Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Na benzince platíte kartou 30 let. U nabíječky musíte čekat týden na čip. Proč?

Koblenz nabíjecí stanice | zdroj: evm.de
Foto: Koblenz nabíjecí stanice | zdroj: evm.de
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 1 Prosinec, 2025
V německém Koblenzi otevřeli rychlonabíjecí park, kde zaplatíte běžnou kartou bez jakékoliv registrace. Zní to samozřejmě? V Česku je to stále výjimka. Zatímco na čerpací stanici platíte kartou desetiletí, u nabíječky často potřebujete aplikaci, čip a někdy týdny čekání. Evropská regulace to mění, ale pomalu. Německý příklad ukazuje, jak by elektromobilita měla vypadat – bez zbytečných bariér.

Šest nabíjecích bodů, žádná registrace

Energetická společnost evm společně s městem Koblenz oficiálně otevřela první vnitroměstský rychlonabíjecí park v Rizzastraße v jižní části města. Park nabízí tři moderní rychlonabíjecí stanice se šesti dobíjecími body s výkonem 200 kW každý.

Technické parametry jsou standardní pro moderní infrastrukturu. Co park odlišuje, je způsob platby: debetní nebo kreditní kartou přímo na terminálu, bez nutnosti jakékoliv předchozí registrace. Alternativně lze použít i nabíjecí kartu, pokud ji řidič má. Maximální doba stání je omezena na dvě hodiny.

Absurdita současného stavu

Představte si, že přijedete na benzinku a obsluha vám sdělí: "Bohužel, nemůžete tankovat. Nejdříve se musíte zaregistrovat na našem webu, stáhnout aplikaci, vyplnit formulář a počkat na zaslání čipu poštou. Za týden můžete začít tankovat."

Absurdní, že? Přesně takto ale funguje většina dobíjecích sítí v Česku i v Evropě. Pražská energetika vyžaduje registraci a dobíjecí čip, ČEZ nabízí platbu kartou pouze na vybraných stanicích, E.ON postupně terminály doinstaloval. Většina provozovatelů stále preferuje vlastní ekosystém – aplikace, čipy, uzavřené systémy.

Důvody jsou prozaické: vendor lock-in (uzamčení zákazníka u jednoho dodavatele), sběr dat o chování uživatelů, kontrola nad platebním procesem a v neposlední řadě snaha o budování vlastní zákaznické báze. Pro provozovatele má registrace smysl. Pro zákazníka je to překážka.

Evropa to mění, ale pomalu

Evropské nařízení AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) od roku 2024 ukládá povinnost instalace platebních terminálů na nových rychlonabíjecích stanicích nad 50 kW. PRE v červnu 2025 oznámila, že má nainstalováno 47 platebních terminálů na lokalitách s ultrarychlým dobíjením a všechny nově instalované stanice budou vybaveny automaticky.

Jde správným směrem, ale stále je to daleko od běžné praxe. Velká část současné infrastruktury platební terminály nemá a nebude je mít – regulace se vztahuje pouze na nové instalace. Starší stanice zůstávají v režimu "nejdřív se zaregistruj".

Proč to trvá tak dlouho?

Platební terminály nejsou technicky složité. Fungují na každé benzince, v každém obchodě, u každého automatu na lístky. Problém není technický, ale obchodní. Provozovatelé ztratí přímý vztah se zákazníkem, těžší je nabízet vlastní tarify a bonusové programy, menší je kontrola nad platebním procesem.

Navíc – a to je třeba říct otevřeně – mnoho provozovatelů postavilo svůj byznys model na předplatném a měsíčních paušálech. Jednorázová platba kartou tento model komplikuje. Zákazník nemusí být "váš", může přijet, zaplatit a odjet. Jako na benzince.

Koblenz ukazuje, jak by to mělo být

Koblenský park není technologický zázrak. Je to prostě dobíjecí stanice, která funguje normálně – tak, jak fungují čerpací stanice posledních třicet let. Přijedete, zapojíte kabel, platební terminál vám ukáže cenu, přiložíte kartu, dobijete, odjedete.

„Rychlé nabíjení přímo v centru města je v Koblenzi zatím unikátní. Šest dobíjecích bodů zajišťuje vysokou dostupnost a krátké nabíjecí časy. Tím činíme elektromobilitu praktickou a atraktivní pro každodenní použití," vysvětluje Christopher Dold, expert na elektromobilitu společnosti evm.

Park vznikl jako reakce na požadavky místních obyvatel a firem. Sousední ulice Südallee se přestavuje na uklidněnou zónu, kde z technických důvodů nebylo možné nabíječky instalovat. Rizzastraße poskytla řešení – centrální poloha, dostatečný elektrický příkon, prostor pro více vozidel současně.

Koncept hubů versus rozptýlené stanice

Koblenský park reprezentuje jiný přístup k budování infrastruktury než ten, který dominuje v Česku. Místo maximálního plošného pokrytí s jednotlivými stanicemi tu a tam staví koncentrované nabíjecí huby s vyšším počtem dobíjecích bodů na jednom místě.

Výhody jsou zřejmé: vyšší dostupnost (pokud jedno místo obsazené, další volné hned vedle), efektivnější využití investice do elektrického připojení, snazší servis a údržba, lepší využitelnost pro komerční vozy s časovými omezeními.

Nevýhoda? Pokud jste mimo dosah takového hubu, nemáte kde nabíjet. Proto je ideální kombinace obou přístupů – huby na strategických místech a plošné pokrytí základními stanicemi pro běžné denní nabíjení.

Další rozšíření v plánu

V následujících měsících plánuje evm instalaci dalších AC nabíječek na koblenském nádraží, v Karthause a v jižní předměstské části. Připravují se i další rychlonabíjecí stanice. Město počítá s kombinací pomalého dobíjení v obytných čtvrtích a rychlonabíjecích hubů na strategických místech.

Budoucnost: stejně jednoduché jako benzinka

Za pět let bude platba kartou na nabíječce stejně samozřejmá jako dnes na benzince. Evropská regulace to vynutí, tlak zákazníků to urychlí, konkurence to zajistí. Registrace, aplikace a čipy nezaniknou – budou alternativou pro ty, kdo chtějí speciální tarify nebo bonusy. Ale základní možnost "přijedu a zaplatím" bude všude.

Německý příklad to jen potvrzuje. Není to o technologické revoluci. Je to o zdravém rozumu a respektu k zákazníkovi. Elektromobilita se stane masovou teprve tehdy, když bude stejně jednoduchá jako spalovací auta. A jednoduchost začíná u platby.

 

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Subaru Solterra 2026 | media.subaru.com

Když prodejce neví, co prodává: Příběh o Subaru Solterra a problém s elektromobily v autosalonech
Zákazník v autosalonu se zeptal, zda Subaru Solterra má jízdu na jeden pedál. Prodejce ho odbyl povýšeně: "Auto má dva pedály." Incident odhaluje problém, který registrujeme i v českých autosalonech –...

Ilustrační foto

Elektromobil v zimě: Proč nejen Norové nemají problém, i když mrzne až praští?
Mohlo by se zdát, že Skandinávie je pro bateriová auta pohřebištěm. Přesto v Norsku tvoří 90 % prodejů. Důvod není jen ekologický – data tamních odtahovek totiž ukazují, že v extrémních mrazech selháv...

Ilustrační foto

Evropa odloží konec spalovacích motorů na rok 2040, tvrdí analytici
Plánovaný zákaz prodeje nových benzinových a dieselových aut v EU do roku 2035 se pravděpodobně nepodaří splnit. Podle analýzy Allianz se Evropa plně neelektrifikuje dříve než v roce 2040, což ohrožuj...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Paradox elektromobility 2025: Svět hlásí rekordy, Volkswagen omezuje výrobu. Kde je pravda?

Data za rok 2025 mluví jasně: svět zažívá bezprecedentní boom elektromobilů a prodeje dosahují historických maxim. O to víc zarážející... >>

Li Auto propustilo desítky zaměstnanců kvůli svolání 10 tisíc vozů

<div class="highlight-box">Čínský výrobce elektromobilů Li Auto propustil 14 zaměstnanců po nákladném svolání poloviny všech prodaných... >>

EU rozděluje 15 miliard korun na nabíjecí infrastrukturu

Evropská komise vybrala 70 projektů v 24 zemích, které získají celkem přes 600 milionů eur na výstavbu nabíjecích stanic a vodíkových... >>

Musk kapituluje? Tesla tajně testuje CarPlay po letech zuřivého odporu

„Náš systém je nejlepší v odvětví, CarPlay nepřidáme," opakoval Elon Musk ještě loni. Dnes Bloomberg odhaluje opak: Tesla interně... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Ioannina, GreeceIoannina, Greece
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hattersheim, GermanyHattersheim am Main, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Schierling, GermanySchierling, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mönchengladbach, GermanyMönchengladbach, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cagnes-sur-Mer, FranceCagnes-Sur-Mer, France
4 míst • 125 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.