenburg, Germany - Wilhelm-Röntgen-StraßeOffenburg, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lorient, FranceCaudan, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Fidenza, ItalyFidenza, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.