Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Nové emisní limity EU: Výzva pro automobilky a příležitost pro elektromobily

Novinka
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 25 Srpen, 2024

Evropský automobilový průmysl stojí na prahu významné změny. Od 1. ledna 2025 vstoupí v platnost nové, přísnější emisní limity Evropské unie, které nutí výrobce automobilů k rychlé adaptaci. Tato změna může vést k zásadnímu posunu na trhu s elektrickými vozidly a ovlivnit strategie automobilek na celém kontinentu.

Nové limity a jejich dopady

Nová hranice emisí je stanovena na 93,6 gramů CO2 na kilometr, což představuje výrazné snížení oproti současným limitům. Automobilky, které tento limit překročí, čelí hrozbě vysokých pokut. Mattias Bergman, generální ředitel společnosti Mobility Sweden, upozorňuje: "Pokud neprodáváte žádné elektromobily v jedné zemi, musíte to kompenzovat na jiném trhu."

Tato situace vytváří zajímavou dynamiku na evropském trhu. Zatímco některé země, jako Švédsko, již dosahují 32% podílu elektromobilů na prodejích, jiné, například Polsko a Rumunsko, mají tento podíl pouze v řádu jednotek procent.

Strategie automobilek

Výrobci automobilů nyní musí urychleně hledat způsoby, jak snížit průměrné emise svých flotil. To zahrnuje nejen zvýšení prodeje elektromobilů, ale také optimalizaci emisí u konvenčních vozidel s spalovacími motory. Zajímavý je případ plug-in hybridů, které se dostaly do složité situace kvůli zjištění, že jejich reálné emise jsou vyšší, než se původně předpokládalo.

"Výrobci musí na trh uvádět vozy s nižšími emisemi. Pokud překročí stanovený limit, hrozí jim pokuta," vysvětluje Bergman. Současně dodává, že není možné jednoduše zaplavit trh elektromobily - musí existovat i poptávka ze strany zákazníků.

Nerovnoměrný vývoj v Evropě

Zatímco průměrný podíl elektromobilů v EU dosahuje 12,5 %, situace se v jednotlivých zemích výrazně liší. To vytváří výzvu pro automobilky, které musí balancovat své prodeje napříč různými trhy, aby dosáhly celkového snížení emisí.

Geely, díky silným prodejům elektromobilů značky Volvo, je jedinou automobilkou, která již nyní splňuje nový emisní limit EU. To ukazuje na potenciál elektromobility v dosahování ambiciózních environmentálních cílů.

Budoucnost trhu

Experti předpovídají možnost cenové války v segmentu elektromobilů, jak se výrobci budou snažit zvýšit jejich prodeje. Bergman však upozorňuje, že situace není tak jednoduchá: "Není možné jen vyrábět auta, musíte mít na druhém konci někoho, kdo je připraven je koupit."

Přesto Bergman zůstává optimistický ohledně budoucnosti švédského automobilového trhu v roce 2025. "Myslím, že to bude dobrý rok. Měli jsme několik utlumených let, což zvyšuje zájem, a očekává se, že Riksbank sníží úrokové sazby," říká.

Nové emisní limity EU představují významnou výzvu pro automobilový průmysl, ale zároveň otevírají nové příležitosti pro inovace a rozvoj elektromobility. Jak se výrobci přizpůsobí této nové realitě a jak to ovlivní trh s automobily v příštích letech, zůstává otázkou, kterou budeme bedlivě sledovat.

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Čeká nás zemětřesení v cenících Renaultu? Klíč k levnějším elektromobilům leží v novém typu baterie

Vysoká cena je stále jednou z největších překážek pro masové rozšíření elektromobilů. Renault se to chystá změnit a po vzoru Tesly... >>

Místo nových článků stačí méně plastu. Jak jednoduchý nápad prodlouží dojezd o 50 %

Jedna z největších překážek elektromobility může brzy padnout. Americká společnost 24M Technologies vyvinula technologię, která dokáže... >>

20 000 km s elektromobilem MG ZS EV: Upřímná zpověď po roce života na baterky

Přesně před rokem jsme v rodině udělali krok do neznáma a vyměnili starší spalovací vůz za nový elektromobil. Vyslechli jsme si desítky... >>

5 elektromobilů, které nám v Česku chybí: Proč by tu měly být?

Nabídka elektrických aut na českém trhu je rok od roku pestřejší, přesto se na světových trzích pohybují modely, které by stávající... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ondara, SpainOndara, Spain
16 míst • 250 kW
Porto Sant'Elpidio, ItalyPorto Sant'Elpidio, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Charleroi, BelgiumCharleroi, Belgium
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Roma, Italy - AurelioRoma, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.