Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Obří zásoby thoria v Číně: nová kapitola světové energetiky?

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 2 Březen, 2025

Čínští geologové nedávno oznámili, že nalezli v oblasti Bayan Obo ve Vnitřním Mongolsku obrovské zásoby radioaktivního kovu jménem thorium. Podle prvních odhadů by se v této lokalitě mohlo nacházet až jeden milion tun thoria, což by – při efektivním využití – mohlo vystačit k napájení čínských domácností po desítky tisíc let. Tato zpráva vzbudila značný ohlas nejen v jaderné komunitě, ale i mezi odborníky na globální energetiku. Thorium je vnímáno jako potenciální „čistý“ zdroj energie, schopný generovat elektřinu s minimálním množstvím jaderného odpadu a bez spalování fosilních paliv.

Proč je thorium tak zajímavé?

Na rozdíl od tradičního jaderného paliva, kterým je nejčastěji uran, není thorium samo o sobě štěpným materiálem. Řadí se mezi takzvané fertilní prvky – v reaktoru může absorbovat neutrony a měnit se na izotop uranu, který již štěpný je a dokáže uvolňovat energii. Pro reálný provoz thoriového reaktoru je ovšem potřeba „zážehový“ materiál, obvykle menší množství štěpného uranu nebo plutonia. Jakmile se ale cyklus rozběhne, thorium nabízí obrovské množství energie. Navíc je v zemské kůře zhruba třikrát hojnější než uran a při jeho využití vzniká méně dlouhodobého radioaktivního odpadu.

Mezi nejslibnější koncepty, jak thorium v praxi využít, patří takzvané thoriové reaktory s roztavenými solemi (Molten Salt Reactors, MSR). V nich je palivo rozpuštěno v tekuté směsi fluoridových solí. To přináší několik výhod:

  • Pracují při atmosférickém tlaku, takže nepotřebují masivní tlakové nádoby.
  • Kapalné palivo se v případě nehody může rychle zchladit a ztuhnout, takže nevzniká riziko nekontrolovaného úniku.
  • Palivo se dá průběžně chemicky přepracovávat, což napomáhá efektivnějšímu využití thoria.

Čínské plány na thoriové reaktory

Čína se snaží vyvinout a uvést do provozu thoriový reaktor s roztavenými solemi, který by mohl v budoucnu znamenat zásadní zlom v jaderné energetice. Již dříve schválila výstavbu demonstračního reaktoru ve vyprahlé oblasti Gobi, který by měl být oficiálně spuštěn do roku 2029. Pokud se pilotní projekt osvědčí, chce Peking postupně zvyšovat výkon reaktorů a v horizontu několika desetiletí je rozšířit i do dalších regionů. Vzhledem k tomu, že těžba thoria v Číně je zatím převážně vedlejším produktem při získávání vzácných zemin, bude zapotřebí vybudovat novou infrastrukturu a systém pro zpracování suroviny. To představuje značné investice, ale zároveň i potenciál pro energetickou nezávislost.

Překážky a výzvy

I přes značný potenciál je těžba a využití thoria spojeno s několika výzvami:

  • Technologická náročnost: Komerční thoriové reaktory zatím nejsou rozšířené, vše je v prototypové fázi.
  • Nutnost „startovacího“ štěpného materiálu: Pro zahájení reakce je zapotřebí určité množství uranu či plutonia.
  • Ekonomická nejistota: Trh s uranem je zaveden, avšak thorium se doposud netěžilo cíleně, což znamená další náklady a nutnost vybudovat celý průmyslový řetězec od těžby po přepracování.
  • Bezpečnost a environmentální rizika: Thorium je radioaktivní kov. Těžba či úprava musí být velmi pečlivě kontrolována, aby nedošlo k úniku radioaktivity do okolí. Platí to zejména tam, kde se thorium vyskytuje společně se vzácnými kovy a vzniká objemná hlušina.

Co objev znamená pro světovou energetiku?

Pokud se potvrdí, že ložisko Bayan Obo skutečně obsahuje zmíněné množství thoria, mohlo by to v dlouhodobém měřítku výrazně změnit postavení Číny na globálním energetickém trhu. Teoreticky by mohla získat takový zdroj energie, který by ji zbavil závislosti na fosilních palivech a částečně i na dováženém uranu. Navíc by to posílilo její roli jako exportéra jaderných technologií, zejména pokud by se ukázaly thoriové reaktory komerčně životaschopné.

Významné dopady lze čekat i geopolitické. Rozvoj thoriové energetiky by mohl postupně vytlačovat uhlí, ropu i plyn, čímž by se změnilo rozložení sil mezi tradičními vývozci energií a novými jadernými hráči. Nicméně nelze očekávat, že k tomu dojde okamžitě; budování thoriových reaktorů je zatím během na dlouhou trať, vyžaduje roky testování a masivní investice.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že:

První veřejná nabíjecí stanice pro elektromobily byla instalována v Kalifornii už v roce 2002. Tato stanice umožňovala plně dobít elektromobil přibližně za osm hodin a znamenala začátek nové éry v oblasti dobíjecí technologie.
Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet na svých sociálních sítích. Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!

Thorium a elektromobilita: nový impuls pro čistou dopravu?

Proč by tato zpráva měla zajímat i příznivce elektromobility? Jestliže thoriové reaktory v budoucnu nabídnou stabilní, nízkoemisní a dlouhodobě udržitelnou výrobu elektřiny, poskytnou tak ideální základ pro rozvoj elektrické dopravy. Kvalitní a čistá elektrická infrastruktura umožní nejen nabíjet osobní elektromobily, ale také elektrifikovat hromadnou dopravu nebo dokonce provozovat pokročilé systémy rychlonabíječek na dálničních tazích. Tím by se vyřešila jedna z hlavních kritik elektromobility – že zdroj elektřiny může stále pocházet z uhelných nebo jiných emisně náročných elektráren.

Pokud by se podařilo zavést thoriovou energetiku ve větším měřítku, mohla by se elektřina stát ekologicky nejčistším zdrojem pohonu. Zároveň by se snížila potřeba rafinace fosilních paliv, což by mělo pozitivní dopady na kvalitu ovzduší ve městech. V kombinaci se solární nebo větrnou energií by jaderné thoriové reaktory mohly krýt základní spotřebu sítě a zajistit stabilní dodávky i v době, kdy obnovitelné zdroje kvůli počasí nebo nedostatečné kapacitě výroby selhávají. Ve výsledku tak lze očekávat, že plná elektrifikace dopravy by byla lépe dosažitelná a udržitelná v dlouhodobém horizontu.

Závěr: revoluce na dosah, nebo jen vzdálený sen?

Objev obřích zásob thoria v Číně vypadá na papíře velkolepě. Pokud se podaří rozvinout technologii thoriových reaktorů, svět by mohl získat téměř nevyčerpatelný zdroj čisté energie. To by probojovalo jadernou energetiku do role klíčového dodavatele elektřiny a mohlo by nahradit tradiční fosilní paliva. V kontextu rostoucích snah o snížení emisí a postupný přechod k elektromobilitě by šlo o zásadní krok kupředu.

Na druhou stranu je nutné vidět i omezení: komerčně plně funkční thoriové reaktory zatím neexistují, ekonomická a technologická rizika jsou vysoká a regulace radioaktivních materiálů je velmi přísná. Přesto je jasné, že čínský průzkum v Bayan Obo a s ním spojené ambice spouští závod o to, kdo se stane lídrem další velké kapitoly jaderné energetiky. A pokud se tento cíl naplní, přínos pro rozvoj čisté, stabilní a bezpečné elektřiny – mimo jiné i pro potřeby elektromobilů – může být obrovský.

Thorium molten salt reactors operate at normal pressure, zero meltdown risk, no need for water cooling, geographically can be anywhere (including ships, subs, airships), no fissionable weapons proliferation. 
I’ve been a fan since the first went live in 2023. 
Game changer if… https://t.co/1zrPHCqnjA pic.twitter.com/vvDVHL1qUp

— Kathleen Tyson (@Kathleen_Tyson_) March 1, 2025

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Indie a elektromobilita

Indie zdvojnásobila prodeje elektromobilů. Pomůže to jejímu smrtícímu ovzduší?
Bombaj, Dillí, Kalkata dusí toxický smog. Indie proto řeší nejhorší krizi kvality ovzduší na světě masivním přechodem na elektromobilitu. Prodeje za půl roku vzrostly o 108 procent – nejrychleji v his...

Ilustrační foto

Kdo dluží komu? Nexperia China tvrdí opak toho, co tvrdí Nizozemsko – a ceny čipů letí nahoru
Čínská pobočka nizozemské Nexperia vystoupila s tvrdým prohlášením: obvinění z porušování smluv označuje za „zcela vymyšlená" a tvrdí, že to naopak Nizozemci dluží 140 milionů dolarů. Spor eskaluje – ...

EU regulace

EU sází na malé elektromobily za 400 000 Kč. Ale kdo je vlastně chce koupit?
Evropská komise 10. prosince představí plán na záchranu automobilového průmyslu: nová kategorie malých elektromobilů za 15-20 tisíc eur s mírnějšími bezpečnostními normami. Zní to logicky - levnější a...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Porsche v šoku: Ztráta 1,1 miliardy dolarů. Značku potopil kolaps v Číně a skrytá účetní bomba

To je rána. Provozní ztráta Porsche ve výši 966 milionů eur šokovala investory. Bylo by snadné svést to na elektromobily, ale realita je... >>

Bývalý šéf Stellantis odpálil bombu. V nové knize píše o rozpadu a převzetí Fiatu a Peugeotu Čínou

Je to zpráva, která otřásá autoprůmyslem. Carlos Tavares, donedávna nejmocnější muž Stellantis, byl loni odvolán. Nyní ve své knize... >>

Elektrický Mercedes GLC za 1,73 milionu: Spása značky, nebo další drahá chyba?

Mercedes-Benz vsadil vše na jednu kartu. Elektrický GLC 400 4MATIC – nejprodávanější model značky – nabízí 715 km dojezdu, 800 Nm a... >>

Prodeje Tesly v Evropě pokračují v říjnovém propadu. Pomůže levnější Model Y Standard?

Říjnová čísla jsou alarmující. Tesla prodala ve Švédsku jen 133 vozů, ve většině Evropy propadla o desítky procent. Čínské značky... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Regensburg - Ostenviertel, GermanyRegensburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dover, UKDover, United Kingdom
11 míst • 250 kW • ne-Tesla
Manchester, UK - Trafford CentreManchester, United Kingdom
18 míst • 250 kW • ne-Tesla
Essen, GermanyEssen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cagnes-sur-Mer, FranceCagnes-Sur-Mer, France
4 míst • 125 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.