Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Německý kancléř šlápl na brzdu. Zruší EU slibovaný konec spalovacích motorů?

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 28 Září, 2025
Německý kancléř Friedrich Merz vnesl nový rozruch do debaty o budoucnosti evropské mobility. V pátek 26. září 2025 se nechal slyšet, že bude aktivně usilovat o to, aby Evropská komise přehodnotila svůj plán na úplný zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Jeho postoj, založený na principu technologické neutrality, by mohl zásadně změnit pravidla hry pro celý automobilový průmysl.

"Stát nemá předepisovat technologie," říká Merz

Jádro kancléřova sdělení je jasné: politika by neměla diktovat, která technologie zvítězí. "Je zásadní chybou, když stát jednostranně předepisuje technologie, kterých musí být do určitého data dosaženo, nebo které musí být zakázány. Obojí je stejně špatné," prohlásil Merz a zpochybnil tak samotný základ rozhodnutí EU. Místo striktního zákazu navrhuje nechat otevřené dveře i pro jiné nízkoemisní alternativy, jako jsou syntetická paliva (e-fuels) nebo pokročilé hybridní systémy.

Tento postoj rezonuje s částí německého automobilového průmyslu, který je páteří tamní ekonomiky. Obavy ze ztráty pracovních míst a konkurenceschopnosti vůči globálním rivalům, zejména z Číny, jsou v Německu všudypřítomné. Kancléř argumentuje, že flexibilnější přístup umožní inovace a zajistí, že přechod ke klimatické neutralitě neohrozí průmyslovou základnu Evropy.

Rozdělený průmysl i politika

Postoj německé vlády však není jednotný a samotná kancléřova výzva odhaluje hlubší rozpory napříč Evropou. Zatímco některé automobilky, jako BMW či Mercedes-Benz, volají po přehodnocení a větší "technologické otevřenosti", jiné, například Audi nebo Volvo, se již plně přihlásily k elektrické budoucnosti a původní termín 2035 podporují.

Rozkol je patrný i na politické scéně. V rámci německé vládní koalice se proti Merzovu návrhu staví především sociální demokraté (SPD), kteří varují před znejistěním investic do elektromobility. Podobně i ekologické organizace a zastánci čistě elektrické dopravy argumentují, že jakékoli oslabení cíle z roku 2035 by bylo krokem zpět v boji proti změně klimatu a zbrzdilo by již nastartované inovace.

Co bude dál? Čeká se na Brusel

Evropská komise se ocitá pod rostoucím tlakem. Již dříve se objevily signály, že by mohlo dojít k uspíšení revize nařízení, původně plánované na rok 2026. Německo si již dříve vyjednalo výjimku pro vozy spalující syntetická paliva, ale kancléřova nová iniciativa jde ještě dál a zpochybňuje celý koncept zákazu jedné technologie.

Nadcházející měsíce ukážou, zda Merzova snaha najde v Bruselu a mezi ostatními členskými státy dostatečnou podporu. Jisté je, že debata o konci spalovacích motorů zdaleka neskončila. Její výsledek bude mít zásadní dopad nejen na to, v čem budeme jezdit po roce 2035, ale i na ekonomickou a environmentální budoucnost celého kontinentu.

Zdroje: themunicheye.com Tagesschau.de, wbj.pl

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

V2G - nabíjení - Ilustrační foto

Z překážky se stala výhoda. Němci otevřeli elektromobilům cestu k výdělku 500 eur ročně
Dlouho kritizované dvojí zdanění u technologie V2G je pryč. Německý parlament odstranil hlavní ekonomickou bariéru, která bránila tomu, aby se elektromobily staly mobilními bateriemi pro elektrickou s...

Tesla Supercharger

Tesla nabíjení od 6 Kč: konkurence bere dvojnásobek. Přibydou Zličín a zřejmě i Svitavy
Tesla překvapila elektromobilisty výrazným zlevněním na vybraných Superchargerech v Česku. V Plzni, Brně a Olomouci můžete v nočních hodinách nabíjet od 6 Kč/kWh – zatímco konkurenční sítě DC nabíječ...

Ilustrační foto

Zapomeňte na drahé výměny: Moderní baterie EV přežijí celé auto, ukazují nová data
„Za pár let budeš muset vyhodit půl milionu za novou baterii." Tohle větu slyšel každý, kdo uvažoval o elektromobilu. Jenže to prostě není pravda. Nová globální data z více než 20 000 vozidel ukazují ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Nové konsorcium Together urychlí výstavbu gigatováren na baterie po celém světě

<div class="highlight-box">Nezisková organizace Upcell Alliance představila konsorcium „Together“, které si klade za cíl výrazně zrychlit... >>

Audi staví v USA elektrické SUV s nečekaným řešením problému dojezdu

Místo továrny za miliardy eur zvolilo Audi pragmatické řešení. Nové SUV pro americký trh postaví společně se značkou Scout v Jižní... >>

Čína překvapila svět: Emise CO2 klesají 18 měsíců. Co to znamená pro elektromobily?

Největší světový producent emisí CO2 zaznamenal zlom, který mění pravidla hry pro celou elektromobilitu. Čínské emise stagnovaly nebo... >>

Daním a smrti se nevyhneme. Británie to dokazuje: elektromobily plánuje zdanit od roku 2028

Benjamin Franklin měl pravdu. Britští řidiči elektromobilů se o tom přesvědčí na vlastní kůži – od roku 2028 zaplatí 3 pence za... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Perugia South, ItalyPerugia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sulzbach, GermanySulzbach (Taunus), Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vado Ligure, ItalyVado Ligure (SV), Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vannes, FrancePlescop, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sallent, SpainSallent, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.