Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Musk ztrácí Británii: Tesla propadla 7× pod BYD. Škoda Elroq je bestseller

BYD | zdroj: byd.com
Foto: BYD | zdroj: byd.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 8 Listopad, 2025
Historický zvrat na britském trhu s paradoxním kontextem. Čínská automobilka BYD zaznamenala ve Velké Británii v říjnu 2025 téměř sedmkrát vyšší prodeje než americká Tesla. Za prvních deset měsíců roku BYD prodalo 39 103 vozů (nárůst o 600 %), zatímco Tesla 35 455 vozů (pokles o 4,5 %). UK se stalo největším trhem BYD mimo Čínu. Zajímavé však je, že Tesla Model Y je přesto stále nejprodávanějším elektromobilem ve čtyřech klíčových evropských zemích – v Německu, Francii, Itálii a Španělsku vedl prodeje za prvních devět měsíců roku 2025 s 34 373 prodeji.

Velká Británie: BYD překonala Teslu v říjnu sedmkrát

Ještě loni Tesla ve Velké Británii dominovala s prodejním náskokem 6:1 ve svůj prospěch. V roce 2024 prodala Tesla ve Spojeném království 381 970 elektromobilů, zatímco BYD pouze 8 788 vozů. Za necelý rok se však situace dramaticky změnila.

Podle údajů Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), britského sdružení výrobců automobilů, BYD v říjnu 2025 zaregistrovalo výrazně více vozů než Tesla. Konkrétní říjnová čísla podle analytiků z EVXL ukazují, že Tesla prodala pouze 511 vozů – nejslabší měsíční výkon celého roku 2025, což je téměř sedmkrát méně než BYD.

Paradox: Model Y stále vládne kontinentální Evropě

Podle nejnovějších dat PwC Autofacts a dalších analytických agentur je situace v kontinentální Evropě podstatně odlišná. Tesla Model Y se za prvních devět měsíců roku 2025 vrátila na první místo v žebříčku nejprodávanějších elektromobilů ve čtyřech klíčových evropských zemích (Německo, Francie, Itálie, Španělsko).

Top 5 nejprodávanějších elektromobilů v těchto zemích za Q1-Q3 2025:

  1. Tesla Model Y: 34 373 prodejů (posun o 1 místo vzhůru)
  2. Renault 5: 32 569 prodejů (pokles o 1 místo)
  3. VW ID.3: 30 341 prodejů
  4. VW ID.4/ID.5: 27 427 prodejů
  5. VW ID.7: 25 980 prodejů

Zajímavostí je, že Tesla Model 3 se nově dostala do top 10 na desátém místě s 19 636 prodeji. To naznačuje, že faceliftovaná verze "Highland" začíná přitahovat zákazníky v kontinentální Evropě.

České úspěchy: Škoda Elroq stoupá o tři pozice

Skvělou zprávu přináší žebříček pro český automobilový průmysl. Škoda Elroq se posunula o tři pozice vzhůru a umístila se na sedmém místě s 22 460 prodeji za prvních devět měsíců roku 2025. To je impozantní výsledek pro model, který byl uveden na trh teprve nedávno.

Škoda Enyaq si udržela osmou pozici s 22 142 prodeji, přestože klesla o jedno místo. Oba modely české automobilky tak patří mezi nejprodávanější elektromobily v klíčových evropských zemích.

Proč je Velká Británie pro Teslu problémová?

Výrazný rozdíl mezi kontinentální Evropou a Velkou Británií vyžaduje vysvětlení. Analytici identifikují několik specifických důvodů, proč Tesla ztrácí půdu pod nohama právě na britském trhu:

1. Politický faktor působí silněji v anglosaských zemích

Průzkum společnosti Electrify Research provedený na jaře 2025 mezi 1 642 respondenty ukázal, že 59 % dotázaných ochladlo vůči Tesle kvůli politickým aktivitám generálního ředitele Elona Muska. Jeho podpora krajně pravicových kandidátů a úzká spolupráce s administrativou Donalda Trumpa rezonuje ve Velké Británii intenzivněji než v kontinentální Evropě.

"Ve Velké Británii jsou spotřebitelé historicky citlivější na politické postoje značek. Muskova angažovanost v americké i britské politice zde má silnější dopad než například v Německu nebo Francii," vysvětluje Ginny Buckleyová, šéfka portálu Electrifying.com, pro Reuters.

2. Agresivní expanze BYD s podporou dealerské sítě

BYD v UK investovalo do rychlého budování dealerské sítě a marketingových kampaní. Zatímco Tesla spoléhá na přímý prodej bez dealerů, BYD nabízí zákazníkům tradiční nákupní zkušenost s možností osobní návštěvy showroomu a testovacích jízd.

3. Cenová dostupnost hraje v UK větší roli

Zatímco v Německu nebo Francii hraje roli prestiž značky, britští zákazníci podle průzkumů kladou větší důraz na poměr cena/výkon. Zde má BYD s modelovým portfoliem začínajícím na 26 195 librách (cca 760 tisíc Kč) oproti nejlevnější Tesle za 44 990 liber (přibližně 1,3 milionu korun) jasnou výhodu.

Situace v ostatních regionech

Čína: Tesla si udržuje druhou pozici

V Číně za prvních devět měsíců roku 2025 zůstává Tesla Model Y na druhém místě s 292 843 prodeji, za domácím lídrem Geely Xingyuan (343 351 prodejů). BYD Seagull je na čtvrtém místě s 246 136 prodeji.

Zajímavostí je úspěch Xiaomi SU7 na pátém místě s 219 529 prodeji – technologický gigant úspěšně vstoupil na automobilový trh.

USA: Tesla dominuje bez konkurence

Na americkém trhu zůstává Tesla suverénním lídrem. Model Y prodal za Q1-Q3 2025 celkem 265 068 vozů, Model 3 dalších 155 180 vozů. Nejbližší konkurent Chevrolet Equinox má "pouze" 52 834 prodejů.

Proč Tesla přesto ztrácí i v kontinentální Evropě

Přestože Tesla Model Y vede prodeje ve čtyřech klíčových evropských zemích, celkově automobilka v Evropě zaznamenává již pátý měsíc v řadě pokles. V dubnu 2025 klesly prodeje Tesly v celé Evropě o 49 %, přestože celkový prodej bateriových elektromobilů vzrostl o 27,8 %.

Stárnoucí modelová řada

Tesla nepředstavila v Evropě žádný zcela nový masový model již pět let. Model 3 byl uveden na trh v roce 2019, Model Y v roce 2020. Facelift Modelu Y "Juniper" sice přinesl designové změny, ale ne zásadní technologické inovace, které by přesvědčily váhající zákazníky.

Konkurence přináší lepší poměr cena/výkon

Nové modely jako Renault 5 (32 569 prodejů v top 4 zemích) nebo Citroën e-C3 (22 807 prodejů na šestém místě) nabízejí moderní design a technologie za výrazně nižší ceny než Tesla. Renault 5 navíc získal prestižní titul Evropské auto roku 2025.

BYD: Vertikální integrace jako klíč k úspěchu

Úspěch BYD spočívá v unikátní vertikální integraci celého výrobního řetězce. Společnost vyrábí vlastní baterie (technologie Blade Battery s LFP chemií), čipy, elektromotory i software. To jí poskytuje několik výhod:

  • Cenová konkurenceschopnost: Vlastní výroba všech komponent snižuje náklady
  • Nezávislost na dodavatelích: Žádné problémy s dodávkami čipů nebo baterií
  • Rychlejší inovace: Kontrola nad celým řetězcem umožňuje rychlejší vývoj
  • Lepší marže: I při agresivních cenách si BYD udržuje ziskovost

V roce 2024 BYD prodalo celosvětově 4,27 milionu vozidel s alternativním pohonem (meziroční nárůst 41 %), z toho 1,76 milionu čistě elektrických vozů. Tesla dodala 1,79 milionu elektromobilů.

Co chystá Tesla jako odpověď?

Tesla reaguje na rostoucí konkurenci několika strategiemi:

Levnější varianty Standard

V USA a nyní i v kontinentální Evropě Tesla uvedla Model Y Standard a Model 3 Standard s cenou od 39 990 eur (Model Y) a 36 990 eur (Model 3). Tyto modely jsou o zhruba 5 000 dolarů levnější díky odstranění některého vybavení včetně kožených sedadel a vícebarevného ambientního osvětlení. V Česku je tento levnější model také dostupný a to těsně pod hranicí 1 mil. korun.

Ve Velké Británii však tyto levnější varianty zatím nejsou k dispozici, což může být jedním z důvodů, proč Tesla zde ztrácí zákazníky rychleji než v kontinentální Evropě.

Nové modely na obzoru

Tesla slibuje uvedení dvou nových dostupnějších modelů v první polovině roku 2026. Očekává se, že půjde o vozy postavené na části technologie původně zamýšlené pro "Model 2", ale stále využívající platformy Modelů 3/Y. Ceny by měly být nižší než současných 43 000 dolarů za základní Model 3.

Důsledky pro český trh

Pro české zákazníky přináší současný vývoj několik zajímavých poznatků:

Škoda Elroq jako česká naděje

Úspěch Škody Elroq na sedmém místě nejprodávanějších elektromobilů v klíčových evropských zemích je skvělou zprávou. Model se stal bestsellerem také v České republice. Navíc momentálně bojuje o titul Evropské auto roku 2026 proti francouzskému Renaultu 4.

Tesla v ČR zatím stabilní

V České republice Tesla zatím nepropadá tak dramaticky jako ve Velké Británii. Za prvních osm měsíců roku 2025 však i u nás zaznamenala meziroční pokles o 32,6 %. Model Y a Model 3 patří mezi nejprodávanější elektromobily, ale konkurence sílí. Vede u nás už ale Škoda.

Závěr: Tesla na křižovatce

Současná situace Tesly je komplexní. Na jedné straně společnost stále vede prodeje elektromobilů ve čtyřech klíčových evropských zemích a absolutně dominuje v USA. Na druhé straně rychle ztrácí pozice ve Velké Británii a celkově v Evropě zaznamenává již pátý měsíc poklesu.

Úspěch BYD ve Velké Británii není izolovaný fenomén – ukazuje směr, jakým se může ubírat celý evropský trh. Čínští výrobci kombinují moderní technologie s agresivními cenami a rychlým tempem uvádění nových modelů, což vytváří pro tradiční hráče včetně Tesly značný tlak.

Pro zákazníky je to dobrá zpráva – rostoucí konkurence znamená lepší vozy za nižší ceny. Zda dokáže Tesla tento trend zvrátit a udržet si dominantní pozici, ukážou příští měsíce. Jedno je jisté: éra, kdy byla Tesla synonymem elektromobility bez konkurence, je definitivně u konce.

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • BYD
  • Elektromobilita
  • Domácí
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Nabíjení elektromobilu

CATL spouští unikátní linku: Humanoidní roboti Xiaomo zrychlí a zabezpečí výrobu baterií
Čínský gigant CATL, světový lídr ve výrobě baterií pro elektromobily, spustil v Luoyangu unikátní linku. Klíčové testovací procesy bateriových sad zde poprvé ve velkém měřítku zajišťují humanoidní rob...

Baterie

Průlom ve výrobě baterií s pevným elektrolytem: Linky na 8 GWh jsou realitou, BYD je blíž, než jsme čekali
Zapomeňte na sliby o vzdálené budoucnosti. Zatímco se svět upínal k laboratorním testům, dodavatel gigantu BYD potichu spustil první skutečně velkokapacitní linky na výrobu solid-state baterií. S kapa...

Nissan Leaf | zdroj: nissannews.com

Legenda je zpět a k nepoznání. Nový Nissan Leaf sjíždí z linek, špičkovou techniku daruje i Juku
Na tento moment automobilový svět čekal. Britský závod v Sunderlandu ožil a z výrobních linek začaly sjíždět první kusy zcela nového Nissanu Leaf. Zapomeňte na starý hatchback, třetí generace se mění ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Vyměníte 5 % energie za čisté ruce? Bezdrátové nabíjení elektromobilů konečně dává smysl

Zaparkovat a odejít. Žádné hledání kabelů v kufru, žádné špinavé ruce. To, co známe z telefonů, se ve Švýcarsku stává realitou i... >>

Opel Astra 2026 dostává 58 kWh baterii a dosah až 454 kilometrů

Opel představil modernizovaný Astra s výrazně vylepšenou elektrickou verzí. Nová 58 kWh baterie nabídne dosah až 454 kilometrů, což je... >>

PowerCo spouští gigafabriku v Salzgitteru: Evropa má vlastní "jednotnou" baterii

Dne 18. prosince 2025 dosáhl Volkswagen Group se svou dceřinou společností PowerCo SE klíčového milníku. V německém Salzgitteru byla... >>

Brusel otáčí: Spalovací motory mohou přežít rok 2035, připustil eurokomisař

Ještě nedávno to vypadalo jako hotová věc, dnes je vše jinak. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas potvrdil, že Brusel ustupuje... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Obuda, HungaryBudapest, Hungary
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Telgate, ItalyTelgate, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Verviers, BelgiumVerviers, Belgium
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dortmund-Nord, GermanyDortmund, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.