Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Mise za 5000 nabíječek. Evropská nákladní doprava stojí na kritické křižovatce

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 12 Říjen, 2025
Přechod na elektrickou nákladní dopravu nabírá na obrátkách a s ním i naléhavá potřeba masivní nabíjecí infrastruktury. Podle nové studie, kterou zveřejnila Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT), bude Evropská unie do roku 2030 potřebovat vybudovat až 5 300 veřejných nabíjecích stanic s megawattovým výkonem. Tento cíl představuje obrovskou výzvu pro energetiku i logistiku, ale je klíčový pro splnění klimatických cílů EU.

Nová páteřní síť pro bezemisní dopravu

Elektrické tahače se mají stát základem evropské bezemisní nákladní dopravy. Aby se tento scénář stal realitou, nestačí jen vyrábět vozidla, ale je nutné zajistit jim dostatečně rychlé a dostupné „doplnění energie“. Studie ICCT odhaduje, že celková potřeba instalovaného nabíjecího výkonu pro elektrické kamiony v EU dosáhne do roku 2030 22 až 28 gigawattů (GW).

Tento výkon se rozdělí mezi soukromé a veřejné nabíječky. Očekává se, že dominantní roli bude hrát noční nabíjení v depech, které pokryje většinu potřeb. Pro dálkovou dopravu však budou nepostradatelné ultrarychlé veřejné nabíječky. Celkově se mluví o potřebě 150 000 až 175 000 soukromých a 60 000 až 80 000 veřejných nabíjecích bodů.

„Většina nabíjení se bude odehrávat v depech a na odpočívadlech, zatímco megawattové nabíječky budou klíčové, ale jejich počet bude relativně omezený,“ uvedl Dr. Hussein Basma, vedoucí výzkumník ICCT. Právě tyto megawattové stanice, tvořící sice jen asi 2 % z celkového počtu nabíječek, budou představovat téměř 15 % celkového instalovaného výkonu a zajistí plynulost dálkových tras.

Co je megawattové nabíjení (MCS)?

Pro splnění požadavků na rychlé nabíjení těžkých nákladních vozidel byl vyvinut nový standard – Megawatt Charging System (MCS). Na rozdíl od současného standardu CCS2, který typicky poskytuje výkon do 400 kW, je MCS navržen pro nabíjecí rychlosti až 3,75 megawattu. To je téměř desetinásobek.

Takový výkon umožní nabít baterii kamionu z 20 % na 80 % za méně než 30 minut. To se prakticky shoduje s povinnou 45minutovou přestávkou řidiče po 4,5 hodinách jízdy. Nabíjení by tak nemělo narušovat logistické plány a stane se přirozenou součástí pracovního cyklu řidiče.

Legislativa a realita: Plány versus skutečnost

Evropská unie již nastavila legislativní rámec v podobě nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR). To vyžaduje, aby do roku 2030 byly podél hlavních transevropských dopravních sítí (TEN-T) instalovány nabíjecí stanice pro těžká vozidla v pravidelných intervalech – každých 60 až 120 km.

Analytici z McKinsey však upozorňují, že ačkoliv většina (přes 90 %) nabíjecí infrastruktury do roku 2030 vznikne v soukromých depech a logistických centrech, veřejná síť se bude rozvíjet pomaleji. Jejich odhad hovoří o 12 000 veřejných rychlonabíjecích bodech do roku 2030, což je výrazně méně než odhady ICCT či potřeby definované asociacemi výrobců.

Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) opakovaně zdůrazňuje, že současné tempo výstavby je nedostatečné. „Vzhledem k tomu, že nabíjecí stanice přizpůsobené specifickým potřebám nákladních vozidel dnes téměř zcela chybí, je před námi obrovská výzva,“ prohlásil Martin Lundstedt, předseda rady ACEA pro užitková vozidla a CEO Volvo Group. ACEA proto vyzývá vlády, aby zajistily vybavení nejfrekventovanějších odpočívadel pro kamiony vhodnými nabíječkami nejpozději do roku 2027.

Výzvy a budoucnost

Kromě samotného počtu nabíječek je zde i otázka stability elektrické sítě a obrovských investic. McKinsey odhaduje, že do roku 2030 budou potřeba investice ve výši 7 miliard eur, přičemž veřejně přislíbena je méně než čtvrtina této částky.

Technologický pokrok v oblasti baterií by mohl situaci mírně ulehčit. ICCT ve své studii připouští, že s nástupem kamionů s většími bateriemi by se jejich závislost na veřejném megawattovém nabíjení mohla snížit, a to až o 40 %. Přesto zůstává budování robustní a spolehlivé sítě rychlonabíjecích stanic naprostou prioritou pro úspěšnou dekarbonizaci evropské silniční nákladní dopravy.

Zdroj: theicct.org, mckinsey.com, acea.auto, volvotrucks.com

Štítky

  • EV novinky
  • nabíjení
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Subaru Solterra 2026 | media.subaru.com

Když prodejce neví, co prodává: Příběh o Subaru Solterra a problém s elektromobily v autosalonech
Zákazník v autosalonu se zeptal, zda Subaru Solterra má jízdu na jeden pedál. Prodejce ho odbyl povýšeně: "Auto má dva pedály." Incident odhaluje problém, který registrujeme i v českých autosalonech –...

Model S infotainment | zdroj: tesla.com

Evropa přestane být pozadu: FSD Tesly dorazí v únoru 2026. Majitelé mohou pomoci
Více než rok frustrace má konec. Tesla odhalila plán, jak dostat Full Self-Driving do Evropy – s cílovým datem únor 2026. Pro tisíce majitelů, kteří již roky sledují pokroky systému ze zámoří, začíná ...

BMW asistenční systém | zdroj: press.bmwgroup.com

Bolt nasadí v Evropě autonomní taxi už v roce 2026. Časem i bez řidiče za volantem
Čínská technologie a evropská síť. Estonský gigant Bolt spojil síly s Pony.ai, aby do evropských měst přivezl samořiditelná vozidla úrovně 4. První piloty startují v roce 2026, plně bezřidičový provoz...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Hyundai vytáhl na Porsche geniální zbraň. Kde Němci potřebují převodovku, tam Korejci použili „neviditelný“ trik

Porsche sází na mechanickou převodovku, Korejci zvolili cestu digitální magie. Hyundai poodhalil, co přesně se děje v útrobách jejich... >>

Paradox elektromobility 2025: Svět hlásí rekordy, Volkswagen omezuje výrobu. Kde je pravda?

Data za rok 2025 mluví jasně: svět zažívá bezprecedentní boom elektromobilů a prodeje dosahují historických maxim. O to víc zarážející... >>

Porsche Cayenne Electric: 16 minut nabíjení, 1000 koní a konec éry pomalého dobíjení

Stuttgart konečně odhaluje karty. Elektrický Cayenne nabídne to, co dosud žádné prémiové SUV nedokázalo – nabití z 10 na 80 procent za... >>

Masterplán za miliardy s hvězdičkou: Německá strategie pro elektromobilitu závisí na penězích, které tam nejsou

Před 500 účastníky z automobilového průmyslu a energetiky představilo Německo svou největší strategii pro nabíjení elektromobilů.... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

(EV OTM) - Beacon, UKBeacon, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Verviers, BelgiumVerviers, Belgium
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Montélimar, FranceSaulce-sur-Rhône, France
56 míst • 250 kW • ne-Tesla
Olomouc, Czech RepublicOlomouc, Czech Republic
8 míst • 138 kW • ne-Tesla
Eging am See, GermanyEging am See, Germany
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.