Říjnová data z evropského automobilového trhu přinášejí jednoznačnou zprávu: elektrifikace pokračuje rychleji, než mnozí čekali. Podle analýzy CleanTechnica se v říjnu 2025 v Evropě zaregistrovalo 346 tisíc plug-in vozidel, z toho 229 tisíc čistě bateriových elektromobilů (BEV). Celkový růst plug-in vozidel dosáhl 36 procent meziročně.
Ještě výraznější je pohled na segmenty. Bateriové elektromobily vzrostly o 34 procent a dosáhly 21procentního podílu na trhu, zatímco plug-in hybridy zaznamenaly skok o 42 procent na 11procentní podíl. Celý automobilový trh přitom rostl jen o 5 procent, což znamená, že elektrifikované vozy jasně předstihují spalovací motory.
Škoda Elroq dominuje Evropě – překvapivý triumf nad Teslou
Největším překvapením října se stal Škoda Elroq, který s 11 491 registracemi vyhrál měsíční žebříček nejprodávanějších elektromobilů. Není to jen vítězství mladoboleslavské značky – je to rekord pro jakýkoliv model Škody vůbec. Předchozí maximum držel Enyaq s 11 185 kusy z října 2024.
Na druhém místě se umístil Renault 5 (včetně Alpine A290) s 10 256 prodanými vozy, což je jeho první pěticiferný výsledek. Třetí místo obsadil čínský BYD Seal U s 7 499 registracemi, přičemž 90 procent z nich tvoří plug-in hybridní verze. Volkswagen ID.4 (7 142 ks) a Škoda Enyaq (7 127 ks) doplnily první pětku.
Ještě zajímavější je pohled na německý trh, kde Elroq s 3 320 registracemi porazil všechny domácí konkurenty včetně Volkswagenu ID.7 a ID.3. V Německu přitom každé páté nové auto bylo v říjnu elektrické – celkem 52 425 bateriových elektromobilů, což představuje nárůst o 48 procent meziročně. A to zatím neprobíhají v zemi dotace. Ty teprve začnou s příchodem nového roku.
Dvě třetiny nových aut v Evropě mají elektrifikaci
Pokud sečteme všechny formy elektrifikace – bateriové elektromobily (21 %), plug-in hybridy (11 %) a běžné hybridy (34 %) – dostaneme pozoruhodné číslo: 66 procent všech nových aut v Evropě mělo v říjnu nějakou formu elektrického pohonu.
Naproti tomu benzinové motory klesly o 15 procent meziročně na podíl 25 procent a diesely propadly o 22 procent na pouhých 7 procent trhu. Oficiální data asociace evropských výrobců automobilů ACEA potvrzují trend: za prvních deset měsíců roku 2025 bylo v EU registrováno 1,47 milionu čistě elektrických vozů, což je nárůst o 38,6 procenta.
Zajímavé je i tempo růstu. Zatímco běžné hybridy stále rostou, jejich tempo zpomaluje – v říjnu vzrostly jen o 8 procent oproti 16 procentům v září. Mohli bychom být svědky vrcholu popularity běžných hybridů v Evropě, kterých se už prodalo více než 3,1 milionu kusů za deset měsíců.
Tesla má problém: Model 3 propadl o 73 procent
Nejdramatičtějším propadem října byl výsledek Tesly Model 3, která zaznamenala pouze 1 240 registrací – pokles o 73 procent meziročně a nejhorší výsledek od července 2022. Celková Tesla klesla o 49 procent meziročně a Model Y se v říjnovém žebříčku propadl až na desáté místo s 5 573 vozy.
Za celý rok 2025 zaregistrovala Tesla v EU 117 tisíc vozů, což je pokles o 39,2 procenta oproti loňským 192 tisícům. Přestože Model Y si celoročně drží vedení s 116 989 registracemi, jeho dominance je pod tlakem. Za Teslou dýchá Škoda Elroq (71 148 ks), Renault 5 (67 625 ks) a další evropské modely.
Podle některých analytiků souvisí pokles prodejů Tesla částečně i s kontroverzní osobností Elona Muska, který svými politickými aktivitami odrazuje část potenciálních zákazníků. V Německu bylo v říjnu registrováno jen 750 nových Tesel, což je více než 50procentní propad.
Německo táhne růst, Francie láká na sociální leasing
Klíčovým trhem pro elektromobily zůstává Německo, kde bylo za prvních deset měsíců registrováno více než 434 600 nových elektromobilů – nárůst o 39,4 procenta. Na druhém místě je Španělsko s nárůstem 89,7 procenta na 81 100 vozů.
Ve Francii hraje důležitou roli obnovený program sociálního leasingu, který podporuje dostupné elektromobily vyrobené v Evropě. Díky němu Renault 5 dosáhl na základní verzi za 25 000 eur a Citroën e-C3 se vrátil do top 20 s 3 828 registracemi – nejlepší výsledek od května.
Méně očekávaným hráčem jsou čínské značky. BYD zaznamenal nárůst o 207 procent meziročně a s podílem 4,7 procenta se přibližuje k top pětce výrobců. Celý čínský koncern SAIC (zahrnující MG) vzrostl o 36 procent.
Noví hráči a budoucí změny na trhu
Mezi zajímavé nováčky patří Mercedes-Benz CLA, který se poprvé objevil v žebříčku na 17. místě s 4 057 registracemi. Přestože je model stále ve fázi náběhu a chybí mu základní verze s LFP baterií, jeho specifikace jsou působivé: 790 km dojezdu WLTP a 320 kW nabíjení – to vše od ceny 55 000 eur.
Zajímavý je i případ Mazdy 6e, která je ve skutečnosti přeznačkovaný čínský Changan EV. S 1 948 registracemi v říjnu ukazuje alternativní cestu pro tradiční výrobce – spolupráce s čínskou technologií jako rychlý způsob vstupu na trh elektromobilů.
Příchod nového BMW iX3 s dojezdem 805 km a nabíjením až 400 kW představuje první evropský elektromobil, který svými parametry překonává nejen konkurenci z Evropy, ale i luxusní čínské značky. Je to signál, že evropští výrobci se začínají technologicky přibližovat.
Co to znamená pro budoucnost?
Data z října 2025 jasně ukazují několik trendů. Za prvé, čistě bateriové elektromobily neztrácejí momentum – naopak, rostou rychleji než celý trh. Za druhé, evropští výrobci se vzpamatovávají a jejich nové modely dokážou konkurovat nejen čínským značkám, ale i americké Tesle. Minimálně v Evropě.
Za třetí, elektrifikace v širším slova smyslu (včetně hybridů) se stává standardem. Dvě třetiny nových aut už nějakou formu elektrického pohonu mají. Spalovací motory bez elektrifikace jsou na ústupu a tvoří už jen třetinu prodejů.
Pro český automobilový průmysl jsou to skvělé zprávy. Škoda Elroq překročil hranici 100 tisíc vyrobených kusů za necelý rok od zahájení výroby a stal se symbolem úspěšné transformace českého autoprůmyslu směrem k elektromobilitě.
Odpůrci elektromobilů mohou tvrdit, že nikdo o ně nestojí. I někteří výrobci to mohou tvrdit. Jenže čísla říkají něco jiného. Na Marsu skutečně zájem není. V Evropě však elektromobily jednoznačně vítězí. A výrobci to dobře ví.